פתאום באמצע הלילה הילד קם ומשתעל. 
שיעול לילי אצל ילדים היא תופעה נפוצה בחורף. שיעול הוא רפלקס טבעי ובריא הנועד להוציא החוצה ליחה, זיהומים וגורמים החוסמים ו/או מגרים את קנה הנשימה.
הסיבה השכיחה ביותר היא הצטננות.
מוזמנים לקרוא 5 טיפים והמלצות לטיפול בשיעול ונזלת חורף באופן טבעי.

ילדים, ועל אחת כמה וכמה תינוקות, חשופים לצינון יותר ממבוגרים כי מערכת החיסון שלהם עדיין חלשה והם מבלים בגן שזאת סביבה צפופה בילדים אחרים שחולקים עימם את צעצועים, אוכל ווירוסים.
שיעול יכול להיות יבש או רטוב וצבע הליחה והנזלת יכול להשתנות משקוף ללבן ולצהוב-ירוק.
הנוזלים יכולים להיות דלילים ונוזליים כמים או צמיגים ודביקים. הטיפול המומלץ משתנה בהתאם לצבע הנזלת/ליחה ומידת הצמיגות שלה.

המלצות טיפול:

לנזלת/ליחה שקופה או לבנה
מומלץ להכין חליטה מעלי זעתר, זוטה לבנה או טימין. שלושת הצמחים הללו מחטאים ומייבשים את דרכי הנשימה. ניתן להכין תערובת מכל השלושה או להכין מאחד מהם. יש לקחת כמה ענפים ולחלוט בכוס מים רותחים לעשר דקות, לסנן ולשתות. עדיף צמח טרי אבל גם מיובש יעשה את העבודה.

לנזלת / ליחה צהובה ירוקה שופעת
מומלץ להכין חליטה של עלי שסק. חמישה עלי שסק בחמש כוסות מים. להרתיח ואז לבשל על אש נמוכה עשרים דקות. לסנן ולשתות 2 כוסות ביום.

לשיעול יבש
מומלץ להכין חליטת אגסים. האגסים עוזרים ללחלח את הריאות והופכים את הליחה הצמיגה לקלה יותר לכיוח. ארבעה אגסים חתוכים לקוביות בליטר מים. להרתיח ואז לבשל על אש קטנה לעשר דקות. לסנן ולשתות לאורך היום. בהחלט ניתן ואף מומלץ לאכול את האגסים המבושלים. 

ניתן גם להוסיף את האגסים לחליטות האחרות אם מדובר בנזלת/ליחה צמיגים וקשים לכיוח.

אם הילד משתעל שיעול שנשמע יבש אך הנזלת שלו שופעת מאוד אז ככל הנראה השיעול נגרם מנזלת שמטפטפת אחורה (post nasal drip) והטיפול לזה הוא ייבוש הנזלת.

אם בנוסף הילד מתלונן על כאב בגרון כדאי לתת לו כפית דבש (דבש גולמי – כזה שמתגבש ולא עבר תהליכי עיבוד מרובים על מנת שיהיה נוזלי וצלול). דבש גולמי הוא אנטיספטי, אנטי-ויראלי ומסייע בהחלמת רקמות פצועות. 

מומלץ וכדאי להוסיף עיסוי לבית החזה
אפשר מעל חולצה וללא שמנים או ללא חולצה עם שמן נשא (שמן שקדים/זית/זרעי ענבים) מעורבב בכמה טיפות של שמן אתרי. השמנים האתריים שמטפלים בבעיות נשימה ומותרים לשימוש בילדים קטנים הם אקליפטוס רדיאטה, הדס ורווינטסרה (ravintsara – cinnamomum camphora). חשוב מאוד לא להתבלבל בין האחרון לבין שמן רבנסרה (ravensera aromatica) שהוא מופק מצמח אחר והוא חזק מאוד ואסור לשימוש בילדים קטנים. העיסוי עוזר בכיוח הליחה, משחרר את השרירים הבין צלעיים שמתכווצים מהשיעול ומאפשר לילד לנשום יותר בקלות.

בלילה מומלץ להגביה מעט את המזרון על ידי מגבת מגולגלת. 

אם הילד סובל באופן כרוני מנזלת וליחה מומלץ לפנות לטיפול ברפואה סינית. לרפואה הסינית כלים רבים לטיפול בנזלת וליחה – דיקור, טווינא וצמחים. טיפול יכול לקצר את משך המחלה ולעזור לחזק את מערכת החיסון.

* כל הנאמר לעיל לא בא להחליף יעוץ רפואי. תמיד כדאי לקחת ילד שמשתעל לרופא על מנת שיקשיב לריאות וישלול דלקת ריאות או כל מצב רפואי אחר המצריך טיפול תרופתי. 

רק בריאות לכולם ☺ 

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים