איך לעודד את הילדים לאכול ירקות, פירות ולשתות מים, ולמה חשוב שנאכל יחד איתם לפחות ארוחה אחת ביום?
כולנו רוצים הרגלי אכילה בריאים, גם לעצמנו וגם לילדים. אצל ילדים קטנים הדבר חשוב עוד יותר, כי אימוץ הרגלי תזונה נכונים בגיל צעיר יתרום להתפתחותם ויסייע להם לבנות אורח חיים בריא גם בהמשך. איך עושים את זה? לפניכם כמה עצות זהב:

1. שבו לאכול יחד עם הילדים

ארוחות משפחתיות גם תורמות לזמן איכות עם הילדים, וגם הוכחו מחקרית כמועילות לתחושת הביטחון של הילדים. מומלץ לאכול לפחות ארוחה משפחתית אחת ביום, שבה נניח את הטלפונים הסלולריים בצד, ונתרכז בבני המשפחה ובאכילה. כך נהווה גם עבור הילדים דוגמה אישית, ונלמד אותם שבזמן האוכל לא מתעסקים בדברים אחרים. בארוחה נשלב מספר מזונות בריאים, ומומלץ מדי פעם לחשוף את הילדים למזון שהם פחות רגילים לאכול. הניחו אותו על השולחן, אכלו ממנו והציעו גם לילדים לטעום. ילדים הרבה פעמים ישמחו לנסות מאכלים שאנחנו אוכלים, כדי להרגיש “גדולים”.

2. איפה אוכלים?

דאגו לאכול ליד שולחן האוכל ולא מול הטלוויזיה למשל, המסיחה את דעתם של הילדים ומתעתעת את תחושת השובע או הרעב. בצורה כזו תלמדו אותם שיש להקדיש לארוחה זמן, ולא לאכול תוך כדי פעילות אחרת. 

3. התארגנו מראש

להיות ספונטניים זה כיף ונחמד, אבל בכל הקשור לארוחות של הילדים, כדאי לתכנן את הדברים מראש. זה לא אומר שלא נוכל פעם בכמה זמן להזמין להם פיצה, אבל כדרך קבע זה פחות מומלץ – כדאי להצטייד במצרכים בריאים שיקלו עלינו להכין ארוחה בריאה, וכמובן להתחשב גם בטעמם של הילדים. גם לפעילויות בחוץ מומלץ להתארגן מראש – אפשר גם להצטייד בנשנושים שהילדים אוהבים, אבל לא להגזים ולהעדיף תמיד את הגרסה האפויה על פני המטוגנת (בחטיפי צ’יפס למיניהם או בבייגלה, למשל). אפשר גם לשלב את הילדים בשלב ההכנה, למשל של כריכים שהם אוהבים, ולהעדיף לחם מקמח מלא על פני קמח לבן. כדאי לשלב ירקות ופירות בדרך כיפית שתעשה להם חשק לאכול אותם – למשל, לחתוך את הירקות לרצועות דקות וצבעוניות ולהניח בקופסא שהם אוהבים.

4. אל תאסרו על הילדים

איסורים לרוב מביאים לתוצאה הפוכה – ילד שאוסרים עליו בבית לאכול ממתקים, פעמים רבות יתנפל עליהם אצל חברים. כדאי לקבל החלטה ביחד עם הילדים, על חטיף קטן או ממתק אחד ביום, ואם מתחשק להם נשנוש נוסף, הוא יהיה בריא יותר, למשל: טוסטונים קטנים של גבינה צהובה על לחם מקמח מלא וירקות צבעוניים חתוכים ליד, או פרי. אפשר וכדאי לשתף את הילדים בהכנה, לתת להם לצפות בכם ולהפוך אותם לחלק מהתהליך. כדאי גם להסביר להם מה האכילה הזו תעניק להם. למשל: “כמה ירקות יש לנו בצלחת, הם עוזרים לנו לגדול ולהיות חזקים”. באופן כללי כדאי להציב קערת פירות שטופים במקום נגיש לילדים, ולא להניח חטיפים במגירה בהישג ידם.

5. תנו לילדים להתנסות במאכלים חדשים בצלחות קטנות

שלבו בארוחה מדי פעם מאכל חדש שהילד לא מכיר, בכמות קטנה. הסבירו לו מה יש בצלחת אבל אל תחייבו אותו לטעום. כמות קטנה תעודד אותו לעשות זאת לבד, תאפשר לו בחירה והכרה בכך שהוא לא חייב לסיים הכל. גם אם הוא יבחר לא לנסות הפעם, נסו שוב בזמן אחר. מחקרים שונים מראים כי נדרש מספר רב של חשיפות למזון חדש (בין 15-20) עד שהוא יתקבל אצל הילד ברצון.

6. הקפידו על שתיית מים

שתיית מים חשובה מאוד לגופנו, גם בחורף – היא מסייעת לתהליך העיכול ותורמת לתחושת שובע. התחילו בדוגמה אישית, הרבו בשתיית מים בעצמכם והימנעו ככל האפשר מקניית משקאות ממותקים. אם הילדים שלכם סרבני מים, הציבו קנקן יפה בארוחה (אפשר עם קצת נענע בפנים בשביל הצבע וגירוי הילדים, וגם בשביל הטעם). תנו לילדים בקבוקים אישיים כיפיים עם דמויות שהם אוהבים שיעודדו אותם לשתות. 

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים