שיטת החינוך האנתרופוסופית הצוברת בשנים האחרונות פופולריות רבה, מביאה הורים רבים לחפש גן אנתרופוסופי באזור מגוריהם. 

החינוך האנתרופוסופי, המוכר גם בכינוי, חינוך ולדורף, מתמקד בילד עצמו ומעודד קשר לטבע ולעולם על ידי פעילויות הקשורות בעיקר ביצירה, אמנות, פעילות גופנית ותנועה, עשייה ומלאכות יד. הדגש הוא על התפתחות הילד, ולא על השוואה של הישגיו או יכולותיו עם ילדים אחרים.

הפילוסופיה מאחורי הגן האנתרופוסופי

גן ילדים אנתרופוסופי, או בשמו הפחות מוכר “גן ולדורוף” קרוי על שמה של פילוסופיה חינוכית אשר פותחה על ידי ולודורף שטיינר, פילוסוף, הוגה דעות ואיש חינוך אוסטרי אשר הגה בתחילת המאה ה-20 את האנתרופוסופיה.

 “מדע הרוח”, תנועה ודרך חינוכית שחוקרת את קשרי הגומלין ביו האדם לסביבה.

בגישת החינוך האנתרופוסופית לימוד של האדם ובייחוד של הילד, צריך להיות מותאם לרצונותיו, יכולותיו והתעניינותו הטבעית בעולם. לפיכך, החינוך האנתרופוסופי אינו עוסק בהתאמת הילד לקנה מידה כללי ומקובל על כולם, אלא עוסק בעידוד ופיתוח יכולותיו האישיות בדרך שמחוברת הן לעולמו האישי והן לסביבה החיצונית.

הגישה האנתרופוסופית לילדים בגיל הרך


התפיסה החינוכית-אנתרופוסופית מתאפיינת בשימת דגש מיוחד על התפתחותו הגופנית של הילד בגיל הרך. ההתייחסות להתפתחותו הגופנית של הילד אינה רק רק לגבי התפתחות הגוף, השרירים וכד’, אלא יוצאת מנקודת הנחה שהתפתחות הילד כוללת את חושי המישוש, הראייה, השמיעה וכד’.

בנוסף ההתפתחות כוללת את היכולת לקלוט קצב, להקשיב לסביבה ולהיות בחיבור עם עונות השנה. זהו הבסיס ליכולות מחשבתיות ונפשיות רבות שיתפתחו בהמשך חייו של הילד.

מראה הגן, הצעצועים והפעילויות השוטפות

גן אנתרופוסופי יעוצב תוך שימוש בצבעים פסטלים, נעימים ועדינים (לא צבעים בוהקים או כהים מדי). כמו כן, הצעצועים בגן אנתרופוסופי עשויים מחומרים טבעיים בלבד, כגון עץ, צמר ובד (ללא פלסטיק!), הדמויות המופיעות על הבובות בגן יהיו ניטרליות יחסית ולא יאפיינו אידאל מסחרי מסוים.

וכייף לגלות שלרוב, הגננים והגננות בגן יכינו את הבובות בעבודת יד.

בסביבת גן אנתרופוסופי יופיעו מוטיבים מן הטבע באמצעות משחקים שבחצר, גינת ירק שהילדים יסייעו בטיפוחה וכן, פרחים, עצים וצמחים נוספים (ככל הניתן במקום בו שוכן הגן).

כמו כן, הילדים בגן ישתתפו בהכנת לחם הנאפה בכל בוקר בגן ושטיפת ירקות הגינה.

הילדים בגן אנתרופוסופי לומדים להיות קשובים לטבע על ידי גירוי החושים שלהם. למשל שירת שירים הקשורים לעונות (בייחוד בחגים), מישוש עלים והיכרות עם מוטיבים שונים כמו שיבולי חיטה וחשיבותם. בגן ילדים אנתרופוסופי מנגנים ושרים הרבה ולאומנות יש מקום של כבוד הילדים נחשפים ועוסקים רבות בפעילות השוטפת של הגן ביצירה בבדים, תפירה, גילוף בישול ועוד.

למי גן ילדים אנתרופוסופי מתאים?


ככלל, גן ילדים אנתרופוסופי מתאים לכל הילדים.
בדרך כלל נהוג להתחיל גן ילדים אנתרופוסופי החל מגיל 3 (למרות שייתכן ויהיו גנים שיקבלו ילדים גם לפני כן).
על הורים שמעוניינים לרשום את ילדם לגן ילדים אנתרופוסופי לדעת אילו כלים הגן מקנה ואילו הוא לא בהכרח מקנה. כמו כן, מומלץ ביותר להיוועץ עם הגננת לשם תיאום הציפיות.
וכמו בכל בחירת גן ילדים לקטנטנים שלנו יש לבדוק התאמה של הגישה הן לילד שלכם הספציפי והן לכם ההורים.

אנחנו מזמינים אתכם להתחיל את חיפוש גן הילדים המתאים ביותר עבור ילדכם בעזרת אתר בדרך לגן. מיזם חברתי שהוא בית משותף להורים וגנים המרכז את כל המידע המקצועי, לצד המלצות מהימנות של הורים אמתיים מהגן

לחצו כאן להתחיל בחיפוש גני ילדים באזור מגורכם

 

 

 

 

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים