ילדים, בדיוק כמונו, המבוגרים, מפחדים מדברים שונים – רק שאצלם הרבה פעמים הפחד מגיע מערבוב בין דמיון למציאות, מה שגורם לנו פעמים רבות לבטל את תחושת הפחד שלהם. למה חשוב לגלות אמפתיה לפחד של הילדים, ואיך נוכל להקל עליהם את ההתמודדות? להלן מספר טיפים יעילים:

מפלצות, חושך, ברקים ורעמים בחורף או בדיקת דם – לילדים יש פחדים שונים וזה דבר די שכיח. כל עוד הפחד לא פוגע בתפקוד של הילד או באיכות החיים שלו, אין סיבה להילחץ. גם אנחנו המבוגרים מפחדים, בין אם מדברים מוחשיים כמו ג’וקים או מקומות גבוהים, ובין אם מדברים גדולים ופילוסופיים יותר כמו פחד מכישלון או לחילופין, פחד מהצלחה. אז איך נתמודד בצורה יעילה עם הפחדים של הילדים ואיך נוכל להקל עליהם?

עשו מקום לפחד של הילד. “אין לך ממה לפחד”, “זה בכלל לא מפחיד” ומשפטים נוספים בסגנון הזה, לא רק שלא יעזרו לילדכם להתגבר על הפחד, אלא הם עלולים ליצור אצלו תסכול, תחושה שלא מבינים אותו, וגם לגרום לריחוק ביניכם. העובדה היא שהוא מפחד, גם אם בעיניים שלכם, ממרום גילכם וניסיון חייכם, לא מדובר בדבר מפחיד. חישבו על עצמכם: אם יש לכם פחד קהל, למשל, האם המשפט “זה בכלל לא מפחיד לעמוד מול הרבה אנשים, זה כיף” מעודד או דווקא מלחיץ?. משפטים מהסוג הזה רק גורמים לתחושת ביטול של הפחד. במקומם הכילו את הפחד של הילד או הילדה, ותנו להם לבטא אותו במילים שלהם. בקשו שיספרו לכם מה בדיוק מפחיד אותם, גלו אמפתיה והסבירו להם שזה בסדר לפחד. פחד הוא רגש, כמו כל הרגשות, וככזה הוא לגיטימי. הימנעו מלתייג רגשות מסוימים כחיוביים ואחרים כשליליים, במקום זה הציעו לילדים טרמינולוגיה אחרת: רגשות שנעים לנו להרגיש וכאלה שלא, אבל עדיין מדובר ברגשות לכל דבר. וכשם שאין חורף בלי קיץ, ואנחנו חווים את כל עונות השנה, כך זה בסדר להרגיש את כל קשת הרגשות. בצורה כזו, כשתאפשרו לילדיכם לבטא את הפחד ותלמדו אותם שזה בסדר להרגיש הכל, במקום להילחם בפחד, הוא גם יירגע מהר יותר.

השתמשו בדמיון מודרך. לילדים יש דמיון עשיר, ודמיון מודרך הוא כלי נהדר לעקוף את המודע ודרך זה להבין טוב יותר את התחושות שלנו. נסו לעשות תרגיל קטן בדמיון מודרך עם הילדים: עודדו אותם לעצום עיניים, לקחת נשימה עמוקה, ושוחחו על התחושה של הפחד. עודד את הילד להבין איך זה מרגיש, כמו מה זה מרגיש? איפה זה מרגיש בגוף? שאלו אותו איזה צבע יש לתחושה של הפחד, איזו צורה יש לה. יש לה צליל כלשהו? אולי יש לה גם ריח מסוים? כשהתחושה של הפחד תהפוך למוחשית יותר באמצעות שימוש בחושים השונים, יהיה לילדים קל יותר להבין אותה, לזהות אותה כשהיא מגיעה, ואפשר אפילו לעודד אותם לשוחח עם התחושה הזו. מה הפחד רוצה להגיד לי? איך הוא מנסה לשמור עלי? זו דרך נוספת לתת לגיטימציה לפחד, להבין שהוא רגש ככל הרגשות, ושגם לו יש מקום וכוונה חיובית עבורנו.

תנו לילד לצייר את מושא הפחד. ילדים מבטאים את עצמם מצוין דרך ציור ויצירה, והם ממש לא צריכים כישרון ציור בשביל זה. שבו עם הילדים (כשהם רגועים, לא ברגע הפחד עצמו), ובקשו מהם לצייר את הדבר שממנו הם מפחדים. למשל: אם הילד מפחד ממפלצות וזה קורה בעיקר לפני השינה, בקשו ממנו בשעות היום לצייר את המפלצת. איך היא נראית? מה היא אוהבת לעשות? ככל שמושא הפחד יהיה ברור יותר ויקבל צורה בעיני הילד, כך הוא יהיה מוכר יותר ומאיים פחות, ולילד יהיה קל יותר להתמודד איתו.

עזרו לילד לגלות את הכוחות שלו. הילדים שלנו צריכים לדעת שאנחנו שם בשבילם. חיבוק, מילה טובה, עידוד – אלה תמיד עוזרים להתגבר על תחושות לא נעימות, ויחד עם זאת, חשוב שתעזרו לילדים לגלות את הכוחות שלהם, אלה שתמיד ילכו איתם, גם אם אתם לא נמצאים בסביבה כדי להרגיע. אפשר לעשות שיחה על כוחות ויכולות, לציין כוחות שאתם מכירים ולשאול את הילדים אילו כוחות הם מכירים (למשל: הכוח להתגבר, כוח האומץ, כוח האהבה, כוח הביטחון העצמי וכו’). שתפו את הילדים בכוחות שאתם רואים בהם, ותנו להם דוגמאות קונקרטיות מחייהם (למשל: אני רואה בך את כוח השיתוף, אני רואה איך אתה חולק משחקים עם אחותך הקטנה ואיך אתה משתף אותה כשמגיעים אליך חברים). בהדרגה הובילו את השיחה לכוחות שיש בהם, שיכולים לסייע להם להתגבר על הפחד (למשל: הכוח להירגע, הכוח לבקש עזרה וכיו”ב). תוכלו לעשות משחק, שאתם אומרים לילדים את הכוחות שאתם רואים בהם, ואחר כך הם אומרים לכם את הכוחות שהם רואים בכם. חשוב גם להבין איך הכוח יכול לעזור לי, במה הוא מתבטא. למשל: אם יש בי את הכוח להירגע, והוא בא לידי ביטוי ביכולת לנשום נשימות עמוקות שמרגיעות אותי, זה יכול לעזור לי להתמודד עם הפחד.

צרו עם הילד אלמנט שיכול לנצח את מושא הפחד. עם ילדים קטנים אפשר ליצור אלמנט מוחשי, למשל שרביט קסמים, פיה טובה או אפילו מילת קסם, שיכולים לגרש את מושא הפחד. פנו זמן ועזרו לילד למצוא מה יכול לנצח את מושא הפחד, בקשו ממנו רעיונות, ואז צרו יחד מחומרי יצירה. תנו לילד ללכת לישון כשהאביזר שיכול לגרש/לנצח את מושא הפחד לידו, זה יסייע לנסוך בו ביטחון.

לסיכום חשוב לזכור כי הפחד כשלעצמו אינו דבר רע, הוא רגש לגיטימי, שלעיתים גם שומר עלינו ומגן עלינו מפני דברים מסוכנים (רק דמיינו מה היה קורה אם לא היינו מפחדים מאש, למשל). כשאתם תבינו את זה וגם תעבירו את המסר לילדים, ההתנגדות לפחד תלך ותפחת, והוא יהפוך יותר ויותר לעוד רגש, בדיוק כמו עצב, כעס, שמחה או התרגשות. בהצלחה.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים