תדע כל אם עבריה, אחרי כל חופש של הילדים יש גם חזרה לשגרה. אבל בעוד שאנחנו ההורים מתרגשים מה-1 בספטמבר ומחכים לקבל את הזמן שלנו בחזרה, לילדים זה יותר קשה. כך תקלו עליהם את החזרה לגן

בין אם ילדיכם מבלים את הקיץ בקייטנה ובין אם לא, החזרה לגן אחרי החופש הגדול לרוב מלווה בקושי עבורם. בחופש יש פחות שגרה ויותר זמן איכות עם ההורים, בחופש הגבולות לפעמים קצת מטשטשים, והימים עמוסים בפעילויות ואטרקציות. כדי לחזור לגן ברגל ימין ועם כמה שפחות דרמות ודמעות מצד הילדים, יש כמה דברים שתוכלו לעשות:

חיזרו לסדר יום קבוע

כדי לקהל על הילדים לחזור לשגרה, מספר ימים לפני ה-1 בספטמבר תכננו סדר יום ועימדו בו: הקפידו על שעת השינה ועל שעת היקיצה, ואם הילדים עדיין ישנים שינת צוהריים ובחופש היא לפעמים התפספסה או אירעה תוך כדי נסיעה – כעת הקפידו שהיא תתבצע בבית, במיטה של הילד ובשעה קבועה, בדומה לשינה המתרחשת בגן.

שאלו את הילדים מה הם מרגישים לגבי החזרה לגן

הרבה פעמים אנחנו מנסים להחדיר בילדים התלהבות לפני החזרה לגן, בלי לעצור רגע ולבדוק איך הם מרגישים. אם הם מתקשים עם החזרה, ההתלהבות שלנו יכולה אמנם להדביק אותם גם, אבל מהצד השני היא עלולה ליצור ריחוק, לגרום להם לתחושה שלא מבינים אותם ולנסות להדחיק את הרגשות שלהם. לכן חשוב שלקראת החזרה לגן נשאל את הילד או הילדה איך ומה הם מרגישים, ונהיה מסוגלים להכיל את כל התחושות שיעלו. אל תקטינו חששות שלהם ואל תפחיתו מחשיבותם של הרגשות הלא נעימים. הקשיבו להם, גלו אמפתיה, ושאלו אותם מה יכול לעזור להם. כן, גם אם הם בני 3. לפעמים רק לדבר על הרגש יקל עליהם, ולפעמים לצייר אותו, או כל פעילות יצירה אחרת שתמחיש את הרגש, תעזור ותפחית חששות.

דברו טובות על הגן

לקראת החזרה לגן הדגישו את היתרונות שיש בגן, דברו טובות על הגננת ועל הצוות, הזכירו כמה כיף יהיה לפגוש את החברים, העלו יחד זיכרונות טובים מהגן והפנו את תשומת ליבו של הילד לדברים המהנים שהוא עושה בגן, למשחקים, לחצר, ליצירות, לשירים וכיו”ב.

שתפו את הילד בהכנות לחזרה לגן

אם אתם רוכשים לילד תיק גן חדש, למשל, או בקבוק מים חדש, עשו זאת יחד איתו, תנו לו לבחור לעצמו את הפריטים שהוא אוהב, וערב לפני החזרה לגן בחרו יחד את הבגדים שילבש (לילדים קטנים רצוי לתת בחירה מתוך שתי אופציות, כדי שלא יתבלבלו מדי).

צרו עוגן ליום הראשון

יכול להיות שהימים הראשונים בגן אחרי החזרה מהחופשה יהיו מאתגרים יותר לילד, ואם הוא מביע חוסר רצון לחזור לגן, אפשר לתת לו משהו לצפות לו. למשל, להבטיח פעילות מהנה שתעשו ביחד אחרי הגן. אם מתאפשר לכם, הבטיחו לאסוף את הילד מהגן מוקדם יותר מהרגיל, לנחיתה רכה ונעימה יותר.

פנו זמן – פיזית ורגשית – לילד

יש ילדים שיכנסו לגן ביום הראשון שמחים וצוהלים, בקושי יגידו להורים שלום של פרידה, ויש ילדים שייצמדו אליהם ולא יסכימו לעזוב, בליווי בכי קורע לב. היו מוכנים להכיל כל מצב שיקרה, ופנו זמן, גם מבחינה רגשית, לילדיכם בימים הראשונים של החזרה מהחופשה. קחו בחשבון שיכול להיות שהם ירצו להיות איתכם יותר, אחרי שהתרגלו לחופש ולזמן רב יותר איתכם, ועד כמה שניתן נסו להשלים אותו, לפחות בהתחלה, עד שיתרגלו שוב לשגרה ולגן.

באיזו גישה שלא תבחרו, נסו לראות את הדברים מהעיניים של הילד. קל להפחית בחשיבות של החזרה לגן ולהגיד משפטים כמו “גן זה כיף, הלוואי שאני הייתי יכולה לחזור לגן”. בפועל, חשוב להבין שעבור הילד שחווה כמה שבועות של חופשה איתכם, בלי מסגרת, החזרה לגן יכולה להיות קשה. זכרו שגם לנו, המבוגרים, לא תמיד קל לחזור לעבודה אחרי חופשה ארוכה (מי אמר חופשת לידה ולא קיבל). קבלו זאת בהבנה, וזכרו שגם זו רק תקופה, וגם היא תעבור. כלומר, עד חופשת החגים הקרובה.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים