גן מונטסורי, שמהווה את אחת הגישות החינוכיות החשובות ביותר שתופסות תאוצה בשנים האחרונות, מיישם למעשה פילוסופיה שפותחה על ידי רופאה מאיטליה בתחילת המאה ה-20.

קראו עוד אודות השיטה שתשנה לחלוטין את תפיסתכם אודות החינוך!

רקע על השיטה המונטסורית: מריה מונטסורי

מריה מונטסורי הייתה רופאה מאיטליה, שהקימה בתחילת המאה ה-20 באיטליה בית ילדים (גן, בשפה שלנו) שבו יישמה את הרעיונות החינוכיים שפיתחה לאחר שנים של לימוד ומחקר. בית הילדים אשר הקימה עבור ילדי פועלים ועניים שלרוב לא קיבלו את אותן הזדמנויות כמו ילדי העשירים, הצליח לפתח את הילדים כל כך, שהם עברו את מבחני הכניסה למסגרות החינוכיות בהצלחה רבה והחלו להוות מודל והשראה לאנשי חינוך מכל העולם שהגיעו ללמוד אודות השיטה המופלאה.

הרעיון העיקרי שעומד בבסיס השיטה המונטסורית הוא שלילד יש תשוקה טבעית ללמידה ולכן, תפקיד המחנך הוא אך ורק ללוות אותו בדרך לגילוי תחומי העניין, המצוינות והכישרונות הטבעיים שלו. תפקיד המחנך הוא בין השאר לא להכריח אותו לעמוד בסטנדרטי לימוד או ידע שאינם תואמים את אופיו הטבעי. במילים אחרות – הילד אינו זקוק לתגמולים חיצוניים ולפרסים, אלא להקשבה, גירויים והתאמה אישית של תכנים.

כמה עובדות על החינוך המונטסורי:

  • בחינוך המונטסורי דוגלים במתן מרחב עשייה לילד ולכן צפיפות הכיתות תהיה קטנה משמעותית מן הצפיפות בגנים רגילים.
  •  בנוסף, בגן המונטסורי הגננת מכונה למעשה “מדריכה”, שכן תפקידה הוא רק להדריך את הילדים וללוותם בדרך ללמידה משמעותית.
  •  בגן המונטסורי הילדים אינם לומדים מחוברות, אלא על ידי עזרים מיוחדים שפותחו במיוחד עבור השיטה.
  • בחינוך המונטסורי הילדים משתתפים ברבות מן הפעילויות של “המבוגרים”, כמו סידור הכיתה, הכנה של האוכל (בהתאם לרמתם ויכולותיהם בלבד) ועוד.

איך הפעילות בגן המונטסורי מתבצעת בפועל?

לגן המונטסורי יש שגרה, אולם היא בנויה על עידוד החשיבה היצירתית של הילדים. לכן, לאחר שירי הבוקר, הצגת התמונות או כל פעילות חוויתית אחרת, הילדים יעברו לעבוד בקבוצות קטנות, כאשר תינתן להם הזכות לבחור את הנושא. המדריכה במקביל, תסתובב בין ילדים ותעבוד איתם באופן יחידני, או בקבוצות קטנות על הנושא בו בחרו לעבוד.

בנוסף, הכיתות הן תלת-שנתיות, כלומר מכילות כמה גילאי ילדים בהפרש של 3 שנים (בדרך כלל), דבר המאפשר ליצור גיוון בכיתה, כאשר הקטנים לומדים מהגדולים, הגדולים מדריכים את הקטנים וכד’. חשוב לציין שהמדריכה נמצאת כל הזמן במעקב אחר הילדים על מנת לגלות אילו תחומי עניין יסקרנו אותם ומציעה להם פעילויות בהתאם.

תחומי הלימוד בגן הם מוזיקה, גיאוגרפיה, זואולוגיה, אומנות, תרבות ועוד. הילדים נהנים במהלך השבוע גם מחוגים מגוונים המותאמים לשיטה המונטסורית.

 

אנחנו מזמינים אתכם להתחיל את חיפוש גן הילדים המתאים ביותר עבור ילדכם בעזרת אתר בדרך לגן. מיזם חברתי שהוא בית משותף להורים וגנים המרכז את כל המידע המקצועי, לצד המלצות מהימנות של הורים אמתיים מהגן.

לחצו כאן להתחיל בחיפוש גני ילדים באזור מגורכם.

 

 

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים