רכשתם לילד תחפושת מיוחדת, שמרתם עליה מכל משמר, והנה חג פורים הגיע ואיתו היום הגדול, יום התחפושות. אלא שהילד מסרב בתוקף להתחפש, ואתם נותרים חסרי אונים. מה עושים (וגם מה לא עושים) במצב הזה? קבלו 10 עצות זהב

קניתם לילדכם תחפושת כבר לפני כמה חודשים (או שהכנתם לבד), וסימנתם לעצמכם וי על פורים. אלא שיום התחפושות בגן הגיע, והילד שלכם מודיע לכם חגיגית שהוא לא רוצה להתחפש. מה זאת אומרת לא רוצה? אתם שואלים, אז בשביל מה הלכנו לחפש תחפושת? כבר קנינו! אבל הילד בשלו, לא מוכן עכשיו ללבוש את התחפושת המושקעת. והילדה שכל השנה אוהבת להגיע לגן עם אביזרים, דווקא בחג לא רוצה להתחפש. אז מה עושים? מה כדאי להגיד ומה לא? הנה כמה עצות שיכולת לעזור במקרה של סרבני תחפושות:

תנו לילדים לבחור את התחפושת שלהם. זה נשמע מובן מאליו, אבל לפעמים אנחנו רוצים שהילד שלנו יתחפש למה שאחיו הגדול התחפש שנה שעברה, או לתחפושת של האחיין שקיבלנו ממנו במתנה. לפעמים פשוט ראינו תמונה של תחפושת מקורית מאוד שאנחנו רוצים להכין לבד, וחשוב לנו להגשים את החלום הזה על הילדה שלנו. אז עם כל הכבוד לתחפושות שיש כבר בבית או לרצון שלנו ליצור תחפושת מקורית – היחידים שיכולים להחליט למה יתחפשו אלה הילדים שלנו. אנחנו יכולים לעזור, לייעץ, להמליץ, בטח אם מדובר בילדים קטנים, אבל הם אלה שצריכים ללכת עם התחפושת ולהרגיש איתה בנוח, ולכן ההחלטה הסופית היא שלהם. ושימו לב שאתם לא מכוונים אותם לתחפושת מסוימת שאתם רוצים עבורם.

תנו דרור לדמיון – אם הילדים טרם בחרו תחפושות ולא מוכנים לבחור ממה שהם מכירים, יכול להיות שיש תחפושות שהם לא מודעים לקיומן, ודמויות, בעלי מקצוע או דברים אחרים שהם יכולים להתחפש אליהם, שהם לא חשבו עליהם כלל. תנו לדמיון ולתעוזה של הילדים לצאת לחופשי, היעזרו בתמונות ברשת ושאבו רעיונות לתחפושות מקוריות, כאלה שיכולות להלהיב את הילדים. אופציה נוספת היא להתחבר לעולמם של הילדים שלכם, לתחביבים שלהם ולדברים שהם אוהבים לעשות ושמדברים אליהם, ודרך כך למצוא תחפושת מתאימה. למשל: הילדה לא מפסיקה לעשות גלגלונים בבית? אולי היא תרצה להתחפש לאתלטית, עם בגד גוף מנצנץ וסרט של התעמלות אמנותית, למשל. הילד אוהב לצייר? אולי ירצה להתחפש לצייר, עם כובע ברט, אוברול ופלטת צבעי מים ומכחולים ביד. אם תחברו את התחפושת לדברים שהילדים אוהבים, ותשתפו אותם בהכנת התחפושת, יכול להיות שיהיה להם קל יותר להתלהב ולהתחבר אליה.

נוחות מעל הכל. הילד רוצה להיות דובי וקניתם לו תחפושת מסורבלת ומחממת שהוא לא רוצה ללבוש? ילדים צריכים שיהיה להם נוח, ואם מדובר בסרבני תחפושות, אז על אחת כמה וכמה. כשאתם חשובים עם הילדים על התחפושת שלהם, בחרו יחד איתם תחפושת נוחה, קלילה, מותאמת לעונה, כזו שקל גם להוריד בשירותים (וואנזי למשל, פחות), ושיהיה להם קל להתנהל איתה בגן.

תחפושת משפחתית. כדי להקל על הילדים את עניין התחפושת ולהלהיב אותם, אפשר לחשוב על תחפושת משפחתית, שבה כל בני הבית לוקחים חלק. זו יכולה להיות תחפושת מספר ילדים אהוב (זהבה ושלושת הדובים, שלגיה ושבעת הגמדים וכיו”ב), מסרט או הצגה שראיתם יחד (הקוסם מארץ עוץ למשל), וכל דבר אחר שעולה על רוחכם, כיד הדמיון הטובה, כל עוד ילדיכם מעוניינים לקחת בזה חלק. ביום החג, כשכולכם תתחפשו יחד, יש סיכוי גבוה יותר שגם ילדיכם ירצה להשתתף בחגיגה.

תרגלו את התחפושת בבית לפני החג. נכון כשקונים נעליים חדשות ממליצים ללכת איתן בבית לפני ההליכה בחוץ, כדי להתרגל אליהן? אז ככה גם עם התחפושת לילדים שפחות בעניין. תנו להם ללבוש אותה בבית, להתרגל אליה, התלהבו ממנה באוזניהם, וכך תפחיתו את הסיכויים להתנגדות מצדם בחג עצמו.

נסו אביזרים שונים במקום תחפושת שלמה. אם הילד מסרב ללבוש תחפושת שלמה, אולי כמה אביזרים יכולים לעבוד. למשל כובע מצחיק, או רק כתר, או שרביט קסמים ביד, במקום את כל התחפושת. נכון, זה לא יהיה מושלם, אבל אם זה מה שהילד או הילדה שלכם מסכימים לו ומרגישים איתו בנוח, זה יותר חשוב.

בררו את הסיבה. אם הילד עומד בסירובו ולא מוכן להתחפש, נסו בעדינות לבדוק מה הסיבה. אולי משהו לא נוח לו בתחפושת, אולי הוא רוצה להתחפש למה שהחברים שלו מתחפשים, אולי מישהו בגן אמר לו משהו לא נחמד על התחפושת שלו. יכולות להיות הרבה סיבות לסירוב, חלקן פתירות. בדקו עם ילדיכם מה הגורם לסירוב, הציעו הצעות לפתרון, והכי חשוב, אל תלחצו עליו.

לא להכריח. בהמשך ישיר לסעיף הקודם – נכון, זה יכול להיות מאוד מתסכל שאחרי ששוטטתם בחנויות ומצאתם את התחפושת שהילד או הילדה בחרו, או לחילופין, אחרי שעמלתם על הכנתה לבד, הם מסרבים להתחפש. חבל על הכסף/ על הזמן שלי, זה בטח מה שעובר לכם בראש, וזה בסדר, אבל בשום אופן אל תגידו זאת לילדים, אל תגרמו להם להרגיש אשמה או לא בסדר, ואל תכריחו אותם להתחפש אם הם מסרבים. אפשר לנסות לשכנע, אפשר לנסות להסביר, אבל אם הילד עומד בסירובו, כבדו זאת. יש סיבות שונות לכך שהילדים לא רוצים להתחפש – בגילים מוקדמים זה יכול להיות פחד מהתחפושת, וקושי להבחין בין מציאות לדמיון. זה יכול להיות זיכרון לא נעים משנים קודמות עם תחפושת לא נוחה. כך או כך, עדיף ילד או ילדה לא מחופשים מאשר מחופשים וסובלים. זכרו: חג פורים הוא חג שמח ותחפושת אמורה להיות משהו שכיף ללבוש, אבל זו לא חובה. אם הילד מסרב, הכילו זאת והביעו אמפתיה אליו. אחרי הכל, יש עוד דרכים כיפיות לחגוג את החג, דרך הכנה משותפת של משלוחי מנות, למשל.

הביאו את התחפושת לגן בשקית. תמיד תוכלו להביא את התחפושת לגן בשקית, ולהסביר לילדיכם שזה ממש בסדר ושהוא לא חייב להתחפש, אבל למקרה שיתחרט ויתחשק לו – התחפושת תהיה בגן והוא יוכל לבחור ללבוש אותה. תקשרו זאת גם לגננת ולצוות, שיכבדו את רצון הילד בנושא.

שלבו תחפושות כל השנה. משחקי תפקידים, החלפת דמויות ושילוב תחפושות במשחקי היום-יום תורמים להתפתחות הדמיון והיצירתיות של הילדים, ויכולים להפחית התנגדות ופחדים גם בפורים. העשירו את ארגז הצעצועים של הילדים באביזרים, מסכות ותחפושות כל השנה (רק ודאו שאלה לא תחפושות מפחידות), והשתלבו גם אתם במשחקי התפקידים של הילדים.

חג שמח!

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים