גני ילדים

בדרך לגן: איזו גישה חינוכית תרצו בגן של הילדים שלכם?

מהן גישות החינוך הקיימות בגני הילדים בישראל ואיך אפשר לבחור את הגן שמתאים ביותר לילדכם.

בשנים האחרונות אנחנו נחשפים ליותר ויותר גישות חינוכיות בישראל, גנים רבים מאמצים גישות שונות ומיישמים אותם כבר בגיל הרך.
אז איך בוחרים את הגן עם הגישה החינוכית המתאימה ביותר לילדכם?
בכתבה נסקור את הגישות המרכזיות שקיימות כיום בגני הילדים בישראל.

השיטה המונטסורית

שיטת החינוך המונטסורית נחקרה ופותחה בעקבות מחקריה של מריה מונטסורי, מדענית רופאה ומחנכת.
השיטה המונטסורית מאמינה בטבעו של הילד. הילד בבסיסו הוא אוטודידקט, הוא קולט רשמים מהסביבה ועל ידי כך לומד ומתפתח. על פי הגישה המונטסורית הלמידה צריכה להגיע מתוך מוטיבציה פנימית לדברים שמעניינים את הילד ולמידה כזו תהיה אפקטיבית בהרבה. לא רק זאת, מוטיבציה פנימית גם תוביל ללמידה דרך הנאה וחוויה ובכך, הילד ירצה להמשיך ללמוד ולחקור את העולם בעצמו.
מוזמנים לקרוא עוד על הגישה בכתבה על גנים מונטסוריים.

לצפייה בגני ילדים בגישת החינוך המונטסורית לצד חוות דעת ודירוג הורים לחצו כאן.

הגישה האנתרופוסופית (חינוך ולדורף)

גישת החינוך האנתרופוסופית פותחה ונוסדה בתחילת המאה העשרים על ידי ד”ר רודולף שטיינר והיא מבוססת על הפסיכולוגיה ההתפתחותית של רודולף ועל פי גישתו הרוחנית. במרכז הגישה עומדת האמונה ביכולת הטבעית של האדם לפתח כישורים חברתיים, מוסריים ושכליים בעזרת הכוונה נכונה ויצירת סביבה מתאימה. שבע השנים הראשונות בחיי הילד/ה בגישת החינוך האנתרופוסופי הינן פרק זמן משמעותי להבשלה וצמיחה ועל מנת שהילד/ה יצמחו ויגדלו בצורה הטובה והנכונה ביותר עבורם יש להתמקד בשבע השנים הללו ביכולות הפנימיות ולא להפריע לילדים. לכן גני ילדים בגישה האנתרופוסופית מתמקדים בפיתוח יכולות של מוטוריקה, דמיון, חוויות החושים, פעילות גופנית ועידוד המשחק החופשי ופחות בפיתוח יכולות ומיומנויות חשיבה.
מוזמנים לקרוא עוד על הגישה בכתבה על גנים בגישת חינוך אנתרופוסופית.

לצפייה בגני ילדים בגישת החינוך אנתרופוסופית לצד חוות דעת ודירוג הורים לחצו כאן.

הגישה האדלריאנית

גישת החינוך האדלריאנית פותחה על ידי הרופא והפסיכיאטר, אלפרד אדלר. אדלר הוא מייסד הפסיכולוגיה האינדיבידואלית שרואה באדם ייצור שלם האחראי על תוצאות ההתנהגות שלו. גישה זו דוגלת בהסתכלות חיובית על החיים והאמונה שמה שקובע בחייו של אדם אלו הבחירות וההחלטות שלו. בגן הדוגל בגישה חינוכית אדלריאנית הילד שותף פעיל להתפתחות שלו. הגן מבסס אינטראקציה מכבדת בין הצוות לילדי הגן תוך דיאלוג והקשבה פעילה.

לצפייה בגני ילדים בגישת החינוך האדרליאנית לצד חוות דעת ודירוג הורים לחצו כאן.

הגישה הדמוקרטית

החינוך הדמוקרטי בגיל הרך דוגל בכך שיש ללמד ילדים לאחריות ושותפות על ידי ערכים דמוקרטיים.
בגישה חינוכית זו מאמינים במתן בחירה לילד לבנות את סדר היום שלו בגן, מי יהיו חבריו וחקירת הסביבה והמרחב שלו.
היכולת לבחור מפתחת אצל הילדים חשיבה ביקורתית, מוטיבציה פנימית להתפתחות אישית, עצמאות ותחושת מסוגלות.
שיטת החינוך הדמוקרטי מחברת את הילדים לצרכים והרצונות שלהם, אחריות על תוצאות המעשים שלהם תוך התחשבות בצרכי האחר, הסביבה וחוקי הגן.

לצפייה בגני ילדים בגישת החינוך הדמוקרטית לצד חוות דעת ודירוג הורים לחצו כאן.

גישת הגן הזורם

הגן הזורם היא גישה חינוכית פרי פיתוחו של גדעו לוין. עקרונות הגן הזורם הינן לתת לילד/ה את האפשרויות לפעול במרחב בצורה חופשית תוך הדרכה של צוות החינוך בגן. סדר היום בגן הזורם הינו קבוע וכולל מפגשים סביב נושאים הנבחרים על ידי הצוות החינוכי אך בתוך סדר היום יש לילד/ה חופש בחירה לבחור את סוג הפעילות ואת הזמן שהם רוצים להקדיש לה. על פי עקרונות הגן הזורם פעילות הילדים מורכבת מ: משחק, למידה, עבודה ויצירה ובכל פעילות בסדר היום נמצאים ארבעת המרכיבים הללו אך המינון אצל כל ילד/ה שונה.

לצפייה בגני ילדים בגישת החינוך הגן הזורם לצד חוות דעת ודירוג הורים לחצו כאן.

גישת רג’יו אמיליה

גישת חינוך רג’יו אמיליה התפתחה ע”י פרופ’ לוריס מאלגוצ’י, בעיר רג’ו אמיליה שבאיטליה. הדגש העיקרי בגישה הוא לא על איזה תוכן יועבר לילדי הגן אלא על התפתחות הכישורים והיכולות האישיים של כל אחד מהם ואיך הם מביאים אותם לידי מימוש. התוכן הוא אמצעי להביא את ילדי הגן למימוש היכולות שלהם (יכולות רגשיות, שפה, יכולות קוגניטיביות ומוטוריות). רכישת הידע יכולה להעשות בדרכים שונות ומגוונות. הלימוד נעשה תוך כדי אקטיביות של הילדים בתהליך הלמידה. הכוח לא נמצא בהכרח אצל המחנך אלא נע בינו לבין הילד. המחנכים בשיטה הם לא רק צוות הגן, אלא גם הילד והסביבה הם חלק מחינוכו של הילד. שיטת חינוך זו מעודדת את הילד ואת הביטחון העצמי, כושר הלמידה, האוטונומיות שלו והחיבור החזק בין הרגשי לקוגניטיבי.

לצפייה בגני ילדים בגישת רג’יו אמיליה לצד חוות דעת ודירוג הורים לחצו כאן.

הגישה הדנית

הדנים נחשבים האנשים המאושרים בעולם. שיטת החינוך הדנית מתבססת על יחסים של אמון, כבוד והקשבה בין הגננת לילד. ההנחה היא שאם ילד כועס זה יוביל להתנהגות כלשהי, ואם נטפל רק בהתנהגות לא נבין ממה נבע הכעס ולא נטפל במקור. השיטה עוזרת לנו להבין את הילדים ואת ההתנהגות שלהם ולמה הם באמת זקוקים. איך ניתן לשתף פעולה וליצור מערכת יחסים מיטיבה שתוביל לכך שהילדים יהיו מאושרים. עקרונות השיטה נשענים על מתן תחושת ביטחון, יצירת אמון, ראיית צרכי הילד, הבנה כי הילד בעל יכולות גבוהות ועוד.

לצפייה בגני ילדים בגישת חינוך הדנית לצד חוות דעת ודירוג הורים לחצו כאן.


מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים