הכנה מראש, חפץ מעבר, הסתגלות הדרגתית ולדבר טובות על הגן בבית אלה רק חלק מהדברים שתוכלו לעשות, כדי להקל על ילד או ילדה שנכנסים לגן בפעם הראשונה

כניסה של הילד או הילדה פעם ראשונה לגן היא מאורע משמעותי, גם לילד וגם לכם. המעבר מהשהות איתכם בבית למסגרת של גן, שבו ילדים נוספים, גננת וצוות שלם הוא מעבר לא פשוט שדורש הסתגלות, גם לילד בן שנה, גם לילד בן שנתיים וגם לילד גדול יותר. תהליך פרידה נכון יתרום לקליטה טובה יותר של הילד בגן, והוא חשוב גם להמשך החיים: התמודדות טובה עם פרידה בילדות, מסייעת לתהליך פרידה נכון בהמשך ולאורך כל שלבי החיים – מצעצועים, מחברים, מהבית, ממקומות עבודה ועוד.

לפניכם כמה טיפים שיקלו על ילד או ילדה שנכנסים לגן בפעם הראשונה, ויסייעו לתהליך פרידה נכון:

הכינו את הילד מראש. לקראת ה-1 בספטמבר תוכלו להכין את הילד בבית לנושא של פרידה, עם תכנים המותאמים לגילו. זה יכול להיות באמצעות ספרי ילדים שעוסקים בכניסה ראשונה לגן, במשחק תפקידים עם בובות שבו יש בובה שנכנס לגן ובובה אחרת שהיא הילד וכיו”ב. שימו לב לרגשות ולדברים שעולים אצל הילד תוך כדי המשחק או הסיפור, וגלו אמפתיה לכל מה שיעלה.

לכו יחד לגן עוד לפני תאריך הכניסה. אולי זה לא כל כך נעים לראות גן סגור, אבל גם לראות את הגן מבחוץ יכול לתרום לתחושת הביטחון של הילד, כך שביום הכניסה לגן הוא לא יפגוש אותו לחלוטין בפעם הראשונה. הציצו יחד מבחוץ בחצר הגן, הביעו התלהבות בפני הילד מהמשחקים ומהמתקנים שיש בחצר, ודמיינו יחד כיצד יוכל לשחק בהם. גם עצם ההליכה לגן חשובה – הראו לילד סימנים בדרך, כמו עץ מיוחד או פרחים צבעוניים. הם יוכלו לשמש מעין עוגנים עבור הילד בימים הראשונים של הגן, כשתלכו יחד באותה הדרך ותחזו בהם שוב. אם אתם מתכננים להביא את הילד לגן ברכב, עשו את הדרך לפני הכניסה לגן ברכב, על מנת לייצר שגרה קבועה, ואת הסימנים בדרך צרו יחד מבעד לחלון המכונית.

הגיעו מוקדם ליום הראשון בגן. כדאי להגיע בשעה שבה הגן נפתח, לפני שכל הילדים מגיעים ביחד (אלא אם הגננת ביקשה להגיע בשעה מסוימת). ברכו לשלם את הגננת ואת שאר הצוות, הכירו בינם לבין ילדיכם, והסתובבו יחד עם הילד בגן. הכירו יחד את הצעצועים, חקרו יחד את המשחקים, וגלו יחד את כל הפינות של הגן.

חפץ מהבית. כדי להקל על הילד בימים הראשונים שלו בגן, דאגו שיהיה איתו חפץ מעבר כלשהו – זו יכולה להיות בובה שהוא אוהב, “שמיכי” שהוא קשור אליה או כל דבר אחר.

הימים הראשונים בגן. בימים הראשונים ובשלבי ההסתגלות של הילד לגן יתאפשר לכם לשהות יחד איתו. נצלו זאת, ואם אתם מרגישים שילדיכם זקוק לכם יותר, בקשו מהגננת לשהות עמו יותר זמן, או לחילופין – אספו אותו מהגן אחרי זמן קצר. כן, גם אם כבר עברו שבועיים ושאר הילדים נשארים יום שלם. יש ילדים שיסתגלו במהרה למסגרת של גן, ויש ילדים שייקח להם יותר זמן. זכרו שאתם מכירים את הילד שלכם הכי טוב, והימנעו מהשוואות לילדים אחרים. כדאי לפנות לכם את השבועות הראשונים של הילד בגן ממשימות מורכבות, ולקחת בחשבון שתצטרכו להיות זמינים עבורו מעבר לרגיל – בין אם בשהות יחד עמו בגן, ובין אם באיסופים מוקדמים. חשוב מאוד שתהליך הפרידה יעשה בהדרגתיות ובלי לחץ, וכמובן להסביר שוב ושוב שכשאמא או אבא הולכים, הם תמיד חוזרים.

תקשרו לילד מתי תגיעו לאסוף אותו. לילדים קטנים אין אמנם תפיסת זמן כשל בוגרים, אבל אפשר לדבר איתם על זמן במונחים של עוגנים. למשל: אני אגיע לאסוף אותך אחרי ארוחת הבוקר. ברגע שתתמקדו בפרידה שלכם בזמן האיסוף של הילד (אפשר גם לספר להם מה תעשו יחד אחרי הגן), תשומת הלב שלו תלך לאיסוף ולעשייה המשותפת אחרי, ולא לפרידה עצמה. כמובן, חשוב מאוד שתעמדו בהבטחה שלכם ותגיעו בזמן.

גם אם הילד נראה לכם נינוח – אף פעם אל תיעלמו לו. יכול להיות שילדכם נראה שליו, משחק או אפילו נמצא בזרועות הגננת – גם אם כל זה נכון, אל תצאו מהגן בלי להיפרד ממנו לשלום, ורצוי בטקס קבוע כמו חיבוק ונשיקה. גם אם אתם חוששים שזה יעורר בו עכשיו געגוע, דווקא כשהוא נראה נינוח ורגוע – לפרידה מהילד יש חשיבות גדולה, כדי שיסמוך עליכם שאתם שם בשבילו ושתחזרו לאסוף אותו.

דברו בבית טובות על הגן. שדרו לילד שאתם סומכים על צוות הגן, והגידו דברים טובים עליהם בבית, בפניו. זה יעזור לילד לקבל ביטחון בצוות ולסמוך עליו בעצמו.

פנו זמן לילד גם בבית. יכול להיות שהילד שלכם יהיה זקוק לכם עכשיו יותר מהרגיל, במיוחד אם עד הכניסה לגן השגרה שלו היתה מורכבת בעיקר משהות איתכם בבית. יכול להיות שהוא יהיה “צמוד” אליכם יותר מהרגיל, זה טבעי. קבלו זאת בהבנה והכלה ותנו לו את אקסטרה הזמן הזה. כשהוא יסתגל לגן, זה גם יחלוף.

זה לא הזמן לשינויים נוספים. אם חשבתם “לנצל” את הכניסה לגן לפרידה מהמוצץ, או אם תכננתם שינויים נוספים כמו מעבר דירה – חכו עם זה. כניסה ראשונה לגן דורשת מהילד משאבים חדשים, תהליך הסתגלות והתמודדות עם דברים שלא הכיר לפני כן (כמו למשל לחלוק צעצועים עם ילדים נוספים, להתרגל לגננת ולאנשי צוות, למסגרת עם חוקים אחרים וכיו”ב). זה לא הזמן להעמיס על הילד שינויים נוספים והתמודדויות נוספות.

הכי חשוב בתהליך של כניסת הילד לגן הוא שתסמכו על עצמכם, על הבחירה שעשיתם בגן, וגם על הילד שלכם. גם אם זה נראה קשה עד בלתי אפשרי עכשיו, גם אם הוא יבכה מאוד בהתחלה – עם תהליך פרידה נכון והסתגלות טובה, זה יעבור. זכרו שההתחלה לא מעידה על ההמשך, ושזו רק נקודה קטנה בשלב הזה בחיים, שנקרא גן ילדים.

בהצלחה!

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים