נטלי מסר גרא, אמא שהיא גם פסיכולוגית, משתפת במחשבות על החופש הגדול.

אין ספק שהקיץ הקודם היה חוויה. לרגעים כיף, לרגעים קשה ומתיש. היו רגעים בהם היה נראה במבט מהצד שמישהו זקוק לאשפוז, וכנראה שזאת אני. במילים אחרות, היו רגעים שגם השפיות יצאה לחופשה.
בכל זאת, אני עדין בציפייה לקראת החופש הזה. מחכה לבלות זמן איכותי ומהנה עם הבנים המאוד אנרגטיים  שלי, ולנצל את הזמן להכיר אותם עוד, קצת אחרת, ולא רק לכמה שעות בסוף כל יום.
אני חושבת שאולי יש לנו נטייה לחשוש מתקופות בהן יוצאים מהשיגרה, לפחד מהמפגש האמיתי שלנו כהורים עם ילדינו, אבל לדעתי, שווה להתמודד עם החשש, ולהיכנס לתקופה הזאת עם פתיחות אמיתית וסקרנות למה שיהיה, וכן, אפשר גם עם ציפייה. זאת הזדמנות לזמן איכותי,  ולהכרות קרובה יותר עם עצמנו, כהורים, ועם הילדים המדהימים שלנו, שזקוקים לזה לא פחות.
הזדמנות לראות שהם מדהימים😉, להתפעל מכך, ולהיווכח לאופן בו הם מתמודדים עם סיטואציות לאורך כל היום.
ובכל זאת, אספתי כמה תובנות מהשנה הקודמת, בתקווה שיעזרו לנו לשמור קצת יותר על הבריאות הנפשית:)
שמירה על שגרה – אחד הדברים, שנראה שהם מאוד חשובים לילדים בחופש וביציאה מהשיגרה, זה שמירה על מידה מסוימת של שיגרה, עוגנים בסיסיים במהלך היום שימשיכו להתקיים. למשל, ארוחות בשעות יחסית קבועות בסביבה מסודרת, מנוחת צהריים ושיגרת שינה.
– תכנון תוכניות – כבר מהרגע שמתעוררים יכול לסייע. ממש כמו ביום רגיל, קמים, מתארגנים ויוצאים. זה בסדר, כמובן, שכמה ימים יהיו ללא תוכניות, אבל קשה להעביר כך את הימים לאורך זמן, והילדים יאבדו את זה. ניתן לשתף ולערב גם את הילדים בתוכניות ובהתארגנויות. כדאי לגוון בין יציאה מהבית לבין תוכניות בתוך הבית, כך שלא יהיה מתיש ומעייף מדי עבור הילדים. גם בבית אפשרי לתכנן יחד משחקים, יצירה, משימות ועוד. כשלילדים יש הרבה זמן פנוי הם מתחילים לטפס על הקירות.
– הפרדת כוחות – אם מדובר ביותר מילד אחד, גם אם הם מסתדרים, כדאי מדי פעם להפריד כוחות. אחד אצל סבתא והשני בבית, וכדומה. הפרדה מאפשרת זמן איכות עם כל אחד מהילדים, קצת יותר קל עבורכם ההורים, וזמן להתגעגע בשבילם. במקרה שלי מדובר בשני בנים שרבים לא מעט, אבל גם מאוד אוהבים, כך שלפעמים זמן בנפרד עושה פלאים! אם יש אפשרות, תחלקו את הזמן גם בין ההורים, כך שלכל הורה תהיה הפוגה מהזמן יחד, ואפשרות להעריך יותר את הזמן הזה.
מפגשים עם חברים – הפגישו את הילדים עם חברים מהמסגרות החינוכיות כדי שהקשרים ישמרו, שיהיה להם כיף ומעניין, וגם יקל עליהם את החזרה למסגרת.
זמן מסכים –השתדלו להכניס גם את זמן המסכים לתוך שגרה, וכך גם להגביל אותו בהתאם לגיל. תיעזרו במסך כשאתם מרגישים שאתם זקוקים למנוחה, או להירגע, או אפילו כפעילות של סרט עם פופקורן.
הפכו את הילדים לשותפים בעשייה – תנו לילדים אחריות מסוימת לתקופת החופש. אחריות שהם בוחרים בה ומתמידים בה לאורך כל החופש, כמובן בהתאם לגיל. למשל, לזרוק את הזבל, להוריד את הכלב, לערוך שולחן ועוד. הפכו אותם לשותפים בעשייה בבית עד כמה שניתן, ודרך כך תאפשרו להם להרגיש מסוגלים ומעורבים.
כמובן, הקפידו לשוחח איתם, שתפו אותם במה אתם מרגישים וחושבים, ושאלו גם אותם. נהלו איתם שיחה בהתאם לגילם והתעניינו בהם. למשל, איך עבר עליהם היום, ממה נהנו יותר וממה פחות, איך התמודדו עם הריב עם החבר, למה הם כעסו ועוד.

לסיכום, מבחינתי החופש הגדול זאת גם הזדמנות לבלות יחד ולהנות, זמן שאפשר להעמיק את ההיכרות עם הילדים שלנו, ולהנות מהם בשעות הטובות והעירניות שלהם.
תגיעו בגישה חיובית לחופש, ומי יודע, אולי משהו טוב יקרה.
בהצלחה (:

נטלי מסר גרא, פסיכולוגית. בעלת M.A בפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת חיפה.
עובדת עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים בקליניקה פרטית ובהתמחות בפנימייה עם בני נוער השייכת לעליית הנוער. מייסדת ומנהלת קבוצת הפייסבוק “נפש הילד- פסיכולוגים עונים להורים“.


נפש הילד- פסיכולוגים עונים להורים
שלום, נעים להכיר, אנחנו קבוצה של אנשי מקצוע בתחום הטיפול. בקבוצה חברים פסיכולוגים מתחומים שונים: קליניים, קליניים של הילד, התפתחותיים וחינוכיים. אתם מוזמנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק שלנו, קבוצה זאת נועדה לתת ייעוץ ומענה פסיכולוגי ראשוני סביב סוגיות הנוגעות לילדים מכל הגילאים וחווית ההורות, מתוך הבנה כי יש צורך במענה מקצועי מסוג זה. לפסיכולוגים יש ידע התפתחותי והבנה מעמיקה של נפש הילד כך שניתן להתייעץ בנושאים כמו שאלות התפתחותיות, פחדים, חרדות, נושאים הקשורים לגן, יחסי אחים, שאלות של גמילה ושינה, גיל ההתבגרות חווית ההורות וכל מה שמעסיק אתכם וקשור לתחום.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים