הורות לגיל הרך

גמגום אצל ילדים

גמגום אצל ילדים בגיל הרך הוא תופעה שכיחה. ברב המקרים מדובר בחוסר שטף "טבעי" אך לעיתים מדובר בבעיה הדורשת טיפול של קלינאית תקשורת. כיצד נוכל לזהות גמגום וכיצד נכון להגיב?

גמגום אצל ילדים

 גמגום אצל ילדים מכונה גמגום התפתחותי

גמגום היא הפרעה בשטף הדיבור אשר מתבטאת בחזרה על מילים והברות ומפריעה להפיק דיבור רציף ושוטף.

זוהי תופעה שכיחה למדי בקרב ילדים בני 2-5 שנים. בגילאים הללו מופיע לעיתים חוסר שטף “טבעי” אשר נובע לרוב מהפער בין הרצון של הילד להסביר את עצמו במילים לבין היכולת שלו להפיק משפטים מורכבים. כלומר, קצב החשיבה של הילד גבוה יותר מקצב הפקת הדיבור. חוסר שטף כזה יכול להימשך כשלושה עד שישה חודשים, ואצל מרבית מהילדים יחלוף באופן טבעי ולכן איננו דורש התערבות. במצב כזה מומלץ להתעלם מה”גמגום” של הילד , לא לתקן אותו או לעורר סביבו עניין.

במידה וחוסר השטף איננו חולף באופן ספונטני מומלץ להיוועץ בקלינאי תקשורת. לעיתים בגילאים הצעירים הטיפול יכלול לעיתים הדרכת הורים ומעקב. בסופו של דבר רק אצל 1% מהאוכלוסייה ישאר גמגום קבוע שילווה את הילד גם בבגרות, כאשר מרבית המגמגמים הם בנים 1:4.

איך ניתן לזהות גמגום אצל ילדים

הגמגום שונה בצורת הופעתו מאדם לאדם וכולל בין היתר חזרה על צלילים או הברות, הפסקות בדיבור, שימוש במילות פקק, “לחיצות” בזמן הדיבור ולעיתים גם תנועות לוואי כמו מצמוץ ועוויתות בפנים. הסיבות לגמגום אינן ידועות ושנויות במחלוקת, ישנם מחקרים המצביעים על שילוב של גורמים מוטוריים, נוירולוגיים, גנטיים ושפתיים ביחד עם השפעות סביבתיות. הגמגום משתנה בצורתו בין אנשים שונים, יש כאלו שיגמגמו כמעט בכל משפט ויש כאלה שרק לעתים במצבי לחץ ובהגיית מילים ספציפיות.

כיצד יש להגיב במקרה של גמגום אצל ילדים

הגמגום עלול להשתנות מתקופה לתקופה, ישנן תקופות בהן הגמגום יהיה חריף ונוכח יותר לעומת תקופות בהן תדירות הגמגום יורדת. חשוב להבין שהילד איננו שולט בגמגום שלו, לכן במצבי גמגום יש להגיב אל הילד בסבלנות ולאפשר לו לסיים את מה שרצה להגיד וכן לדבר אליו באופן ברור ורגוע. ישנן שיטות וגישות שונות לטיפול בגמגום, ולכן במצב שכזה יש לפנות לקלינאי תקשורת על מנת לספק לילד טיפול מתאים.

כותבת המאמר היא נטלי שמסיאן, קלינאית תקשורת (MBA) האי-מייל של נטלי, ליצירת קשר: nataliesafa87@gmail.com

נטלי שמסיאן, קלינאית תקשורת (MBA)
נטלי שמסיאן, קלינאית תקשורת, בוגרת תואר שני (MBA) בהפרעות בתקשורת. מטפלת בילדים עם קשיי תקשורת, שפה ודיבור.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים