ינואר, עונת הרישום לגנים, בעיצומו, ואיתו הלבטים והחששות – מה לשאול את הגננת כשבודקים גן חדש? למה חשוב לשים לב וממה כדאי להתעלם? לפניכם מספר עצות זהב

כל הורה לקטנטנים יודע: ינואר זה החודש הזה בשנה שבו מתחיל הרישום לגני הילדים. זוהי התקופה שמנקזת אליה את כל ההתרגשות, וגם את החששות והלבטים הכרוכים במציאת מסגרת חדשה (או ראשונה) ליקר לכם מכל. שאלות רבות מתערבבות להן בראש: איך יודעים אם הגן טוב? האם לסמוך על ההמלצה של השכנה, או שאין תחליף לתחושת בטן? מה חשוב לבדוק כשמגיעים לגן, ומה כדאי לשאול את הגננת? כדי לעשות לכם סדר בבלגן, הנה רשימת הדברים שחשוב לשים לב אליהם בביקור בגן חדש, וגם מה כדאי לשאול את הגננת, מעבר לשעות הפעילות ולעלויות:

מה האווירה הכללית בגן? כל הורה רוצה לגדל ילדים מאושרים, שילכו בשמחה לגן, וישובו ממנו עם חיוך גדול. נכון, יש ימים שהילדים שלנו קמים על צד שמאל (בדיוק כמונו), או שעבר עליהם משהו נקודתי שהשפיע להם על מצב הרוח. אבל בגדול, גן שנמצאים בו ילדים שטוב להם, הוא גן שתרגישו את זה באווירה שבו. אל תחפשו שקט מוחלט והתנהגות מופתית של הילדים – דווקא שקט כזה עלול להחשיד, ולהצביע אולי על הנהלות קשה של הצוות ועל חוקים נוקשים מדי. שימו לב איך צוות הגן מדבר אל הילדים – האם ברוך ובחיוך, או בצורה נוקשה וקונקרטית? האם מחבקים את הילדים? כשילד בוכה, האם ניגשים אליו לעזרה? ואיך מקבלים את ההורים? גן עם אווירה טובה הוא כזה שבו תחוו ילדים נינוחים רוב הזמן, משחקים ופעילים.

מרחבים וחצר. ילדים צריכים מרחב, והעובדה שרוב שעות היום הם נמצאים בגן, מחייבת שהמרחב הזה יהיה נעים, מואר ומאוורר (שימו לב האם בגן יש מספיק חלונות? האם הוא מאוורר? האם יש תאורה טבעית?). מעבר לכיתת הגן עצמה, חשוב שתהיה חצר נעימה, כדי שהילדים יוכלו להתאוורר גם בחוץ, לנשום אוויר טבעי וליהנות מקרני השמש בימים נעימים. שימו לב לגודל החצר, למתקנים בה, האם יש מספיק מהם? האם המשחקים והמתקנים בחצר מגוונים? האם מותאמים לגילי הילדים? אם יש ארגז חול, שאלו את הצוות גם על התחזוקה, הטיפול והניקיון שלו.

היגיינה וניקיון. פעוטות וילדים קטנים, במיוחד בשנתם הראשונה בגן, נדבקים בווירוסים ומחלות די בקלות, והקפדה על ניקיון והיגיינה יכולה למזער את התופעה (ועדיין, קחו בחשבון שהילדים שלכם, גם אלה שמעולם לא העלו חום, יחזרו מדי פעם עם וירוסים מהגן. ככה זה). אל תחפשו לראות גן מצוחצח ומבריק, שכל הצעצועים בו חדשים ומתוקתקים – שוב, הדבר דווקא עלול להעיד על הקפדה מוגזמת של הגננת על ניקיון, ועל צמצום מרחב הפעולה של הילדים, שמה לעשות, גם מתלכלכים ומלכלכים כשהם פעילים. אז על מה כן חשוב להקפיד? שימו לב שיש עמדת החתלה ראויה והיגיינית, שאינה צמודה למטבח, ושהצוות רוחץ ידיים לאחר החלפת חיתולים לילדים. בדקו שבאזור השינה יש מזרנים ראויים, לא קרועים או מלוכלכים, שעליהם מולבשים הסדינים של הילדים. בדקו האם יש שמות על בקבוקי הילדים ועל המוצצים, או לחילופין, עמדה שבה נתלים המוצצים, עם כיתוב אישי או כל זיהוי אחר.

התפריט בגן. אחד הדברים החשובים להתפתחות הילדים הוא התזונה שלהם, בטח בשנים הראשונות לחייהם. אל תתביישו להיכנס למטבח בגן, לבדוק האם הוא אסתטי ונקי, ולבקש להציץ בסירים המתבשלים. בגנים הפרטיים יש לרוב מבשל/ת, שאחראי על ארוחת צוהריים טרייה ומזינה מדי יום. בקשו לראות את התפריט, ודאו שהוא מגוון ומכיל את כל אבות המזון. שאלו גם על התפריט בארוחת הבוקר, ועל “ארוחות הביניים”, ובדקו עד כמה הן בריאות וכוללות גם ירקות ופירות.

סדר יום. ילדים זקוקים לשגרה ולסדר יום קבוע, וכזה יש ברוב המכריע של הגנים. שאלו את הגננת מה סדר היום בגן, ובדקו שהוא עונה על הצרכים של הילד.ה שלכם. למשל: אם בתחילת היום יש זמן משחק חופשי, ודאו שיש עמדות משחק ויצירה מגוונות, שמתאימות גם לתחומי העניין של ילדיכם. ברוב הגנים משלבים גם חוגים פעם או מספר פעמים בשבוע. שאלו אילו חוגים יש בגן ומי מעביר אותם, ואל תהססו לשאול מה עושים כשילד לא משתף פעולה (האם אשת צוות אחרת נמצאת איתו בזמן הזה? האם מאפשרים לו עיסוק אחר?)

מה האג’נדה החינוכית של הגננת? שאלו את הגננת מה ה”אני מאמין” שלה בגן, מאיזה רקע חינוכי היא באה, מה ההכשרה שלה ואיך היא מתמודדת עם סוגיות כמו הפרעות של הילדים או חוסר שיתוף פעולה מצדם, ענייני אלימות של ילדים, מופנמות וביישנות, וגם נושא הגמילה (ממוצצים, מחיתולים).

אנשי צוות: לא רק הכמות, גם האיכות. אחד הדברים שחשובים להורים בבואם לבחור גן חדש, ובצדק, הוא היחס בין מספר אנשי הצוות למספר הילדים בגן. כמות אנשי צוות מעטה על מספר ילדים גדול, במיוחד כשמדובר בקטנטנים, אינה מספקת, שכן ילדים קטנים זקוקים לתשומת לב רבה, ולמענה מהיר לצרכים הפיזיים והרגשיים שלהם. יחס מקובל הוא 1:6 (כלומר: אשת צוות אחת על כל 6 ילדים, כשמדובר בפעוטות), אך לא פחות חשוב מהכמות, חשובה האיכות: שוחחו לא רק עם הגננת אלא גם עם הסייעות שלה. האם הן נעימות? האם אתם מתרשמים מהן לטובה? שימו לב איך הן מתנהגות עם הילדים בגן. שאלו את הגננת גם לגבי היעדרות של אשת צוות מיום עבודה – מה הפתרונות שהגננת מספקת? האם יש סייעת מחליפה שמוגדרת קבועה למקרים כאלה? חשוב לבדוק גם כמה זמן הצוות עובד בגן – צוות קבוע שהולך עם הגננת שנים מעיד על יחסים טובים בין אנשי הצוות, על אווירה טובה ועל שביעות הרצון הכללית שלהם בעבודה. תחלופה גבוהה של אנשי צוות עלולה להצביע על בעייתיות בהתנהלות הגן.

ימי חופש והתמודדות עם הבלתי צפוי. רובנו לא חושבים על זה כשאנחנו בודקים גן חדש, אבל לכמות ימי החופש בגן יש משמעות אדירה והשלכה ישירה על ההורים, במיוחד אם אתם שכירים. זה לא אומר שתפסלו גן מסוים שאהבתם והתרשמתם ממנו רק כי יש בו 3 ימי חופש יותר מגנים אחרים, אבל זה כן ייתן לכם מראש את התמונה המלאה, ויאפשר לכם להתארגן בזמן על פתרון (מי אמר סבא-סבתא?), במקום להיות מופתעים ערב לפני ל”ג בעומר, כשתגלו שאופס, לילדה יש חופש מהגן מחר בעוד שלכם יש ישיבה חשובה שלא תוכלו להיעדר ממנה. לכן בקשו מהגננת או מבעלת הגן לקבל את לו”ז ימי החופשה השנתיים מראש, ושאלו אותה גם איך היא מתמודדת עם אירועים בלתי צפויים, שלצערנו לא חסרים במדינתנו, דוגמת ימי לחימה (האם יש ממ”ד בגן? ואם לא, ובמידה שהגן ייסגר לתקופה, האם תשלומי ההורים ימשיכו לרדת? בכל זאת, לגננת יש ניסיון עם אירועי לחימה קודמים, עם תקופת הקורונה וכיו”ב).

דברו עם הורים לילדים בגן. המלצות זה חשוב, והמלצות בלתי תלויות, הן הכי טובות. לכן גם אם הגננת נותנת לכם כמה מספרי טלפון של הורים מהגן להתייעץ איתם, אל תתקשרו דווקא אליהם – סביר להניח שהם יהיו מרוצים. תוכלו להגיע בסוף יום הפעילות לפתח הגן, להציג את עצמכם בפני הורים אקראיים שמגיעים לאסוף את ילדיהם, ולבדוק איתם אם תוכלו לשאול אותם מספר שאלות על הגן. נסו להימנע משאלות כלליות כמו “אתם מרוצים?” או “לילד שלכם כיף בגן?”, ושאלו שאלות ספציפיות יותר, כמו למשל: “מהם שלושת הדברים שאתם הכי מרוצים מהם בגן הזה?”, “איך היחסים בין הגננת לשאר אנשי הצוות?”, או “איך התקשורת בין הגננת להורים, האם זו תקשורת פתוחה ומזמינה, ואיך זה בא לידי ביטוי?”. שאלו גם שאלות על הדברים הפחות טובים, למשל: “ומה אתם פחות אוהבים בגן?”, כך תוכלו לקבל את התמונה המלאה, ולהחליט בעצמכם האם מה שנאמר הוא משהו שאפשר לדלג עליו, או “ייהרג ובל יעבור” מבחינתכם.

סמכו על תחושת הבטן שלכם. בסוף, אתם מכירים את הילד.ה שלכם הכי טוב, ואין על תחושת הבטן שלכם. סמכו עליה. גם אם קיבלתם 5 המלצות מאימהות שונות בגינת השעשועים ליד הבית, וגם אם עמוד הפייסבוק השכונתי מלא בשבחים על הגן – אם הגעתם לביקור ומשהו בבטן מרגיש לכם לא נכון לגבי הגן הספציפי, סמכו על עצמכם. זה לא אומר בהכרח לבטל את הגן על הסף, תמיד תוכלו לחזור לביקור נוסף ביום אחר ולבדוק את התחושות שוב, אבל אל תתעלמו מהן. לחילופין, גם אם שמעתם המון הורים שמהללים גננת מסוימת, אבל לכם לא היתה שום כימיה איתה, תקשיבו לעצמכם. נכון, הגננת לא אמורה להיות החברה הכי טובה שלכם, ולא אתם אלה שאמורים לבלות איתה את רוב שעות היום, אבל כן חשוב שתהיה לכם תקשורת טובה ופתוחה איתה, ואם מראש אין שם שום כימיה, לא בטוח שכדאי להיכנס לזה.

לסיכום, זכרו שאמנם אין דבר כזה גן מושלם, ואל תצפו שכל פרט יתיישב לכם בול בתמונה הוורודה שציירתם לעצמכם בראש (ואולי זה הזמן למחוק אותה לגמרי), אבל בהחלט יש גנים טובים ואיכותיים, שיספקו לילדכם מקום חם, נעים ומפרה, שבו הוא יוכל לצמוח ולגדול בנעימים.

בהצלחה!

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים