3 טיפים לתזונת ילדים בריאה

3 טיפים בנוגע לארוחות בגן שיעזרו לילדים לפתח הרגלי אכילה טובים יותר

רוב ההורים משתדלים להקנות הרגלי אכילה בריאים לילדיהם. כשהילדים עדיין במסגרת הביתית וההורים הם אלה שאחראים לתפריט, הם מרגישים שהשליטה על תזונת הילדים נמצאת בידיהם. אבל יום בהיר אחד הקטנטנים גדלים והולכים לגן. בשלב זה הורים רבים חוששים שההחלטות התזונתיות בגן לא יעלו בקנה אחד עם הגישה שלהם, והם מנסים להשפיע דרך הגננת על תזונת הילדים בגן או להיפך, פשוט
ליאורה מילין, פסיכולוגית ילדים שיקומית

אמצו טקס פרידה (טיפ)

על מנת להקל על סיטואציות של פרידה (גן חדש, יציאה של ההורים, הישארות עם סבתא/בייביסיטר) ניתן לחשוב ולהמציא "טקס" כלשהו שיחזק את הילד, יפחית את החרדה שלו ויגרום לו להאמין שהפרידה אפשרית. למשל- לחיצת יד סודית שמעבירה כוחות, שלוק ממשקה קסמים שנותן כוח, "משפט/דקלום כוח" שאומרים ביחד, חותמת על היד, נשיקת קסמים, פריט מסוים שנשאר בתיק ומעניק כוחות וכו'... כדאי

רק מילה טובה…

 כל כך הרבה הורים הגיעו אלי בשנים האחרונות עם קשיי פרידה של ילדיהם בבואם מדי בוקר למסגרת החינוכית, דואגים ומוטרדים ומחפשים מענה. היכולת של ילד להיפרד קשורה לפיתוח הנפרדות, קשורה ליכולת של ההורה להציב גבול וליכולת של ילד לסמוך על ההורה. פרידה היא חלק בלתי נפרד מהחיים, היא לא מכוונת להרע, ולהורים יש משקל גדול באופן בו הם פועלים ובמסרים
מריבות בין אחים

על מריבות בין אחים

ריבים בכלל וריבים בין אחים בפרט התקיימו מאז ומעולם, מריבות בין אחים הן חלק ממרקם יחסים מגוון ומורכב המתקיים בין אחים במשפחה. על מה רבים? על משאב אחד ששניים (או יותר) מעוניינים בו, לדוגמא: טלוויזיה, מחשב, משחק, בכורה, אהבה, יופי, חוכמה, על אהדת ההורים וכו'. אולי זה נשמע מוזר אך גם במריבות הילדים מרוויחים. לומדים לעמוד על שלהם, לנהל משא
קשר בין אב לבתו - 6 נקודות חשובות

6 נקודות חשובות והשפעתן על קשר של בת עם אביה

תחרות עם האם, זה לא דמיוני האב הוא האהבה הראשונה בחיי הילדה. בשנתיים הראשונות לחייה, האב מאפשר לבת להתייחס ל"אחר" (עוזר בבניית הזהות הנפרדת מהאם). על פי גישתו של פרויד, קשר אב-בת הינו אחד מהיסודות להתפתחות הנטייה המינית של הבת בחייה הבוגרים. הקשר מעניק את היסודות לתהליכי ההתפתחות הרגשיים והחברתיים של הבנות, נפוץ מאוד לשמוע ילדות קטנות אומרות: "אני החברה של
הרגעה עצמית

ללמד את ילדינו להרגיע את עצמם (טיפ קצר)

ברמת השיח- דברו איתם על מה נעים להם ומה לא, דברו איתם על עוצמות (קול, מגע), תדגימו את העוצמות הללו ותשקפו את התחושות שלהם כתוצאה מכך. ברמת הפרקטיקה- תציגו בפניהם אופציות שונות להירגעות ותתרגלו איתם ,תחילה בזמני רגיעה וויסות ובהמשך גם בזמנים סוערים. אפשר ומומלץ להשתמש בעזרים מוחשיים ( "קופסת הירגעות", "מד עצבים", פרצופי רגשות מתחלפים וכו'....) וכדאי גם לשתף
הטיפ של מרים זיסמן- מדריכת הורים בגישת מיכל דליות

הניעו לשיתוף פעולה דרך תקשורת

קרה לכם שביקשתם מהילדים "לא לקפוץ על הספה" והם קפצו? "לא לשפוך מים על הרצפה" והם שפכו? "עכשיו הולכים לישון" והקטנה סרבה? אז איך ניצור שיתוף פעולה מבלי להרגיש תקליט שחוק... בכל פעם שאתם רוצים להגיד לא או שיש לכם הרגשה שהתשובה תהיה לא, עצרו והציעו לילד שתי אפשרויות ששתיהן מקובלות עליכם, לבחירתו. את רוצה לקפוץ על טרמפולינה או על
אנחנו ההורים לא יודעים הכל

אנחנו ההורים לא יודעים הכל 

**טייק 1** היא ישבה מולי. אמא צעירה לשני בנים בגילאי 5 ושנתיים. הבן הגדול, רכושני מאד. שתלטן. מנהיג. בגן הוא זה שמחליט מי ישחק איתו, כמה ישחק איתו ובאיזה משחק ישחק. - אבל, תקשיבי – המשיכה – אם הוא ימשיך להיות כזה שתלטן, אם הוא לא ילמד לוותר ולהתפשר, מה שיקרה בסוף, זה שאף אחד לא ירצה להיות חבר שלו
הורים הכל לטובה

גם בהורות, הכל לטובה

באחד מהגנים שאני מדריכה, יצא לי לראות השבוע חגיגת יום הולדת. אחת מהברכות שברכו שם את הילד היתה: "שתמיד תקשיב ותשמע בקול אבא ואמא"... ברכה נורא יפה עם ערך רב. אבל למי היא בעצם מכוונת? את מי אנחנו מברכים? לא את הילד..... ברכה כזו היא שיר הלל להוריו.  הם החכמים, היודעים, הם אלה שיכולים הכל, גם את הדילמות והמצוקות וטרדות
חוק הפיקוח על מעונות היום

הצעת חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות אושרה לקריאה שנייה ושלישית

כיום, רוב מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל אינן בפיקוח, מתוך חצי מיליון תינוקות ופעוטות בגילאי לידה עד שלוש שנים, רק 100 אלף שוהים במוסדות מפוקחים, המשמעות הינה שכ-400 אלף ילדים שוהים במסגרות שאינן מפוקחות והערכה היא כי קיימים כ-20,000 פעוטונים משפחתונים וגנים פרטיים לגיל הרך בישראל. על פי נוסח הצעת החוק שאושרה אתמול בוועדה לזכויות הילד, כלל מעונות היום בהם
חינוך מונטסורי לגיל הרך- כל מה שרציתם לדעת

חינוך מונטסורי בגיל הרך – כל מה שרציתם לדעת

מה זה חינוך מונטסורי? הנחתה הבסיסית של ד"ר מונטסורי והוגי דעות נוספים בחינוך הפרוגרסיבי הייתה, שהאדם הוא יצור לומד מטבעו. בהיותו כזה הוא אינו לומד באמצעות אדם אחר אלא באמצעות הניסיון. רצון זה ללמוד (ואין הכוונה רק ללימוד אקדמי), במידה ויטופח, יתקיים באדם שנים לאחר שיסיים את בית הספר. מכאן שתפקידו של המבוגר לדעת איך לנתב את התשוקה ללמידה לטובת

העניקו להם תחושה של ביטחון ושליטה

אל תשכחו שמידת השליטה של הילדים על החיים שלהם די מצומצמת ותכופות הם מנוהלים על ידינו, ההורים. לכן, אל תשכחו להכין אותם לבאות- טיול, ביקור של מישהו, עצירה בדרך. וכן, גם לקראת אירועים עם ניחוח מעורר חרדה- יציאה שלכם בערב אחר שיירדמו, טיסה שלכם לחו"ל, מעבר לגן חדש. נכון, זה עשוי להפגיש אותם ואותכם עם תחושות שליליות ופוטנציאל לבעיות ובכי
שיטת מיכל דליות - הצבת גבולות בגיל הרך

הורים מכילים מידי

כשבן חצי שנה מצמיח שיניים באופן טבעי בעת היניקה הוא נושך ואינו מבחין בין השד של אימו לצעצוע או נשכן. איך הוא לומד להתחשב באימו? כשהאם שננשכה מגיבה מיידית בהרחקתו, היא מעבירה מסר: אני מכבדת את גופי ואתה צריך להתאים את עצמך אלי. אלה הגבולות שלי! והתינוק? לומד  לווסת את עצמו ולא לנשוך את האם, לומד את גבולות הכוח שלו,
ליאורה מילין, פסיכולוגית ילדים שיקומית

חנכו למודעות עצמית (טיפ)

הילד התלכלך במהלך האכילה? יושב רחוק מדי משולחן היצירה? נוזלת לו נזלת מהאף? נסו להשהות את התגובה האוטומטית הראשונית שהיא שליחת יד ופתירת הבעיה (ניגוב, קירוב וכו'..) ובמקום זה, תעלו את המודעות של הילד למה שקורה. תציעו לו להסתכל על עצמו במראה, תשאלו אותו אם נוח לו באופן שבו הוא יושב, אם אולי הוא מרגיש משהו על הפנים שלו. זהו
שיטת אדלר - לדעת לבקש סליחה

סליחה? שאני אבקש?

  # פרק א' הרגזתי אותך היום, אמא. השתוללתי וצעקתי. זרקתי את האוכל על הרצפה, לא רציתי לבצע את המטלות שלי, הצקתי לחתול, הצקתי לאחותי והצקתי לך. הרגזתי אותך היום. ורציתי לכפר. רציתי להתחיל מחדש. ולא ידעתי איך... כעסת עליי, נופפת לעברי באצבע וצעקת: "תבקש סליחה! אני כועסת. עד שאתה לא מבקש סליחה, אל תבוא אליי, תישאר בחדר. כשתחליט להתנצל,

לשלוח את ילדנו לגן בפעם הראשונה

עבור הורים רבים המחפשים את המסגרת הראשונה עבור ילדם, העובדה כי לא יהיו שותפים להתפתחות היומיומית, הכל כך משמעותית בשנים הראשונות לחייו, מעוררת חרדות. שאלות רבות מתעוררות: האם יש גיל נכון להכניס ילד לגן? מה חשוב לחפש בגננת לגיל כל כך צעיר? כיצד נוכל להיות שלמים כי הגן שבחרנו אכן נכון עבורו? לפני שאנסה לענות על השאלות הללו אסביר תחילה
מה ההבדל בין גן ילדים, משפחתון, פעוטון או מעון יום

מורה נבוכים: מהן מסגרות החינוך לגילאי לידה עד שש שנים? ומה ההבדלים ביניהן?

כיום, רובנו כבר מבינים את חשיבות החינוך בגיל הרך ואנחנו בחיפוש מתמיד אחר מסגרת חינוכית הולמת לילדנו. כזאת שתעניק להם מעטפת חמה אך גם תפתח את יכולותיהם עם תכנית חינוכית עשירה ומתאימה לגילם. מסגרת בה נוכל להשאיר אותם לאורך היום בלב שקט ועם ראש נקי. כדי להקל עליכם, הורים יקרים, ריכזנו, תמצתנו ופישטנו את כל המידע על סוגי מסגרות החינוך
חשיבות המשחק בגיל הרך

מהי חשיבותו של המשחק בגיל הרך, וכיצד הורים יכולים לעודד משחק והתפתחותו

מעבר לכך שמשחקם של הילדים מהווה תכופות עבורכם ההורים זמן פנאי לעצמכם או לחילופין, הצגה מצחיקה לצפות בה, עבור הילדים מדובר באלמנט התפתחותי חשוב מאין כמוהו. ולמרות שמדובר בתהליך טבעי, לכם ההורים תפקיד חשוב כמעודדי משחק והתפתחותו. תוהים כיצד למלא את התפקיד הזה? קבלו 4 טיפים ישימים.   אז מהו משחק בעצם? מדובר בתופעה אוניברסלית שמתקיימת על פני כל התרבויות והתקופות
1 2
חיפוש גני ילדים