הורים המבחינים בכך שילדיהם מגלים יכולות גבוהות במיוחד בכל התחומים האקדמיים, כישרונות מיוחדים ורמת יצירתיות גבוהה בהרבה מהמצופה מבני גילם לעתים קרובות מתלבטים האם ילדיהם יכולים להפיק תועלת מתהליך של הדלגה לכיתה א’ או הקפצת כיתה. איך תדעו מתי זה נכון ואיך נכון לעשות את זה? המדריך המקיף כאן בשבילכם.

הורים המבחינים שילדיהם בעלי יכולות גבוהות בתחומים אקדמאיים או יצירתיים ברמה גבוהה הרבה מהמצופה מתלבטים האם להקפיץ כיתה. לעיתים זו הגננת או המורה המבחינה בכך וממליצה על ביצוע אבחון הדלגה, אולם ההורים חוששים שמא הקפצת כיתה אינה בהכרח רעיון טוב עבור ילדיהם ותוהים האם יש להקפצת כיתה השפעות חיוביות או שליליות לאורך זמן והאם הם עשויים להתקשות למצוא את מקומם בכיתה המלאה בילדים גדולים יותר מבחינת גילם וגודלם.

אבחון הדלגה לכיתה א’

אף על פי שמאז ומעולם היה נהוג לבצע הדלגה לכיתה א’ כדי לאפשר לילדים מחוננים להנות מהאתגרים האינטלקטואליים הדרושים לשמירה על חדוות הלמידה והסקרנות שלהם, כיום הורים נדרשים להעריך באופן מקצועי את רמת המוכנות והבשלות הרגשית, החברתית והפסיכולוגית של ילדים המועמדים לתהליך של הקפצת כיתה.

למעשה, הסיבה לכך שילדים מחוננים בגיל הרך מתבקשים לעבור אבחון הדלגה על ידי פסיכולוגים חינוכיים באופן פרטי טמונה בעובדה שהחלטה על הדלגה לכיתה א’ צריכה להתקבל על סמך מכלול היכולות הנוכחיות של הילדים ולא על בסיס יכולת אחת בלבד בה הם מצטיינים במיוחד.

מכיוון שמדובר באחת ההחלטות החשובות והמשפיעות ביותר בחייהם של ילדים מחוננים בגיל הרך, הכנו עבורכם רשימה מקיפה של יתרונות, חסרונות והיבטים חשובים נוספים בתהליך של הקפצת כיתה, שתעזור לכם להחליט מה הדבר הטוב ביותר עבור ילדיכם.

הדלגה לכיתה א’ – יתרונות

ילדים מחוננים מרגישים טוב יותר ונוטים להפוך לחברותיים יותר כשהם משתלבים בכיתה עם תלמידים בעלי רמה אקדמית דומה לזו שלהם. לעומת זאת, שילוב בכיתה עם תלמידים שאינם מפותחים כמוהם מבחינה אינטלקטואלית עשוי לגרום להם להיות מאופקים ולהעמיד פנים שהם אינם חכמים כדי להשתלב טוב יותר עם בני גילם.

כמו כן, ילדים מחוננים שעברו תהליך של הקפצת כיתה בדרך כלל מרוצים יותר מבחינה לימודית ומגלים עניין רב יותר בלמידה מכיוון שהחומר הלימודי מעניין, מורכב ומאתגר יותר והרמה האקדמית הגבוהה יותר תואמת את יכולת הלמידה המפותחת שלהם.

בנוסף, הדלגה לכיתה א’ לרוב מסייעת במניעת בעיות התנהגות אצל ילדים מחוננים, שכן שעמום רב במסגרת חינוכית שאינה הולמת את יכולותיהם עשויה לגרום להפרעות בכיתה, התחצפויות לגננת או למורה, חוסר מוטיבציה ללמידה ובעיות משמעת, הן בבית והן בגן או בבית הספר.

הדלגה לכיתה א’ – חסרונות

מאחר וילדים מחוננים מאופיינים בהתפתחות א-סינכרונית, הדלגה לכיתה א’ של ילדים שהיכולות האינטלקטואליות והאקדמיות החריגות שלהם מפותחות הרבה יותר מהבגרות החברתית והרגשית שלהם עלולה להוביל למצוקה רגשית, לאתגרים חברתיים ולהרעה בביצועים האקדמיים.

באופן דומה, ילדים מחוננים שהיו רגילים להיות המובילים בכיתה המקורית שלהם המשולבים בכיתה בה הכישרונות המיוחדים שלהם תואמים את הרמה הממוצעת של עמיתיהם לכיתה עשויים לחוות אכזבה, להיות מיואשים ולתהות לגבי היכולות האמיתיות שלהם.

מלבד זאת, העובדה שילדים מחוננים שעברו הקפצת כיתה הם הקטנים והצעירים ביותר בכיתה החדשה שלהם מעמידה אותם בסיכון מוגבר לחוות פחדים נפוצים, להתקשות למצוא את מקומם החברתי ואף להיות קורבנות למעשי בריונות, בעיקר כשהם משתלבים בבית ספר חדש.

הדלגה לכיתה א’ – היבטים חשובים נוספים

במידה וילדיכם מפגינים כישורי שפה, מתמטיקה, לוגיקה והיגיון מפותחים בהרבה מהמצופה מבני גילם, עליכם לפנות לביצוע אבחון הדלגה לכיתה א’ הכולל הערכה מלאה של רמת האינטליגנציה (IQ) בהקדם האפשרי, שכן המאפיין המשותף ביותר לכל התלמידים העומדים בקריטריונים של הקפצת כיתה הינו מנת משכל גבוהה משמעותית מהנורמה.

יחד עם זאת, מכיוון שהמיומנויות הגופניות והמוטוריות עדיין מתפתחות בתקופת הגיל הרך, הורים צריכים לוודא היטב שילדיהם כבר רכשו את הכישורים הגופניים והמוטוריים הדרושים כדי להשתלב כתלמידים מן המניין בכיתה א’ בשנת הלימודים הבאה, כולל מיומנויות הקשורות לכתיבה וכתב יד.

כמו כן, חשוב לציין כי ילדים גבוהים או גדולים מהממוצע לבני גילם בדרך כלל משתלבים חברתית טוב יותר לאחר הדלגה לכיתה א’, על אחת כמה וכמה אם הם מפותחים מאוד רגשית וחברתית, נמשכים באופן טבעי לילדים גדולים ובוגרים יותר מכפי גילם ומתלהבים מעצם הרעיון של הקפצת הכיתה.

הדלגה לכיתה א’ – סיכום

לאור כל האמור לעיל, ההחלטה האם לבצע הדלגה לכיתה א’ כלל אינה פשוטה והורים צריכים להיות מודעים היטב לכל היתרונות והחסרונות של תהליך זה בטרם הם מקבלים החלטה בנושא.

במידת הצורך, כאמור, באפשרותכם לפנות להתייעצות עם פסיכולוגית ילדים המתמחה בעבודה עם ילדים מחוננים בגיל הרך כדי להעריך באופן מקצועי האם הילד שלכם מחונן והאם הוא בשל רגשית וחברתית לתהליך של הקפצת כיתה.

רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה
רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, מנהלת מכון דרור - פסיכולוגיה וחינוך בגבעתיים. חברה במועצת הפסיכולוגים של משרד הבריאות ויועצת מקצועית לעמותות וארגונים שונים. בעלת מעל 35 שנות ניסיון באבחון וטיפול בילדים ובני נוער מחוננים, מתוכן כ-20 שנות ניסיון כפסיכולוגית של כיתות המחוננים ברמת-גן וחולון.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים