גני ילדיםהורות לגיל הרךהטיפ השבועימגזין לגננותפסיכולוגיה ילדים

הילדים לא מפסיקים לריב – האם ומתי נכון להתערב?

הילדים לא מפסיקים לריב - מתי צריך להתערב?הילדים רבים - מתי צריך להתערב?

חזרתם מהעבודה ישר לאיסופים של הילדים מהמסגרות, ועכשיו אתם משוועים לכמה דקות של שקט. אבל הילדים כבר ברכב מתחילים לריב, ואתם אובדי עצות. האם להתערב? ואיך? כל הטיפים להתמודדות נכונה עם המריבות של הילדים

“הוא לקח לי”, “היא חטפה לי”, “הוא מפריע לי” – אם אתם הורים לילדים, אתם בטח שומעים משפטים כאלה על בסיס יומי. אחים רבים ביניהם, זה טבעי, ולילדים אין עדיין את הבשלות הרגשית שתאפשר להם להפעיל מנגנון של שליטה עצמית, דחיית סיפוקים או הכלה של רגשות או מחשבות מנוגדים לשלהם. ילדים חווים רגשות בעוצמה גבוהה – כשהם שמחים או מתלהבים נראה את זה עליהם בגדול, וכך גם כשהם חווים רגשות פחות נעימים, כמו כעס, תסכול או פחד. בגלל שלילדים קשה עדיין לווסת את הרגשות שלהם, הם הרבה פעמים יוציאו את התסכול שלהם על מי שנמצא בסביבתם הקרובה – אח או אחות. לנו כהורים קשה להתמודד עם סיטואציות של מריבות בלתי פוסקות של הילדים: זה יוצר אווירה לא נעימה ותחושת כאוס בבית, וזה מעורר את הדילמה הנצחית של האם ומתי נכון להתערב.

תווכו לילדים את הצד השני ועודדו אותם להציע פתרונות

אם הילדים נכנסים לוויכוח ומצליחים לפתור אותו בעצמם, מובן שאין צורך בהתערבות שלנו, אבל כן כדאי להחמיא להם על דרך ההתמודדות שלהם ועל מציאת הפתרון. כשהילדים רבים ולא מצליחים להסתדר ביניהם בכוחות עצמם, כדאי להראות נוכחות, ובתור התחלה להקשיב לשיח המתקיים ביניהם. הקשיבו לצדדים בלי לקחת צד, ועודדו אותם לשתף זה את זה בתחושות שלהם. למשל: אם אחד הילדים אומר שאחותו חטפה לו משחק מהיד, שאלו אותו איך זה הרגיש לו, ושקפו זאת לאחותו. תוכלו לעזור להם לתווך אחד את השני זה לזה, למשל: “אתה רצית לעשות…. ואחותך רצתה…”, “הוא לקח לך את המשחק, ואתה רצית… וחשבת… והרגשת…” בשלב הבא, תוכלו לשאול כל צד איזה פתרון הוא מציע כדי לפתור את הבעיה, ואז שאלו את הצד השני האם הפתרון מקובל עליו, ואם לא – מה הפתרון שהוא מציע? הקשיבו לרעיונות שעולים מהם, החמיאו להם על השיתוף ועודדו אותם להציע עוד רעיונות עד שימצאו את הפתרון המקובל על שניהם. אם הילדים יתקשו להציע רעיונות לפתרון שגם הצד השני יהיה פתוח לו, הציעו להם כמה רעיונות משלכם. דרך זה תוכלו להרחיב את ארגז הכלים שלהם, שישמש אותם גם בפתרון בעיות וקונפליקטים בעתיד.

במקרה של אלימות פיזית, הפרידו בין הילדים

אם המריבה מגיעה לאלימות מילולית או פיזית, חשוב להעביר לילדים מסר ברור שאין לכך מקום בבית שלכם ושאתם לא מרשים להשתמש באלימות. במקרה של אלימות פיזית הרחיקו את הילדים זה מזה, ובהמשך, כשהעניינים יירגעו, תוכלו לשבת איתם ולשוחח על מה שהיה, לחשוב יחד איך אפשר היה לנהוג אחרת ואיך ניתן היה לפתור את המריבה בלי להשתמש באלימות.

חשוב שתזכרו שאין אחים שלא רבים (חוץ מאשר בזמן השינה), ושזה טבעי ונפוץ. יותר מזה, כשהמריבות מתקיימות נכון ונפתרות בסופן, הילדים גם רוכשים כלים לחיים שיסייעו להם בהמשך בפתרון בעיות. אם יש לכם ילד או ילדה שחווים תסכול מתמשך, שאינם נינוחים ושרוב הזמן מוציאים את התסכול שלהם על האחים או האחיות שלהם, חשוב שתייצרו איתם זמן איכות של אחד על אחד – יתכן שהם צריכים אתכם כרגע יותר מהרגיל, וכשאותו ילד או ילדה יחווה איתכם זמן איכות ללא האחים, הוא יהיה גם נינוח יותר בבית. חשוב גם לשמש דוגמה אישית לילדים – אם אתם רבים עם בני או בנות הזוג שלכם ליד הילדים, הקפידו על שפה ראויה ואל תשתמשו במילים לא יפות. כשאתם מתפייסים, הראו זאת לילדים – כך תעבירו להם את המסר שזה בסדר לריב, שיש דרך לריב, ושאחר כך גם משלימים.

בהצלחה

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים