שפע של גני הילדים הפרטיים במדינה עלול לגרום לתחושה שמדובר בעסק פשוט, אבל הדבר מורכב וכרוך בבירוקרטיה, רגולציה והשקעה כספית לא מבוטלת. שוקלים לפתוח גן ילדים?
לפניכם המדריך המלא.

חינוך לעד יהיה מצרך חשוב ומבוקש בכל מקום, ולכן תמיד יהיה ביקוש גם לגני ילדים פרטיים. מבחוץ זה נראה פשוט לפתוח גן פרטי, אבל גם אם מדובר בעסק עם פוטנציאל רווח גדול, בפועל זה לא משחק ילדים ומי מחליט להקים גן ילדים פרטי צריך להתמודד גם עם בירוקרטיה, רגולציה ולא מעט השקעה. בין אם אתם יזמים ששוקלים להקים גן פרטי, ולנהל אותו כשתחתיכם צוות חינוך מקצועי, ובין אם אתם גננים וגננות מנוסים שמעוניינים לעשות את הצעד הבא ולהיות הבוס של עצמכם – הנה כל מה שתצטרכו לדעת על פתיחת גן ילדים בישראל.

פתיחת תיק ברשות המיסים

כל עסק שרוצה לגבות תשלום חייב בפתיחת תיק ברשויות המס. ישנן מספר צורות התאגדות שלכל אחת יתרונות וחסרונות:

  1. עוסק מורשה-אדם שפותח עסק ומחזור העסק הוא מעל 100,491 ש”ח בשנה ועד 2.5 מליון ש”ח. 
  2. חברה בע”מ– עבור חברה בע”מ תדרשו לשלם מס חברות לרשם החברות וכן עלות הדו”ח השנתי שלכם תהיה יקרי יותר. היתרון בחברה בע”מ היא שהאחריות על הנעשה בעסק היא על העסק עצמו שנתפס כישות משטית נפרדת, ולא על בעלי העסק. 
  3. עמותה- היתרון הגדול בעמותה הוא שאין תשלום מע”מ, אך החסרון המשמעותי הוא שכדי לנהל עמותה זה עסק מסובך שדורש מספר רב של אנשים, ועדת ביקורות ועוד.

בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון בטרם פתיחת תיק ברשות המיסים. 

אישורי עירייה

נכון להיום, כדי לפתוח גן בבית פרטי יש צורך בהיתר לשימוש חורג שניתן ע”י הרשות המקומית. חוק התכנון והבנייה משנת 1965 המסדיר נושא זה, מקשה מאוד על קבלת ההיתר ומוסיף עלויות גבוהות מאוד לפתיחת הגן. הלכה למעשה, רוב הגנים בישראל אינם מחזיקים בהיתר ורוב הרשויות אינן אוכפות אותו. הנושא נמצא נכון לאפריל 2021 בחוק ההסדרים אך בשל עיכוב אישור תקציב המדינה בשנים האחרונות, החוק טרם עבר. 

אישור ראשוני בהתאם לחוק הפיקוח על מעונות היום לגיל הרך

כזכור, בעקבות חשיפות שורה של מקרי התעללויות בפעוטונים ובגנים פרטיים ברחבי הארץ בשנים האחרונות, אישרה מליאת הכנסת באוקטובר 2018 את הצעת חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, חוק שנכנס לתוקפו בתחילת שנת הלימודים של 2019. במסגרת החוק החליטה המדינה לקחת אחריות גם על ילדי הגנים הפרטיים, וקבעה קריטריונים להפעלת גן ילדים פרטי תחת מנגנון פיקוח, על כלל מעונות היום שבהם יותר מ-7 ילדים. 

על דרישות האישור הראשוני תוכלו לקרוא עוד בכתבה שהעלנו בנושא.  וגם בתקנות חוק הפיקוח שפורסמו ב-2021.

חיפוש מבנה מתאים לגן

בבואכם לחפש את המבנה המתאים לגן שלכם, עוד בטרם הרישום במשרד העבודה והרווחה, בדקו: האם המבנה במצב טוב וראוי להכיל פעוטות? האם הוא מרווח? האם המעבר בין החללים נוח? האם החצרות מרווחות ונעימות? האם המבנה נמצא במקום נגיש? האם יש בעיית חניה באזור? בדקו גם לגבי הסביבה, האם קיימים גנים פרטיים נוספים באזור? האם מדובר באזור מבוקש, ועד כמה השכנים מעודדים הקמת גן ילדים בסביבה? וכמובן – בדקו האם תשלום דמי השכירות החודשית ריאלי עבורכם. אם ברצונכם לרכוש את הנכס, קחו בחשבון שאם לא מדובר במבנה שפעל בעבר כגן ילדים, תדרשו גם לשיפוץ – מעבר לעיצוב מזמין – לשם התאמת המבנה לגן ילדים (אסלות וכיורים שמותאמים לגובה הילדים, למשל). אם מצאתם מבנה מתאים, מומלץ להיעזר בשירותיו של אדריכל רישוי, שיבדוק כי במקום יתאפשר להגיש את הבקשה לשימוש חורג.

אמצעי בטיחות

ההורים מפקידים בגן את הדבר היקר להם מכל למשך רוב שעות היום, ועליכם לוודא שבגן הפרטי שלכם הילדים יהיו בטוחים ומוגנים. מומלץ להתקין קוד כניסה בשער הכניסה לגן, ואם המבנה כולל שתי קומות, לא לשכן את הקטנטנים שטרם למדו ללכת בקומה העליונה. כדאי לגדר את הכניסות לכיתות בשער, וכמובן להימנע מרהיטים חדים, מדלתות זכוכית וכיו”ב, ולמגן שקעי חשמל ונקודות מסוכנות אחרות בגן. 

כיום מצלמות אבטחה במעגל סגור הן חובה ע”פ חוק המצלמות בכל מעון יום מעל ל-7 ילדים. המצלמות גם מבוקשות על ידי ההורים, גם אם הן מוגדרות כ”קופסא שחורה” בלבד (חוק המצלמות לא מאפשר לאנשי צוות או הורים לצפות במצלמות אלא רק לשוטרים או אנשי אכיפת החוק בצו בית משפט). 

מה לגבי הציוד?

גן ילדים פרטי דורש השקעה ניכרת בציוד מתאים – החל משולחנות וכיסאות דרך משחקים וצעצועים ועד ציוד למטבח. מובן שעל כל הציוד להיות בטיחותי ומתאים לשימוש של פעוטות. הציוד שהוא בגדר חובה לכל גן ילדים הוא כיסאות ושולחנות מותאמים לגודל הילדים, שידה עם מגירות אישיות לאחסון, מתלה תיקים/מעילים, מתקן לבקבוקים אישיים, ארון עם מזרנים לשינת הצהריים, כורסאות ישיבה לילדים, מטבחון עם ציוד בישול מתאים, כלי אוכל לילדים, ערכת עזרה ראשונה, ארונית עם אביזרי ניקוי, כונניות עם משחקים וצעצועים לפיתוח החשיבה, הדמיון והיכולות הקוגניטיביות של הילדים, כוננית עם ספרים המותאמים לגיל הילדים, אביזרי יצירה מגוונים ומתקן לייבוש יצירות. בתינוקייה יש לדאוג גם לשידת החתלה סטרילית. 

גם בחצר יש להשקיע במתקנים המתאימים לילדים וכמובן בטיחותיים כמו מגלשה, נדנדה, מתנפחים, וגם בימבות ושאר מכוניות צעצוע, כלי נגינה וכיו”ב. בחצר יש לדאוג להצללות וקירוי וכן למשטח נעים כמו חצר חול – שיש לדאוג לניקיונה השוטף, דשא סינטטי או משטח גומי. 

את המשחקים והצעצועים יש להחליף מדי פעם למען הגיוון ושמירה על מצבם.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים