גני ילדיםהורות לגיל הרך

6 טיפים שיעזרו לילדכם ליצור קשרים חברתיים בגן ילדים

6 טיפים ליצירת חברויות אצל ילדים בגן ילדים

איזה כיף שיש המון חברים: כך תעזרו לילד לפתח קשרים חברתיים בגן חדש. בין אם ילדיכם עובר לגן חדש ובין אם לכיתת הבוגרים בגן הקיים, אחת המשימות שיעמדו בפניו היא להכיר חברים חדשים. כך תסייעו לו לעשות את זה.

חזרנו לשגרה אחרי החגים והילדים חזרו למסגרות החינוך בין אם זה לגן חדש פעם ראשונה בין אם זה לכיתת הבוגרים בגן הנוכחי, או אולי גן חדש. בין אם מדובר בגן פרטי ובין אם במעבר לגן עירייה, לצד ההסתגלות לסביבה ולצוות החדש, יהיה עליהם להכיר ילדים חדשים, בשאיפה שחלקם יהפכו לחברים. בגיל ילדות, רבות מהחוויות שמעצבות אותנו קשורות בפן החברתי, ולצד המיומנויות והערכים החשובים שהילדים יקבלו בגן, לקשרים החברתיים שיפתחו יש משמעות לא פחות גדולה על התפתחותם, וגם על ההנאה שלהם בגן. אז איך נוכל לסייע לילדינו לפתח קשרים חדשים עם ילדים אחרים? 

1. למדו אותם ליזום ולהתעניין בילדים אחרים. ילדים, כטבעם של ילדים, לרוב מרוכזים בעצמם ובמה שהם רוצים. זה טבעי ונורמלי, אבל אנחנו כהורים נוכל לעודד אותם להתעניין גם בילדים אחרים, במה שהם משחקים ובעולם שלהם, ולא רק לחכות שאחרים יתעניינו בהם. אם יש אחים נוספים בבית, תוכלו להתאמן על העניין בעזרתם. כך למשל, אם אחד האחים משחק, תוכלו לומר לילדיכם: מעניין במה הוא משחק, ולעודד אותו לגשת אל אחיו או אחותו ולשאול את השאלה. אם ילדיכם מרגיש בנוח עם האחים אבל עם ילדים אחרים פחות, תוכלו להתאמן איתם על כך כשתהיו בחברת ילדים אחרים, למשל בגינת השעשועים. והנה טיפ בעניין: דרך טובה ליזום קשר עם ילדים אחרים היא באמצעות השאלה הפתוחה והמתעניינת “במה אתה משחק?”, במקום השאלה הסגורה והספציפית “אפשר לשחק איתך?”.

2. שמשו דוגמה אישית. ספרו לילדיכם על חברים שלכם, כמה כיף שיש חברים ומה אתם אוהבים לעשות יחד. אם יש לכם חברים מגיל ילדות, שתפו את ילדיכם בחוויות הילדות המשותפות שלכם עם אותם חברים, והדגישו בפניהם כמה חשובים לכם אותם חברים ואיך הם מלווים אתכם לאורך השנים, ואתם אותם. 

3. למדו את הילדים להתמודד עם סירוב. פעמים רבות ילדים תופסים סיטואציות באופן גורף ולא בצורה נקודתית. כך למשל, אם אחד הילדים בגן סירב לשחק עם ילדיכם, ילדיכם עלול לתפוס זאת כחוויית דחייה גורפת ולא חד פעמית. עודדו את הילדים שלכם לשתף אתכם בחוויותיהם (היתה לנו על זה כתבה בעבר, איך לגרום לילד לשתף יותר, אפשר לקשר כאן אליה), ואם הם מספרים על חבר או חברה שלא רצו לשחק איתם בגן, הסבירו להם כי סירוב אחד לא אומר שמדובר בסירוב גורף. הציעו להם פרשנות חדשה, למשל שיתכן שאותו ילד היה עסוק במשחק מסוים, אבל כשיסיים איתו אולי יתפנה וירצה לשחק יחד במשחק אחר. הזכירו לו שגם הוא לפעמים מעדיף לשחק לבד בבית ולא עם אחיו. גלו אמפתיה לכאב של הילד, ויחד עם זאת עודדו אותו להמשיך ליזום, גם עם ילדים אחרים. ספרו לו שאחרי ה”לא” יגיע גם ה”כן”.

4. אפשר לשחק אחד לצד השני. אם הילד שלכם מתבייש ליזום אינטרקציה ישירה עם ילדים אחרים, במיוחד כשמדובר במסגרת חדשה או בתחילת שנה, הציעו לו בתור התחלה לשחק לצד ילדים אחרים. הציעו לו להתבונן בשאר הילדים, לראות אם יש מישהו שמשחק במשחק שמוצא חן בעיניו, לשבת לצדו אך לא ממש יחד ולשחק בעצמו (למשל: אם יש ילדה שבונה מגדל בקוביות, ילדיכם יוכל לשבת לידה ולבנות מגדל אחר. אם יש ילד שמצייר, ילדיכם יוכל לשבת לצידו עם דף אחר ולצייר ציור משלו). פעמים רבות האינטרקציה בין הילדים תיווצר כך בעצמה.

5. עודדו מפגשים חברתיים מעבר לשעות הגן. בתחילת השנה אנחנו עוד לא ממש מכירים את ילדי והורי הגן, ואולי זה מוקדם מדי למפגשים בבית, אבל מפגש במקום נייטרלי ונעים יכול רק לתרום לאינטרקציות חברתיות בין הילדים. תוכלו לסמס בקבוצת הוואטסאפ של הגן שאתם הולכים לגינת המשחקים הקרובה, ולהזמין את שאר הילדים. סביר להניח שיהיה לפחות עוד הורה אחד שזה יסתדר לו ויגיע עם ילדו לגינה, וכך הילדים יוכלו לשחק יחד במקום נייטרלי.

6. האחים רבים ביניהם? לא תמיד צריך להתערב. נכון, קשה לנו לראות את ילדינו רבים (ובואו נודה, גם לאוזניים שלנו זה קשה), אבל כל עוד אף אחד לא נמצא בסכנה, עדיף לתת להם להסתדר לבד. מריבות הן חלק בלתי נפרד ממערכות יחסים של ילדים, וככל שניתן להם לפתור אותן לבד, כך הם יחושו ביטחון בעצמם, וידעו להתמודד עם קונפליקטים גם עם ילדים אחרים בגן. אם מי מילדיכם יצא מתוסכל מהריב, אחרי שהמריבה תסתיים תוכלו לדבר איתו בצד, לשאול איך הוא מרגיש ולגלות אמפתיה למצב, וגם לשאול אותו מה יכול היה לדעתו לעשות אחרת. אל תתנו לו את הפתרון, תנו לו להגיע אליו לבד.7. גלו סבלנות ואל תלחצו. לפתח קשרים חברתיים חדשים זה דבר שלוקח זמן. גם למבוגרים, וגם לאלה החברותיים יותר, לוקח זמן למצוא את האנשים שיש להם חיבור איתם. לכן חשוב שתתנו לילדיכם את הזמן הנחוץ להם, גלו סבלנות ואך תלחיצו, כי לחץ רק עלול להרחיק אותם יותר מהעניין.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים