בחופש הגדול, וכשחם מאוד ולא תמיד יש כוח או חשק לחפש פעילויות בחוץ, הילדים נמשכים עוד יותר מהרגיל למסכים. איך <נוכל להתמודד עם זה בצורה מיטבית, ואיזו אלטרנטיבה נוכל להציע במקום?

באוגוסט כולנו חייבים קצת תודה לטלוויזיה שלנו ולשאר המסכים. אחרי הכל, גם אם אנחנו ההורים הכי משקיעים שיש, שנודדים עם הילדים בחוץ בין פעילות (ממוזגת) אחת לשנייה, גם אנחנו צריכים קצת לנוח, ולפעמים מסכים זה הבייביסיטר הכי טוב שיש. כמובן, הכל זה שאלה של מינונים, ואיכות – אם המצב הגיע לזה שהילדים דבוקים למסך, ואתם מתעוררים משנ”צ איכותי וקולטים שהם צופים בתוכן שלא הולם את גילם – ובכן יוסטון, יש לנו בעיה. אז איך נוכל להתמודד עם זמן המסך של הילדים בצורה מיטבית, ואילו אלטרנטיבות נוכל להציע להם?

החליטו על זמן מסך מוגדר.

נכון שלא תתנו לילדים שלכם לאכול ממתקים בלי הפסקה כל היום? אז באותה המידה, לאפשר להם לרבוץ על הספה כשהעיניים דבוקות לטלוויזיה או שהיד אוחזת בטאבלט בלי הגבלה, אמור להיות חוץ לתחום. זמן מסך הוא זמן מנוחה והירגעות וזה בסדר לאפשר אותו לזמן מסוים ומוגבל. כמובן, אתם אלה שתחליטו מהו פרק הזמן הזה, אבל מה שחשוב הוא לא לחרוג ממנו. הציבו גבול ברור וידוע מראש לילדים – אם החלטתם למשל על שני פרקים ביום של התוכנית האהובה עליהם, עמדו בזה.

בלי מסכים ברקע.

אם הטאבלט המשפחתי מונח על הספה, או שהטלוויזיה דולקת ברקע, יהיה לילדים קשה מאוד לא להתפתות ולהיצמד אליהם. הקפידו להניח את שלט הטלוויזיה, הטאבלט ושאר המסכים הקטנים במקום מוסתר, ורק בזמן המסך שהוגדר מראש הביאו אותו לילדים.

הניחו בסביבתם גירויים אחרים.

מכירים את העצה של להניח קערת פירות על השולחן, כדי שכשהילדים ירצו נשנוש, תהיה להם אופציה בריאה מול העיניים? אז אותו הדבר רק עם רעיונות לתעסוקה – הניחו בסלון בקרבת הילדים ובמקום בולט חומרי יצירה, ספרים, חוברות מדבקות, את הצעצועים האהובים עליהם או כל דבר אחר שיכול לעניין אותם. כך, במקום להימשך מיד למסך, תשומת הלב שלהם תוסט לפעילויות אחרות.

תזמו יחד איתם פעילויות אחרות בבית.

נכון, קשה להעסיק את הילדים מסביב לשעון, אבל כדי שלא ירבצו כל היום מול מסך כזה או אחר, גם אנחנו ההורים צריכים להיות אקטיביים ולעודד אותם לפעילויות אחרות בבית. אפייה משותפת, ניסוי מדעי ביתי, יצירה משותפת – יש הרבה דברים שתוכלו לעשות ביחד עם הילדים, במזגן, שלא כרוכים במסכים.

איכות המסך, לא רק הזמן.

אמנם הגבלת זמן המסך חשובה, אבל לא פחות חשוב – להקפיד על התוכן. הרי אם הילדים צפו בטלוויזיה במשך שעה וחצי בסרט המותאם לגילם, שבו מסר חשוב ומעצים, זה עדיף מאשר שהיו דבוקים למסך במשך פחות זמן, אבל נחשפו לתכנים שלא מותאמים לגילם, או לתכנים שאין בהם שום ערך מוסף. לכן חשוב להקפיד על איכות התכנים, שנאמר, אם כבר במסכים, לפחות שנרוויח משהו. כהורים חשוב שנהיה בשליטה על מה שהילדים רואים, ונבחר יחד איתם את התכנים. אם מדובר באפליקציות, יש היום שלל אפליקציות מעשירות ומלמדות לילדים, דרכן הם יכולים ללמוד כמעט כל דבר, מאנגלית וחשבון דרך נגינה על כלי מסוים ועד מדע וטבע. ואם כבר תכנים לצפייה, באתר של החינוכית תוכלו להיות בטוחים שהילדים שלכם בידיים טובות, עם שפע של תכנים חינוכיים ומותאמים לגילם, גם לקטנטנים.

במקום לראות, לשמוע.

זוכרים שכשהיינו ילדים היו לנו קלטות (קסטות, כן) שיועדו לטייפ, עם סיפורים ושירי ילדים? אז היום יש לנו פודקאסטים, גם לילדים, בתחומים מגוונים שיכולים לרתק גם קטנטנים. באתר של החינוכית למשל תמצאו מגוון הסכתים לילדים, מסיפורי מעשיות, דרך הסכתים על החלל ועד היסטוריה לילדים, והכל מונגש בצורה מרתקת ומקסימה.

שמשו דוגמה אישית.

מסכים זה דבר ממכר, ועם כמה שקשה להודות, גם אנחנו פעמים רבות לא מוציאים את הטלפון הסלולרי מהיד. הקפידו לשמש לילדים דוגמה אישית, ולפחות בחופש הגדול, שימו גם את הטלפון שלכם הרחק מהעין, ואם אתם חייבים לבדוק את מצב הצבירה שלו, עשו זאת בתדירות נמוכה מהרגיל ולא ליד הילדים. בסוף, הרבה יותר חשוב ממה שנאמר להם זה איך נתנהג לידם, ואם נטיף להם להיות פחות במסכים כי זה “לא בריא” ו”הורס את העיניים”, אבל בעצמנו נלך עם הסלולרי אפילו לשירותים – זה מה שהם יפנימו בסוף. בהצלחה!

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים