כמה מאיתנו מרגישים אשמים על כך שאנחנו לא מבלים מספיק עם הילדים?
בין אם זה בשגרה, בה אנחנו מבלים עם הילדים כמה שעות בודדות, משעת האיסוף מהמסגרות ועד השינה ובין אם בתקופת הסגר, כשאנחנו עובדים מהבית ובכל זאת מרגישים שבקושי היינו ביחד.
אז מה עושים?

סוגייה זו עולה כמעט בכל תהליך שאני מלווה בייעוץ שינה והנחיית הורים וזה לא במקרה. הזמן שאנחנו מבלים עם ילדינו, משפיע בצורה ישירה ומשמעותית על הסמכות ההורית שלנו, העצמאות של ילדינו, תחושת המסוגלות שלהם והביטחון וכתוצאה ישירה מכך, גם על השינה שלהם ויכולת הוויסות הרגשי.

ילד שלא מקבל מענה לצורך בסיסי, כמו תשומת לב חיובית מההורים, הכלה, אמפתיה ואהבה ללא תנאי, יבטא את הצורך הזה בדרכים שליליות ביניהן: התקפי זעם, התעוררויות מרובות בלילה, סרבנות, בכי תדיר וצעקות.

אז מה עושים? האם הדרך היחידה היא לבחור בין הורות לקריירה?

לדעתי התשובה היא לא. 

אין ספק ששוק העבודה המודרני הוא תובעני במיוחד, הורים נדרשים לעבוד שעות ארוכות והטכנולוגיה שאפשרה לנו “עבודה מהבית”, הביאה לטשטוש מוחלט בין הגבולות של בית עבודה. 

כמנהלת משאבי אנוש לשעבר, נחשפתי על בסיס יומיומי לדיונים סביב הנושא וניכר שמעסיקים רבים היום, מבינים את הצורך של ההורים להיות יותר בבית עם משפחתם. עם זאת, עדיין קיים פער משמעותי בין המצוי לרצוי ומעטים מאותם מעסיקים, אכן נותנים מענה הולם לצורך. 

לכן, כדי להתמודד עם המגבלות ולשלב בין השניים, חשוב שנדע לנהל את הזמן שלנו נכון. לנסות להגדיל את הנוכחות שלנו בבית ובמקביל, להפוך את הזמן שיש לנו ביחד למשמעותי יותר. 

כשאנחנו מדברים על נוכחות הורית, הכוונה היא לכמות הזמן שההורה נוכח בסביבת הילד, כך שהוא יכול לתת לו מענה פיזי ורגשי, להראות לו שהוא שם בשבילו, להכיל, לתמוך, לסייע כשצריך וגם לחנך ולהעניק גבולות. הנוכחות ההורית עשויה לכלול גם את הזמן אותו אנחנו משקיעים בבישולים, כביסות, ניקיונות וגם לזמן של עבודה מהבית. 

איך ניתן להיות יותר נוכחים למרות העבודה התובענית?

  • לסדר את היומן כך שתוכלו לצאת יומיים בשבוע מוקדם יותר לילדים ולהשלים את העבודה מהבית לאחר ההשכבות.
  • כשמגיעים הביתה מהעבודה, לסיים את כל השיחות והמיילים בעודכם בחניה. כך תהיו פנויים וקשובים לילדים מהרגע שנכנסים הביתה (ותזכרו שהם לא ראו אתכם כמה שעות ויש להם המון מה לספר ולהראות).
  • במידה ועובדים מהבית, לפנות מראש ביומן זמן לילדים ולעבוד רק מחדר קבוע. להשתדל לא לנהל שיחות עבודה בסלון או ליד הילדים, כדי ליצור הפרדה ברורה, מתי אני נוכח ומתי אני עובד ואסור להפריע. 

ועכשיו שהצלחתם לפנות זמן מוגדר לילדים, חשוב לזכור שזה לא רק הכמות אלא האיכות! 

בשונה מנוכחות הורית, זמן איכות זה זמן בו אנחנו עושים פעילות מהנה עם הילד ומשקיעים בו את מלוא הקשב שלנו ללא מסיחי דעת וללא פלאפונים. זמן איכות מעביר לילד שלי תחושה שהוא חשוב מספיק כדי שאפנה זמן רק בשבילו ושכייף לי במחציתו. זה גורם לילד להרגיש אהוב ובטוח ומפחית התנהגויות שליליות, שמטרתן למשוך תשומת לב. אצל תינוק, צורך בזמן איכות שאינו מסופק, עשוי להביא להתעוררויות מרובות בלילה או התעוררות אחת ממושכת, שמטרתה לקבל את היחס והחיבוק החם שהיו חסרים לו במהלך היום. 

לכן, במידה ואין לכם הרבה זמן עם הילדים, תקפידו להפוך את הזמן שכן יש לכם, לאיכותי. זמן איכות יכול להיות גם 20 דקות ביום ועדיין להיות משמעותי ולמלא מצברים גם להורה וגם לילד או לתינוק. במידה ויש יותר מילד אחד, חשוב להקפיד על זמן איכות פרטני עם כל ילד בנוסף לזמן איכות המשפחתי. 

איך הכי פשוט לשלב זמן איכות בשעות הערב, כשחוזרים מהעבודה?

  • לערוך שולחן ולהכין ביחד ארוחת ערב. ביום נעים, גם פיקניק במרפסת זה זמן איכות נפלא.
  • מקלחת ארוכה עם משחקים/ צבעי אמבטיה/ צבעי ידיים/ בועות סבון
  • לשים מוזיקה כשמתנגבים ומתלבשים ולשלב דגדוגים, ריקודים, צחוקים והרבה מגע.
  • להקריא סיפור לפני השינה וליצור שיח רגשי עם הילד על היום שהיה. 
  • לשיר שירי ערש ביחד ולהתכרבל קצת לפני השינה. 

ככול שהזמן לקראת השינה יהיה איכותי, נעים ומהנה יותר, כך גם השינה של הילדים תהיה איכותית, נינוחה ועמוקה יותר. וכשהיום מתחיל ומסתיים בחיוך ואהבה, אין סיבה לרגשות אשמה 😊 

סתיו נחום, יועצת זוגית ומשפחתית המתמחה בגיל הרך. מרצה במכללת עידן ההורות
נשואה לדויד ואמא של יונתן החמוד. מאז ומתמיד הוקסמתי מהתהליך שהתינוק עובר מיום לידתו ועד היותו ילד עצמאי. איזו השפעה מכרעת יש לתקופה קצרה שכזו על חיינו וכמה כוח יש בידי ההורים בסלילת דרכו של הילד ועיצוב אישיותו. עוד בטרם הפכתי לאמא, זיהיתי את המורכבויות של ההורות המודרנית, את ההשפעה של תרבות השפע, המסכים, העבודה התובענית ושינוי דפוסי חשיבה המערערים את כל המאזן המשפחתי ומיקומו של הילד במשפחה. הגענו למצב בו מצופה מהורים להקשיב לאינסטינקטים קדומים, בעוד הסביבה מרחיקה אותנו יותר ויותר מהטבע שלנו. לכן, החלטתי להקים את "הורות מודרנית" מתוך רצון אמיתי לתת להורים כלים בנושא התפתחות, שינה וחינוך ילדים. לסייע להורים לחדד את החושים, להקשיב ולסמוך על עצמם ועל הילד ולהעניק להם את כל הידע שצריך כדי לצלוח בביטחון ואהבה את האתגרים שבדרך.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים