הילד מתעקש ללבוש את החולצה הקצרה האהובה עליו כשהרוחות משתוללות בחוץ? הילדה לא מוכנה לשמוע על מעיל ובחוץ מבול? כך תתמודדו עם ילדים שמתעקשים ללבוש קצר גם בחורף

בקיץ נדמה שההתנהלות עם הילדים הרבה יותר קלה מאשר בחורף (טוב, להוציא את אוגוסט האיום), לפחות בכל מה שנוגע לבגדים. שולפים חולצה ומכנסיים קצרים או שמלה קלילה מהארון, והופ, הילדים מוכנים ליציאה. אבל בעונה הקרה, התארגנות הבוקר לגן, או כל יציאה אחרת מהבית, הופכת מסורבלת יותר. לא תמיד זה בגלל שיש יותר שכבות ללבוש, לפעמים דווקא להפך – בגלל שהילדים מסרבים ללבוש אותן. אז איך מתמודדים עם ילד או ילדה שמתעקשים להמשיך ללבוש בגדים קצרים גם כשמעלות בחוץ צונחות? הנה כמה עצות שיכולות לעזור:

בדקו עם הילד מה הסיבה. לפני שנכנסים למאבקי כוח מיותרים, לפני שאתם פוצחים בנאום ש”אי אפשר ללבוש חולצה קצרה בחורף”, נסו להבין עם הילד מה מפריע לו? מה הסיבה לכך שהוא לא מוכן ללבוש חולצה ארוכה או סווצ’ר? אם מדובר בחולצה ספציפית שהוא מסרב ללבוש, יכול להיות, למשל, שרק הפתקית בתוך הבגד מפריעה לו, מה שניתן בקלות לפתור על ידי גזירת הפתקית. יכול להיות שסוג בד מסוים מפריע או לוחץ לו. דברו איתו ושאלו אותו האם משהו מציק לו בבגד ומה מפריע לו, כדי להבין מאיפה נובע הקושי, והאם ניתן להחליף את הבגד המסוים בבגד ארוך אחר, נוח יותר.

שללו הפרעה בוויסות החושי. אם אתם יודעים שילדיכם רגיש לחומרים או למרקמים מסוימים ונרתע מהם, כמו למשל ממגע עם חול, או ממריחת קרם הגנה על הפנים, אם הוא נמנע ממאכלים בעלי מרקם מסוים – יתכן שיש לו הפרעה בוויסות החושי, שבאה לידי ביטוי גם בקושי במעבר לבגדי חורף. אם זה המקרה שלכם, מומלץ לערב איש מקצוע, דוגמת מרפאים בעיסוק, שיכולים באמצעות טיפול נכון למתן את הרגישות ולהפחית אותה.

בדקו מדי ערב את הטמפרטורה הצפויה ביום המחרת. בקיץ, כאמור, כולנו יודעים מה התחזית – שמש צהובה, או שמש כתומה. חם, או חם מאוד. בחורף, לעומת זאת, המצב הרבה יותר מתעתע, ואחרי יום גשום וסוער, יכול לבוא גם יום נעים ובו שמש חורפית מלטפת. חשוב שתבדקו את התחזית מדי ערב, במיוחד אם ילדיכם מסרבים ללבוש בגדים ארוכים. יכול להיות שהסירוב שלהם נובע מחוויה לא מוצלחת, בה הולבשו הרבה יותר חם ממה שהיה צריך בפועל.

חפשו פתרונות יצירתיים. הילדה מתעקשת ללבוש את השמלה הקיצית הקצרה והאהובה עליה? אפשרו לה, ובתנאי שמתחת תלבש מכנסי טייץ ארוכים, ומעל – סווצ’ר עם רוכסן, אפילו פתוח. הילד רוצה ללבוש רק את החולצה הקצרה עם הפאייטים? הבטיחו לו שיוכל ללבוש אותה, אבל מעל חולצה ארוכה וחמה. זכרו שבגד הוא גם אפשרות לביטוי עצמי, והילדים שלכם, בעיקר סביב גיל 3-4, מאוד מחפשים את העצמאות שלהם. אל תתעקשו איפה שאפשר לשחרר, וזכרו שעם קצת יצירתיות, תמיד יש יותר מפתרון אחד.

תנו לילדים אפשרות בחירה. תמיד כדאי לתת לילד לבחור מבין שתי אפשרויות: הניחו בפניו שתי חולצות ארוכות ושני מכנסיים ארוכים, ואפשרו לו לבחור מתוכם. מומלץ, אם עוד לא עשיתם זאת, לסדר את הארון כך שבגדי החורף יהיו בגובה העיניים של הילד, ובגדי הקיץ במקום גבוה יותר, הרחק מהישג ידו, כך שלא יקרצו לו בכל פעם שהוא או אתם פותחים את הארון.

שתפו את הילדים בקניות הבגדים. בפעם הבאה שאתם קונים לילדיכם בגדים, קחו אותם איתכם ואפשרו להם לבחור – תנו להם להסתובב בחנות, להסתכל בפריטים השונים, לגעת בהם, וגם למדוד ולהרגיש את מגד הבד על הגוף. תנו להם לבחור את הבגדים שהם אוהבים ושהם מרגישים איתם בנוח. גם אם את רוב הקניות אתם עושים אונליין, מומלץ לעשות זאת יחד עם הילדים, לעבור איתם על הפריטים המוצגים ולתת להם לבחור את מה שמוצא חן בעיניהם (כן, גם אם זה עוד חולצת ספיידרמן שתצטרף לאוסף שכבר יש בארון).

גייסו אמפתיה והשתמשו בהומור. אם הילד לא מוכן ללבוש מעיל נפוח, למשל, תוכלו ללבוש מעיל פוך בעצמכם, להגיד לו שעכשיו שניכם פילים, ולדמיין איך אתם מתהלכים בכבדות בג’ונגל ביחד.

סכמו על פרק זמן מוגבל שבו יהיו עם המעיל או הסווצ’ר. הקלו על הילדים – במקום חולצות פוטר שקשה להוריד, ציידו אותם בסווצ’ר עם רוכסן, ותרגלו איתם סגירה ופתיחה שלו, כך שיוכלו להחליט לבד אם ומתי יורידו אותו. אם הם לא מוכנים ללבוש את הסווצ’ר אבל בחוץ קר מדי, סכמו איתם שילבשו אותו רק עד הכניסה לגן, ושם יורידו.

בסופו של דבר, זיכרו שהילדים שלכם, בדיוק כמוכם, לא רוצים לחוות תחושות לא נעימות, וזה כולל תחושות קור. ילדים הם גם יצורים יותר פעילים מאיתנו, המבוגרים, ולכן לרוב יהיה להם חם יותר. ההבנה הזו, יחד עם פתרונות יצירתיים, הקשבה למה שמפריע להם, ושיתוף שלהם בתהליך קניית ובחירת הבגדים, יסייעו בהפחתת ההתנגדויות שלהם לבגדים חמים יותר. ותתעודדו: איזה מזל שאנחנו לא אנגליה, והחורף שלנו שופע ימים נעימים.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים