הורות לגיל הרך

כך תתמודדו עם הפחדים של הילדים מפני רעמים וברקים

טיפים שיעזרו לילדים עם רעמים וברקים בחורף

ילדים רבים מפחדים מפני סופת גשמים מלווה בברקים ורעמים – התופעה שכיחה ויש לה אפילו שם, אסטרופוביה.
איך נוכל להקל על הפחד של ילדינו בסופה הבאה? 5 דרכים יעילות.

החורף בארצנו הוא לא ממש חורף, ועדיין, סופות גשמים מלוות בברקים ורעמים הן מחזה שכיח לפחות פעם אחת בעונה הקרה, וכך גם הפחד של הילדים מפניהן. קולות הרעמים החזקים עלולים לגרום לילדים קטנים לפחד עד כדי בכי, וחשוב שתדעו כי הדבר נחשב נורמלי ונתפס כחלק מהתפתחות תקינה של ילדים והבנתם את העולם. למעשה, יש לתופעה אפילו שם – אסטרופוביה, פחד מעצמים שמיימים ובעיקר מפני רעמים וברקים. ובכל זאת, איך אפשר לסייע לילדינו להתמודד עם הפחד? הנה כמה טיפים:

1. נרמלו את הפחד. זה כנראה הדבר החשוב ביותר שתוכלו לעשות בכל פעם שמתעורר בילדכם (וגם בכם, אגב) רגש של פחד או תחושה לא נעימה אחרת. שאלו את ילדיכם מה הם מרגישים והעבירו להם את המסר שזה בסדר לפחד, זה בסדר לבכות. היזהרו ממשפטים כמו: “אין מה לפחד זה בסך הכל רעם”, ותנו מקום לפחד שלהם. חבקו את הילדים והעניקו להם את התחושה שאתם מבינים אותם ונמצאים עבורם. תוכלו לשתף אותם בסיטואציה שבה גם אתם חשתם פחד, ולספר להם איך התמודדתם עמו.

2. הקריאו לילדים ספרים על פחדים. כדי להתמודד עם פחדים של הילדים באופן כללי תוכלו להקריא להם ספרים שעוסקים בנושא, שבסופם גיבור או גיבורת הסיפור מצאו דרך להתגבר על הפחד. יש גם ספרים שעוסקים בפחד הספציפי מפני רעמים וברקים, דוגמת הספר “החברים של הגשם” של רקפת עברי, על מפגש ראשון של אחיות תאומות עם החורף, ועל הדרך של אימן לעזור להן להתמודד באמצעות משחק והנאה. ספרים הם דרך מצוינת לתווך לילדים את המציאות בצורה מלמדת, חווייתית ועשירה.

3. תווכו לילדים את המציאות בדרך משעשעת. תוכלו להמציא בעצמכם סיפור על הרעמים והברקים, למשל: ספרו לילדים שהרעמים והברקים שמחים מאוד על הגשם ועוזרים לו להגיע, כשהברקים מאירים לו את הדרך והרעמים מעודדים אותו בתרועות רמות. הסבירו לילדים למה הגשם כה חשוב ונחוץ ומה תפקידו. תוכלו לצייר את הסיפור יחד על דף, ולהאניש את הברק ואת הרעם כמי שמאירים ומריעים לגשם שמגיע.

4. לילדים גדולים יותר: הסבירו על הסערות. פחד פעמים רבות נובע בחוסר ודאות והיעדר ידע. בסביבות גיל 5 תוכלו ללמד את ילדיכם על מהירות האור ומהירות הקול, ועל ההסבר המדעי להיווצרותם של רעמים וברקים (תוכלו להיעזר לשם כך בספרים בנושא או באינטרנט). ידע הוא כוח, וההבנה איך ומדוע נוצרים הברקים והרעמים יכולה לסייע להם להתמודד עם הפחד.

5. אם הפחד לא חזק מדי – צפו יחד בסערה. אם הילדים מפחדים מפני הרעמים והברקים בעיקר כשאתם לא לידם, עשו לעצמכם מנהג וצפו בסערה ביחד. תוכלו לקבוע ביניכם שאתם מוחאים כפיים בכל פעם שנשמע רעם, או מתחילים לשיר (“ברקים ורעמים” של הכבש השישה עשר מתאים פה מאוד, אבל גם כל שיר אחר שהילד אוהב כמובן), או כל דבר אחר שיהפוך את האירוע לחגיגי ונעים ופחות מאיים.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים