אחד מסימני השאלה הגדולים ביותר עבור הורים הוא האם לילד שלי טוב בגן.
איך נוכל לוודא מה קורה בגן, לראות מה נעשה שם, האם הילד שלי משחק, ישן, אוכל, מה קורה כשהוא בוכה, איך מתייחסים אליו?
סיגל וצלר, מדריכת הורים ריכזה עבורכם 9 שאלות שצריך לשאול כדי לוודא שלילד שלכם טוב בגן.

רוב הילדים מתקשים לספר על בעיה בגן, אך הם כן יכולים לספר באופנים עקיפים על ההרגשה בגן.
תשומת הלב שלנו על התנהגות הילד תאפשר לנו לזהות במרבית המקרים סימני אזהרה לכך שייתכן שמתרחש משהו לא תקין בגן.
במידה ויש בעיה בגן הילד יביע את הקושי בכמה צורות:

  • איך הילד מגיע לגן?
    האם הילד מגיע בשמחה לגן? רץ לגן עם בטחון? האם ישנן התנהגויות חוזרות של בכי?
    סירוב לצאת מהרכב לגן? האם מחבק את אנשי הצוות חיבוק אמיתי? האם הילד יוצר קשר עין עם המטפלת וגם נענה לה?
    במידה והילד מפגין שמחה או רצון ללכת לגן זה מראה שהילד חווה את הגן כמקום טוב ובטוח.
  • האם חלה התדרדרות בהתנהגות הילד?
    ישנם ילדים המגיבים לכניסה לגן תוך התדרדרות בהתנהגותם. התדרדרות זו נובעת מקשיי התרגלות והפרידה מההורה. לדוגמא אם הילד בוכה בבוקר מס’ דקות ואח”כ נרגע ונכנס לשגרת הגן, זה תקין. אך אם הבכי לא מפסיק תוך זמן קצר או שהילד נצמד למוצץ, להורה, התנהגות ילדותית וכו’. כדאי לבדוק האם הן מהוות ביטוי לקשיים של הילד בגן.
  • האם התנהגות הילד שלנו שונה?
    שימו לב לביטויי מצוקה, התנהגויות אשר אינן מאפיינות את הילד בדרך כלל כגון בכי, ירידה בתיאבון, סירוב לאכול, מצב רוח ירוד, עצבנות, אגרסיביות.
  • כמה זמן הילד בגן?
    באופן טבעי אנו מצפים שככל שעובר הזמן ואנו מכירים את הצוות, יתבסס אמון והילד ירגיש יותר בנוח בסביבתם וחברתם. כאשר הילד לא מרגיש כך, נצמד להורה כאשר מזמינים אותו לאינטראקציה עם אנשי הצוות כדאי לבדוק אם גם כאן זהו ביטוי לקושי של הילד בגן.
  • איך הילד מדבר על הגן?
    כדאי מאד לבדוק האם הילד מדבר באהבה ובהתלהבות על צוות הגן, אם מדובר בילד קטן שרק מתחיל את רכישת השפה, ניתן למנות באוזניו את שמות אנשי הצוות ולבדוק איך הוא מגיב לשמות האלו – האם הוא מחייך, שמח, חוזר אחרי השמות בהתלהבות או מביע רגש אחר? שימו לב לשפת הגוף שלו.
  • איך הגננת מדברת לילדים?
    עם ילדים בני שנתיים ומעלה ניתן לשחק בבית בגננת וילדים במפגש בגן. הניחו לילד להיות הגננת, ומיד תשמעו ממנו את השפה וההתנהלות שהוא פוגש ביומיום. כך תוכלו לשמוע לא מעט דברים: איך הגננת מדברת, האם השפה שלה פוגעת, לא נעימה, מענישה, או מכבדת, רגועה ומעצימה.
  • איך התקשורת של אנשי הצוות עם הילדים?
    כאשר אתם מביאים את הילד לגן בבוקר, וגם כשאתם לוקחים אותו משם בסוף היום, הקשיבו לטונים הקיימים,  האם יש בו רעש שנובע בעיקר מבכי, או שזה רעש של ילדים צוחקים ומדברים? האם בגן הילדים נראים כעוסים, עייפים, עצבניים, וכל הזמן בוכים שם? יש לשים לב גם לתקשורת של נשות הצוות עם הילדים – האם השפה שלהן כעסנית ורודנית, או נעימה, רכה ועדיין סמכותית? חשוב לשים לב לא רק למילים אלא גם לשפת הגוף שלהן – האם הן נעימות ומחייכות, או שהן כעוסות, ומרוחקות? האם הן משרות אווירה של חום וקבלה?
  • האם הילד מסרב לפעילויות?
    ישנם מצבים שבהם הילד מעביר לנו את הקושי דרך הפגנת התנגדות באופנים הבאים: סירוב לאכול, לשחק, להשתתף בפעילויות הגן, אינטראקציה עם אנשי הצוות.
  • איך הילד חוזר הביתה בסוף היום?
    לעיתים הילדים חוזרים הביתה רעבים כאילו לא אכלו יום שלם, חבולים או שננשכו על ידי ילד אחר. כאשר מצבים אלו חוזרים על עצמם שוב ושוב כדאי לבדוק לגבי ההשגחה על הילדים.
סיגל וצלר, מדריכת הורים, מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך
שמי סיגל וצלר, נשואה לפורש צה"ל (לאחר 28 שנות שירות מבצעי). לפני כ- 13 שנה המשפחה שלנו עברה טלטלה קשה, איבדנו את הבן הצעיר שלנו. הצלחנו אחרי תהליך אישי ומשפחתי להתאושש ולבחור בצמיחה ובהתפתחות לצד האובדן. אני מאמינה שהמפתח לפתרון בעיות בתוך המשפחה, טמון במערכת היחסים המשפחתית. לכל משפחה מערכת היחסים שלה וההתמודדויות שלה, ולכן חשוב להתאים את הכלים לדינמיקה המשפחתית ולמצב המשפחתי הייחודי. אם אתם חווים משבר במשפחה, או שחוויתם אובדן במשפחה, אם דרושים לכם הכלים להשתלבות בחיי המשפחה גם ללא נוכחות פיזית קבועה (בשל תחום העיסוק) – אני פה בשבילכם. תחומי המומחיות שלי: מתן כלים למשפחה להתמודדות מול אתגרים משפחתיים. מתן כלים למשפחה למניעת בעיות ומשברים ומעבר לצמיחה. הדרכה במשפחות בהן אחד מבני הזוג עסוק והעומס בטיפול המשפחה נופל כולו על בן/בת הזוג (אנשי קבע, עובדים בחו"ל ועוד). התמודדות עם אובדן במשפחה

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים