המחשבה להתארח עם הילדים בליל הסדר ולשבת שעות סביב השולחן בקריאת ההגדה היא מחשבה שיכולה להלחיץ, אבל אם תעשו זאת נכון, יש סיכוי גדול שגם אתם וגם הילדים תהנו מערב החג. קבלו 8 טיפים שיעזרו לכם במשימה.

בפסח עם ישראל נחלק לשניים: אלה שאוהבים את ליל הסדר ואלה שפחות. אם להיות כנים, רובנו מחכים כבר לרגע שבו נפסיק לקרוא בהגדה ונגיע לחלק העיקרי. אתם יודעים, לאוכל. ואם לנו קשה להחזיק מעמד במשך שעות כשאנחנו מסובים לשולחן עם המשפחה המורחבת, רק חשבו עד כמה זה קשה לילדים קטנים. אם אתם מארחים אצלכם בבית, העסקת הילדים סביב השולחן היא משימה פשוטה יותר, אבל מה קורה כשאתם מתארחים אצל אחרים? (בתקווה שהשנה נוכל להתארח ולעשות סדר פסח כהלכתו). או, בשביל זה אנחנו כאן, עם שלל עצות שיקלו עליכם את הסדר עם הילדים:

1. ערכו תיאום ציפיות. אתם נוהגים לקרוא בבית את ההגדה רק עד החלק של האוכל? לא בטוח שכך יהיה גם בבית שבו אתם מתארחים. בדקו עם המארחים איך נהוג אצלם, ובמידה שהם מקפידים על סדר כהלכתו ועל קריאת ההגדה עד סופה, בדקו האם מקובל עליהם שהילדים יפרשו בשלב זה לשחק. הביאו עמכם כמה משחקים וצעצועים שהילדים אוהבים, והכינו מראש את הילדים שהם יוכלו לקום מהשולחן אחרי האוכל ולשחק, אך הסבירו להם שאתם עדיין תשבו לקרוא את ההגדה עם שאר המבוגרים, ובקשו שלא יפריעו לכך.

2. הכינו את הילדים מראש ככל הניתן. באופן כללי אנחנו ממליצים להכין את הילדים מראש לסיטואציה – הסבירו להם מי יגיע לארוחה, מה צפוי להיות בה, את מי יפגשו שם וכו’. תוכלו לספר להם את סיפור יציאת מצרים ולחבר אותו למה שנהוג בשולחן ליל הסדר. כשאתם מגיעים לבית המארחים, במידה שמדובר בבית שהילדים פחות מכירים, הראו להם היכן נמצאים החדרים שאולי יצטרכו לפגוש במהלך הארוחה כמו השירותים, למשל, הסתובבו איתם יחד בסלון והראו להם חפצים מעניינים, כל דבר שיעזור להם לא להרגיש זרים בבית שבו הם מתארחים.

3. הביאו עמכם דפי ציור ויצירה. שלב קריאת ההגדה, גם אם הוא נמשך רק עד האוכל, יכול להיות קשה לילדים קטנים. הביאו עמכם דפי צביעה ויצירה שלא דורשים התעסקות רבה מדי (את הדבק, הנצנצים ושאר הדברים המלכלכים השאירו בבית, אבל צבעים, מדבקות וכו’ בהחלט יתאימו כאן), ואפשרו לילדים להתעסק בשלהם בזמן קריאת ההגדה. תוכלו כמובן להעדיף דפי צביעה שמתכתבים עם החג ועם סמליו, או להציע לילדים הגדולים יותר לצייר את יציאת מצרים/ קריעת ים סוף וכיו”ב, ובכך לאפשר להם להיות חלק מהמתרחש סביב השולחן.

4. איפה יושבים? סידורי ישיבה יכולים להיות דבר מעיק עם ילדים קטנים, שעם מרפי כמו מרפי, לעולם לא יסכימו לשבת היכן שקבעו להם. כדאי לבדוק עם הילדים מראש היכן ירצו לשבת (צמוד אליכם? או אולי דווקא ליד בן/בת משפחה ספציפי?) ולבקש מהמארחים שיגלו גמישות בנושא.

5. אל תגיעו רעבים. לילדים קשה לשבת בסבלנות זמן ממושך, על אחת כמה וכמה כשהם רעבים. דאגו שיאכלו משהו קטן בבית או בדרך לבית המארחים, שלא ישבו על בטן ריקה עד לשלב האוכל.

6. כוסית ו”יין” גם לקטנים. הילדים הם חלק משולחן החג והארוחה, והם ישמחו להרגיש את זה. הביאו עמכם כוסית יין קטנה גם עבורם (לרוב הם מקבלים אחת במארז החג שמחלקים בגן), ומיץ ענבים שישמש עבורם כיין. מזגו גם להם את ארבע הכוסות, ועל הדרך תוכלו להסביר להם על המנהג.

7. לא נפסיק לשיר. ההגדה של פסח כוללת כמובן גם לא מעט שירים, שאת חלקם הילדים מכירים כבר מהגן או מארוחות ליל סדר קודמות. עודדו אותם לשיר, שירו יחד איתם, תוכלו גם להמציא תנועות ידיים או ריקוד בישיבה סביב השולחן – כל דבר יצירתי שידרבן אותם להשתתף בחגיגה.

8. לכל ילד האפיקומן שלו. נהוג אמנם להחביא אפיקומן אחד בבית לכל הילדים, אך לרוב התוצאה היא שילד אחד בוגר מוצא אותו די בקלות, ואילו כל שאר הילדים הקטנים נותרים מאוכזבים. הפתרון שלנו הוא אפיקומן לכל ילד: הציעו למארחים כי תחביאו אפיקומן אחד לכל ילד בשולחן, עם חידה שתעזור לו למצוא את האפיקומן שלו. לילדים גדולים יותר תוכלו להכין מעין כתב חידה, כמו חפש את המטמון, עם רמזים למציאת האפיקומן. ההפתעות שתבטיחו מראש יכולות להיות צנועות, העיקר שכל ילד יזכה להפתעה, והבטחה שלנו – עצם החיפוש יהפוך לחגיגה של כיף בקרב הילדים.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים