לבלות בטבע זה נעים ומרגיע, אבל לא רק – לשהייה בטבע יש סגולות רפואיות של ממש, מהפחתת סטרס ושיפור הזיכרון ועד חיזוק המערכת החיסונית. כל הסיבות לצאת ולנשום קצת ירוק

רובנו נמצאים בעבודה חלק ניכר מהיום, תחת אורות הפלורסנט, ואם אנחנו גרים בעיר אז סביר להניח שלא יוצא לנו לראות יותר מדי טבע במהלך השבוע. האביב שבפתח מכניס קצת תקווה ואופטימיות ללב, ומזמין אותנו לצאת מההשתבללות הטבעית של החורף, ובכלל של התקופה האחרונה מאז ה-7 באוקטובר, ולצאת עם הילדים לטבע. שמש חמימה, ירוק בעיניים ופריחה צבעונית יכולים לעשות לכם ולילדכם רק טוב. היפוקרטס, אבי הרפואה המודרנית, כבר קבע כי “הטבע הוא הרופא הטוב ביותר”, והוא ידע על מה הוא מדבר: מחקרים רבים ממדינות שונות (כולל בישראל) שנערכו בעשורים האחרונים כבר הצביעו על הקשר שבין מרחבים ירוקים למניעת מחלות, הפחתת סטרס ושיפור מצב הרוח.אז איך הטבע תורם לבריאותנו?

הנה כמה תועלות בריאותיות שהוכחו מחקרית:

הפחתת מתח
אם אתם גרים בסביבה אורבנית צפופה בדירה עם נוף לבניין, אתם ודאי חשים את הסטרס גם בהליכה קצרה מחוץ לבית – רעש האוטובוסים, הפיח וצפירות הנהגים, כבישים ורמזורים סואנים ואנשים ממהרים, הם לא מראה – או סאונד – מלבב לנפש. החיים המודרניים עמוסים, והמאפיינים שלהם לא מוסיפים שקט. יציאה לטבע, לפחות בסופי שבוע, התרחקות מההמון הסואן לטובת ציוץ ציפורים וירוק בעיניים, מפחיתות את רמות הקורטיזול בגוף (הורמון הלחץ), ומאפשרות לנו לנשום טוב יותר ולהירגע. מחקר של חוקרים מסין שפורסם ב-2021, שיא תקופת הקורונה, במגזין Urban Forestry & Urban Greening, מצא כי שהייה בטבע הפחיתה את הלחץ בקרב המשתתפים במחקר, הורידה את רמות החרדה וקצת הלב, וכן את רמות לחץ הדם. מחקר דומה שנערך באוניברסיטת חיפה בישראל באותה שנה מצא, כי אנשים שיצאו לטבע או גרו בסביבת טבע נהנו מרמות גבוהות יותר של חשיבה חיובית ורמות נמוכות יותר של סטרס.

חיזוק המערכת החיסונית
במחקרים שבוצעו ביפן בשנות האלפיים המוקדמות נמצא, כי חשיפה לטבע תורמת לעלייה בתאי הדם הלבנים ובחלבונים נוגדי סרטן, וכן לעלייה בתפקוד המערכת החיסונית. אחד הוויטמינים שחשובים לתפקוד תקין של מערכת החיסון הוא ויטמין D, שכידוע, מתקבל מחשיפה לשמש, שזו עוד סיבה לצאת לטבע בשעות היום וליהנות גם מקרני שמש אביביות ונעימות, וגם מטבע ירוק, שיחד יתרמו לחיזוק המערכת החיסונית שלכם.

הפחתת דיכאון וחרדה
מחקרים רבים מצאו כי הליכות בטבע מפחיתות תסמיני חרדה ומשפרות את מצב הרוח ואת היכולות הקוגניטיביות שלנו, גם לסובלים מדיכאון וחרדה. מבט בשמיים כחולים יכול להפחית מחשבות טורדניות ואף לגרום להן לעצור, ולסייע לנו להתענג על הטבע ולאפשר לו להיכנס פנימה, ולשטוף אותנו בשקט שלו.

שיפור יכולות הקשב והריכוז
מחקר שבוצע בשנות התשעים באוניברסיטת קליפורניה הוכיח, כי הטבע יכול לתרום גם לשיפור יכולות הקשב והריכוז שלנו, וגם לשיפור יכולות הזיכרון וחדות המחשבה. לפי מחקר נוסף מ-2009, גם ילדים עם הפרעות קשב וריכוז משפרים את יכולות הריכוז שלהם במשימות כשהם בחוץ, בגינה או בפארק.

לסיכום, לטבע יתרונות רבים, וכולנו יכולים למצוא פינות חמד ירוקות, אפילו בתוך העיר, בפארקים ובחורשות טבעיות. אז עשו לעצמכם טובה: לקראת האביב, ובטח שלאור מצב הרוח הירוד שלנו בחצי השנה האחרונה, טיילו יותר בטבע, ושלבו את הטבע הקרוב והנגיש לכם עם טיול טבע במקום שמזמן לא ביקרתם בו, או אולי אפילו מעולם לא. אפשרו לאוויר הצח, למרחבים הירוקים ולסאונד של הטבע כמו ציוץ הציפורים או קולות של מפלים טבעיים לחדור לכם לנפש, ולמלא אותה בתקווה ובטוב.
זה בריא לכם.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים