חנוכה הוא חג האור והנסים, וכולנו כבר יודעים שחושך מגרשים עם אור, ושמספיק אור קטן כדי לגרש חושך גדול. את המצב במדינה אולי לא נוכל לשנות, אבל כן נוכל להשפיע על מצב הרוח שלנו ושל הילדים שלנו, לחבר אותם לכוחות ולעוצמות שלהם, ולהזכיר להם שגם בתוכם יש אור. הנה 4 רעיונות לפעילויות שמתאימות לחג שיעזרו בכך

מה האור שלי? פעילות משפחתית מקסימה שמתאימה גם לילדים קטנים (בני 3 ומעלה). בשביל הפעילות הזו תצטרכו בריסטולים צבעוניים, עיפרון, מספריים, צבעים או טושים, וכל אמצעי אחר לקישוט (מדבקות, נצנצים, דבק וכל מה שהילדים אוהבים).ציירו עם העיפרון על הבריסטול נר עבה, וגזרו אותו (או תנו לילדים לגזור, בהשגחתכם). ציירו וגזרו כך עוד נרות, כמספר בני הבית. בשלב הבא, חלקו לכל אחד מבני המשפחה נר מבריסטול, ובקשו ממנו לשאול את בני המשפחה האחרים מה האור שהוא מביא איתו לבית. כל אחד יוכל לכתוב את מה שהוא אומר על גבי הנר של אותו בן משפחה (למשל: אם הילד הולך עם הנר שלו ושואל את אבא מה האור שלו, והאבא אומר לו שהוא ילד סקרן ששואל שאלות חכמות, האב יכתוב זאת על גבי הנר של הילד, וכך כל אחד נוסף מבני הבית. מובן שההורים יכולים לעזור בכתיבה עבור אחים ואחיות קטנים שלא יודעים לכתוב).

כשלכל אחד מבני הבית יש נר ובו כתוב כל האור שהוא מביא, זה הזמן לצבוע ולקשט אותו לפי החשק. את כל הנרות המקושטים מומלץ לשמור במקום בולט בבית, או לתלות עם מגנטים על גבי המקרר/הדלת.

הדלקת נרות עם כוח – בהדלקת הנרות בחנוכייה, אחרי הברכה המסורתית, הוסיפו שיח קצר על הכוח של כל אחד מבני הבית. למשל: נר ליואב שמאיר את הכוח לחלוק ואת כוח השיתוף בבית, כי הוא משתף את אחיו בצעצועים ויודע לחלוק איתם; נר לעלמה שמאירה את הכוח לצחוק, ומצחיקה אותנו גם כשאנחנו עצובים. אופציה נוספת היא לשאול את הילדים מה כוח העל שלהם שהם רוצים להדליק עבורו נר, וסביב זה ליצור שיח בבית.

סביבון האור – לפני שהמציאו את הסביבונים הצבעוניים, את אלה שעושים אורות או משמיעים שירי חנוכה, היו לנו “סתם” סביבונים פשוטים מעץ, ועליהם מוטבעות האותיות נ, ג, ה, פ, שסביבן ידענו לדקלם “נס גדול היה פה”. אם יש לכם סביבון כזה, זה הזמן לשלוף אותו (ואם לא, תמיד אפשר לקחת סביבון אחר ולהדביק עליו את האותיות), ולשחק עם הילדים גרסה קצת שונה: כל פעם מישהו אחר מסובב את הסביבון, ולפי האות שהסביבון נופל עליה, עונים ומשתפים: נ’ – (נס) משתפים במשהו ממש טוב שקרה לי, כמו נס, או במשהו ממש טוב שאני מאמין שיקרה לי בקרוב. ג’ – (גדול) משתפים במשהו גדול שיש לי בחיים, שאני רוצה לומר עליו תודה. ה’ – (הם והן) משתפים במשהו טוב שיש אצל אחרים בבית, תכונה, כוח, יכולת או כישרון שיש אצל אח/אחות/אמא/אבא. פ’ – (פעם הצלחתי…) – משתפים במשהו שהצלחתי לעשות או להשיג, ואיך הצלחתי לעשות את זה, איזה כוח בתוכי עזר לי להצליח.

כד קטן – הכד, שמייצג את נס פך השמן, יכול לייצג גם את הדברים הטובים שקורים לנו בחיים, או את הדברים הטובים שיש בנו. אפשר להכין בחג “כד קטן” – זה יכול להיות איזשהו קנקן שיש בבית, וזו יכולה להיות גם קופסא שאפשר לצייר עליה כד, לקשט אותה וכו’. הסבירו לילדים שהכד הזה מסמל את הנסים הקטנים שמתרחשים אצלנו – בבית, בגן, עם חברים וכו’, את הדברים הטובים שיש לנו בבית, או בתוכנו, ואת כל מה שאנחנו רוצים לומר עליו תודה. עשו לכם מנהג: אחת ליום, בערב, לפני שהילדים הולכים לישון, שאלו אותם מה הדבר הטוב שקרה להם היום, מה הדבר הטוב שהם רוצים לומר עליו תודה היום, או מה הדבר הטוב שיש להם בבית/במשפחה/בגן, או בתוכם. האפשרויות רבות, עודדו אותם לשתף, ובכל ערב, את כל מה שהם אומרים, כתבו על פתקים והכניסו לכד/לקופסא. העבירו כך את הפוקוס של הילדים ממה שהם מרגישים שלא הלך להם היום או שהם לא קיבלו, למה שכן ולדברים הטובים שכן קרו להם. השתתפו בעצמכם בשיתוף, הודו גם אתם על דברים טובים שקרו לכם או שיש לכם, וראו איך כשהפוקוס משתנה, ממה שאין למה שיש, גם האווירה בבית משתנה. למתקדמים, מומלץ להמשיך עם המנהג בכל ימות השנה, ולא רק בחנוכה, ולראות איך הקופסא מתמלאת בטוב…

חג אור שמח!

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים