איזה ילד לא אוהב מתוק? וגם מלוח? ואם אפשר עוד קצת חטיפים וגם עוגה במקום ארוחת ערב? כדי לספק את יצר הנשנוש של הילדים אבל לא במחיר הבריאותי, תוכלו לתת להם נשנושים בריאים – כמו כדורי תמרים, ארטיק ביתי או חטיף בטטה מעשה ידכם. קבלו כמה הצעות לנשנושים שתשמחו להעניק לילדיכם, והם ישמחו לקבל:

מי מאיתנו שגדל בשנות השמונים בטח זוכר משקאות כמו זיפ, ונשנושים שהמרכיב העיקרי שבהם היה מונוסודיום גלוטמט. איזה מזל שהילדים שלנו גדלים בשנות האלפיים, העידן שבו שמים דגש על הבריאות, וסימון ירוק על גבי מוצרי המזון הוא הסימון המועדף. לא שיש בעיה עם ממתקים וצבעי מאכל מדי פעם, אבל בואו נודה באמת: אם הילדים שלנו היו יכולים לחיות רק על שוקולד, גלידות וחטיפים, סביר להניח שהם היו עושים את זה. בין אם זה בבילוי בגינה אחר הצהריים, בישיבה מול הטלוויזיה, עם חברים שמגיעים אליכם או בסוף השבוע – הילדים מבקשים משהו מנחם לנשנש, ולרוב זה מהזן הפחות בריא. אז מה עושים? איך מספקים להם אלטרנטיבה ראויה, כזו שהם גם ייהנו ממנה? הנה כמה רעיונות:

פירות חתוכים. פירות הם הנשנוש של הטבע. הם מכילים ויטמינים ומינרליים חיוניים, ולכן מהווים אלטרנטיבה בריאה וטעימה לחטיפי הג’אנק למיניהם (כל עוד אוכלים מהם במידה, כי בכל זאת הם מכילים גם סוכר פירות). רצוי לגוון בפירות שמציעים לילדים, כי פירות שונים מכילים ערכים תזונתיים חשובים שונים, וכדאי גם לסדר אותם בצורה מגרה שתזמין את הילדים לאכול, למשל: לחתוך סוגי פירות שונים לקוביות קטנות ולסדר על שיפוד בצורה צבעונית, או בקערה האהובה על הילד. אפשר כמובן גם לקחת בשקית ולצאת עם זה מהבית, רק שימו לב שתפוח חתוך משחיר מהר ולא כל כך מזמין לאכילה, ולכן כדאי לתת אותו לילדים בסמוך לחיתוך (או לוותר עליו ביציאה מהבית).

פרוסות בטטה בתנור. בטטה היא ירק שורש מתקתק שהרבה ילדים אוהבים, ואם חותכים אותה לפרוסות דקות ואופים בתנור עם מעט שמן זית ומלח, מתקבל תחליף לחטיף צ’יפס, רק בריא בהרבה: בבטטה יש ויטמינים מקבוצת B, ויטמין C, ברזל, מגנזיום, אבץ, אשלגן ומינרלים נוספים.

כדורי תמרים. קשה למצוא ילד שלא אוהב כדורי שוקולד, אבל גם כדורי תמרים, שבריאים בהרבה, ממכרים לא פחות, ובעיקר מגרים לאכילה גם את הקטנטנים. לא חסרים מתכונים לכדורי תמרים ברשת, קלים להכנה. הנה אחד טעים במיוחד, שמספיק לכ-30 כדורים: מרככים במיקרוגל כ-30 שניות חצי קילו תמרים איכותיים, ומכניסים לקערה. מוסיפים שליש כוס טחינה גולמית (רצוי טחינה אתיופית, יש בה הרבה יותר סידן), 3 כפות קקאו שטוחות, כפית תמצית וניל, ואפשר גם חופן אגוזים קצוצים (לילדים מעל גיל 5). מערבבים היטב, יוצרים כדורים קטנים, ומגלגלים אותם בקוקוס טחון. רוב הסיכויים שהילדים שלכם בכלל לא יבחינו שלא מדובר בכדורי שוקולד, ואתם הרווחתם נשנוש בריא עבורם שגם מספק אנרגיה.

מאפינס גזר. גם כאן, מדובר בנשנוש בריא, טעים וסופר קל להכנה שניתן לקחת איתכם בקופסא לבילוי מחוץ לבית, ותוכלו למצוא ברשת לא מעט מתכונים. מתכון לדוגמה: מגרדים בפומפייה 3 גזרים קלופים, מוסיפים כף סילאן, 2 כפות טחינה גולמית, 2 כפות שמן זית, 3 ביצים, 4 כפות קמח תופח, רבע כפית מלח וקורט קינמון. מערבבים היטב, מעבירים לתבנית מאפינס משומנת, ואופים בתנור עד הזהבה ב-180 מעלות.

פופקורן. מדובר בנשנוש האולטימטיבי, והוא הרבה יותר בריא ממה שחשבתם. אנחנו לא מתכוונים כמובן לפופקורן עשיר בחמאה, כמו שנמכר בבתי הקולנוע או בשקיות המוכנות בסופרמרקט, אלא לכזה שמכינים בבית, בסיר, עם שליטה בכמויות השמן. 3 כפות שמן זית על חצי כוס גרעיני תירס ומעט מלח לתיבול (בסיום ההכנה), יספקו לכם פופקורן בריא וטעים, עשיר בסיבים תזונתיים, ונשנוש ראוי לילדיכם מול הטלוויזיה או מחוץ לבית.

קלחי תירס. לא חייבים להכין פופקורן מהתירס – גם קלחי תירס חם מומלחים יספקו לילדים נשנוש טעים, ויעידו כל ילד וילדה שהקריאו להם את הסיפור “תירס חם” (שזה הילדים של כולנו, לא?). כל שצריך הוא לבשל מראש קלחי תירס, לקרר מעט, לחתוך לגודל שכיף לילדים להחזיק, להמליח מעט ולנשנש בהנאה. מושלם גם לים ולבריכה הבאים עלינו לטובה.

ארטיק ביתי. הימים מתחילים להתחמם, ואם הילדים מתחילים לבקש ארטיקים, תמיד תוכלו להציע להם ארטיק ביתי. אל דאגה, לא צריך לשם כך מכונת גלידה ביתית, אלא רק תבניות לארטיקים, רצוי מסיליקון, כאלה שתוכלו להקפיא בתוכן את הארטיקים מעשה ידכם. ברשת תמצאו המון מתכונים לארטיקים ביתיים, הנה אחד מוצלח וקל להכנה, לארטיק יוגורט אפרסק: מערבבים כ-500 מ”ל יוגורט 3% שומן עם מחית וניל ושתי כפות דבש. בבלנדר מרסקים אפרסק בשל חתוך לקוביות (כ-2 כוסות), חצי כוס מיץ תפוזים וכף דבש, וטוחנים הכל יחד עד לקבלת מרקם אחיד. מערבבים הכל יחד עם תערובת היוגורט, ושופכים לתבניות ארטיקים. סוגרים את התבניות ומקפיאים לכ-6-8 שעות, והרי לכם ארטיק בריא, טעים, בלי חומרים משמרים ובלי סוכר מעובד.

בייגלה. אם כבר חייבים חטיף, כזה שבא מוכן בשקית, תזונאים ותזונאיות מעדיפים בייגלה, שהינו דל שומן. ניתן למצוא כיום בייגלה אפוי, דל נתרן, ואפילו בייגלה מקמח מלא, כך שמדי פעם זה בהחלט חטיף שתוכלו לתת לילדיכם ולהרגיש שלמים איתו.

וכמו בכל דבר, הכי חשוב זה פרופורציות. גם במבה, ביסלי, חטיפי צ’יפס למיניהם ושוקולד, לא צריכים לעורר בכם רגשות אשמה כל עוד ילדיכם לא אוכלים מהם על בסיס יומי ובלי גבולות. אם ילדיכם רגילים לחטיפים המוכרים, תוכלו להציע להם בהדרגה נשנושים בריאים לצד מה שהם מכירים, ולאט לאט להעלות את המינון של הנשנושים הבריאים, על חשבון החטיפים הנמכרים והידועים.

בתיאבון!

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים