רוצים חדר ילדים יפה ומעוצב, שיעזור לילדים להיות שמחים ורגועים יותר, וגם יתמוך בשינה שלהם? כל הדרכים לעשות את זה (וגם ממה כדאי להימנע) לפי תורת הפאנג שווי

אין כמעט הורה שלא התחבט בשאלה איך לעצב את חדר הילדים בבית. בשונה מחדר השינה שלנו, המבוגרים, חדר הילדים משמש פעמים רבות למטרות שונות. מצד אחד שינה ומנוחה, מצד שני לימודים או משחק. בהתחשב בעובדה שפעמים רבות חולקים את החדר שני ילדים או יותר, צריך גם להתחשב בצרכים ובהעדפות של כל אחד מהם. אז איך אפשר לעצב חדר ילדים כך שיהיה נעים, מזמין, ואם אפשר גם תומך בשינה שלהם ובצרכיהם הנוספים? אחת השיטות שיכולה לעזור במשימה היא הפאנג שווי, תורה סינית עתיקה המהווה למעשה אוסף של “חוקים”, הפועלים בכדי לתמוך באדם – בבריאות, בשפע ובהרמוניית החיים שלו, מכל ההיבטים (פאנג: רוח, שווי: מים, שני היסודות שכל אדם חייב כדי לחיות). הפאנג שווי עוסקת בעיקר בכיוון, במיקום, בזרימה של הצ’י (אנרגיית החיים), בצבעים ובריחות, במטרה למקסם את התחושה הנעימה ואת הזרימה הטובה בבית.

אז איך מיישמים את זה בחדר הילדים ומה צריך לעשות כדי לקבל חדר נעים, שימקסם את הפוטנציאל של הקטנטנים? “בתור התחלה חשוב להכיר את שתי האנרגיות הקיימות בבסיס הפאנג שווי: אנרגיית היאנג ואנרגיית היין”, אומרת עינת שפריר, יועצת לאסטרולוגיה סינית ופאנג שווי. “אנרגיית היאנג היא אנרגיה זכרית, מוארת, ומאפיינים אותה צבעים חמים ובולטים. היא מתאימה בעיקר לחללים ציבוריים כמו סלון, מטבח, פינת אוכל וחדר עבודה. זו אנרגיה שתומכת בכסף ובעסקים. לעומתה, אנרגיית היין היא אנרגיה נקבית, חשוכה יותר, ומאפיינים אותה צבעים רגועים וקרירים יותר, כמו אפור, תכלת בהיר, שמנת וצבעי פסטל. זו אנרגיה של שינה, של בריאות, והיא מתאימה לחדרי שינה”. לדבריה, חשוב שיהיה בבית איזון בין שתי האנרגיות, ובמיוחד בחדר הילדים. “ילדים הם יאנגים יותר מטבעם, שכן הם פעילים מאוד, לכן חשוב לאזן את החדר שלהם עם אנרגיית יין – צבעוניות רגועה, שתסייע להם להירדם ולהירגע. הדבר חשוב במיוחד אצל ילדים היפראקטיביים, או ילדים עם בעיות קשב וריכוז”.

טיפים פרקטיים לחדרי ילדים ותינוקות, לפי עקרונות הפאנג שווי:

מה לא כדאי לעשות:

  • מיקום החדר – באופן כללי לא מומלץ למקם את חדר השינה של הילדים מול דלת חדר שירותים או מטבח.
  • מיטה – לפי תורת הפאנג שווי, מיטת קומותיים היא פחות מומלצת, שכן היא יוצרת מרחב חסום מעל הילד שבקומה התחתונה, ובהיבט הרגשי זה יוצר “פערי מעמדות”. בנוסף, את המיטה רצוי לא למקם מול הדלת, שכן האנרגיה שנכנסת מהדלת “מתנגשת” עם הילד הישן. מעל המיטה לא כדאי להתקין כלום – לא מדפים, לא תמונות כבדות, גם לא מנורה או מובייל. אם יש לכם תינוק שהמובייל מרגיע אותו, מומלץ להסיר את המובייל אחרי שהילד נרדם. עוד מומלץ לא למקם חפצים חדים או פינות מול המיטה.
  • ומה לגבי החלונות? לא מומלץ להלין ילד קטן במיטה שמתחת לחלון גדול – הדבר עלול להגביר פחדים אצל ילדים.
  • צעצועים – ארגזי צעצועים לא מומלץ לאחסן מתחת למיטה, מכיוון שהדבר פוגע באנרגיית השינה. באופן כללי מומלץ למנוע עומס של חפצים ומדפים “מתפוצצים” בצעצועים ואביזרים. שחררו דברים, הסבירו לילד את חשיבות התרומה והנתינה לאחר, כמו גם את היכולת להיפרד מחומר. תמונות – תמונות נעימות יוסיפו לחדר, אבל שימו לב שאתם לא תולים בחדר תמונות “מפחידות” או “מאיימות”.
  • לימודים בחדר – אם יש בחדר שולחן לימודים, מומלץ לא להושיב את הילד בשולחן כשהוא עם הגב לדלת. בנוסף, לא מומלץ לתלות מדפים מעל ראשו של הילד בשולחן הלימודים.

עוד דברים שכדאי לדעת:

  • גם מטעמי בטיחות וגם מטעמים אנרגטיים, כדאי שיהיו כמה שפחות מכשירים חשמליים מחוברים לחשמל בחדר בו הילד ישן.
  • אל תצעקו על הילד בחדרו – אנרגיות שליליות נשארות בחדר.
  • אל תשאירו בחדר חיתולים מלוכלכים או פריטים בעלי ריח רע.

מה כן כדאי לעשות:

  • החדר עצמו – כדאי להתאים את גודל החדר לגודל הילד. “אנחנו מסתכלים על חדר בעיניים של מבוגר, ילדים קטנים יותר זקוקים לחללים אינטימיים יותר”, אומרת שפריר. אם אפשר, מומלץ להפריד בין חדר השינה לחדר המשחקים והלימודים. אם הדבר לא אפשרי, מומלץ לייצר שני מתחמים נפרדים – מתחם שינה ומתחם משחקים/ לימודים, באמצעות שטיח הפרדה, קיר גבס וכיו”ב. בנוסף, מומלץ לתלות שלט על דלת הכניסה של החדר עם שמות הילדים המתגוררים בו.
  • המיטה – את המיטה יש להצמיד אל קיר, רצוי לקיר פנימי, ולא מתחת לחלון. בחרו במיטה המותאמת לגילו ולגודלו של הילד. “יש הורים שמעבירים ילדים בני פחות משנתיים למיטת ילדים… המתינו עם זה, הילד יגדל קצת ואז ירגיש בנוח יותר”, אומרת שפריר, שממליצה גם לערב את הילד בבחירת המיטה או המיקום שלה בחלל החדר. “בחרו מיקום למיטה שיאפשר לילד לראות את הדלת”, היא מוסיפה.
  • בתוך המיטה – שפריר ממליצה להורים לילדים עם פחדים לבחור בבובת פרווה שתישן עמם. לגבי המצעים, מומלץ לבחור במצעים בעלי צבעים רגועים, ובכל אופן לא במצעים בצבע אדום.
  • ליד המיטה – מומלץ להניח מנורת לילה.
  • תמונות וקישוטים – כדאי לתלות בחדר הילדים תמונות מזיכרונות טובים, גם של הילד עם בני המשפחה, וגם של חוויות שלא קשורות למשפחה (למשל: תמונות עם חברים, תמונות של הילד מחוגים, מתחביבים וכיו”ב). תלו תעודות או תמונות מהישגים של הילד, אם יש. תעודה שקיבל בחוג ג’ודו, למשל, תעודת הצטיינות וכיו”ב. עוד מומלץ לתלות תמונות סימבוליות למיומנויות שהייתם רוצים להקנות לילדכם. לדוגמא, אריה כסימבול לאומץ ועוצמה, כלב כסימבול לנאמנות וחברות טובה וכיו”ב.
  • וילונות ושטיחים – מומלץ לתלות וילונות על החלונות, שמרככים את מראה החדר ומכניסים אליו שלווה (כאמור, כדאי לבחור בווילונות בצבעים שקטים וניטרליים, כמו שמנת, לבן חלבי וכו’). גם שטיח הוא פריט מומלץ, שמעניק חמימות לחדר, וגם כאן כדאי להיצמד לגווני אנרגיית יין רגועים.
  • מה אם יש יותר מילד אחד בחדר? אם החדר שייך ליותר מילד אחד מבני הבית, דאגו שלכל ילד יהיה את המתחם המאפיין אותו ומדבר לליבו.
  • פינת לימודים – מומלץ שמאחורי כיסא פינת הלימודים יהיה קיר. קיר מעניק יציבות וגורם לילד לקום פחות כשהוא לומד. את הספרים וחומרי הלימוד כדאי לאחסן בתוך ארון סגור ובמגירות, ולא במדפים פתוחים, כדי לתמוך באנרגיית השינה בלילה.
  • מה עם הריח? שימו לב לריח בחדר – דאגו להכניס לארונות ולחדר ריחניות, שיפיצו ריח עדין ונעים. בנוסף, חשוב לאוורר את החדר. אוויר טרי מפיג ריחות לא נעימים ומאפשר זרימת צ’י.

בהצלחה 🙂

תודה לעינת שפריר, יועצת ומרצה לאסטרולוגיה סינית ופאנג שווי.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים