חזרה לגן לאחר ימי הקורונה.
אט אט אנו חוזרים לשגרה המבורכת לה רובנו מצפים אך לא בצורה אליה היינו רגילים לכן זו שגרת קורונה. ילדנו שבים בימים אלו לגן,  אחרי חופשה ארוכה בה שהו בבית.

רוב הילדים נהנו מהחופשה ש”נכפתה עליהם” ונהנו מזמן  משפחתי מיוחד שבשגרת החיים הרגילה  אינה מתאפשרת. לצד זה, הילדים ,כמו המבוגרים , מיצו את התקופה הזו ומצפים לשוב לשגרת החיים שלהם, הם מתגעגעים לשגרת החיים הקודמת שלהם, לסבא וסבתא, לגננת ולילדים.

ההסתגלות של הילדים לחזרה לגן  מורכבת יותר מאשר ההסתגלות של מבוגרים, שגם להם קשה לחזור לשגרה מכמה סיבות:

  • העובדה כי בילו שעות רבות עם ההורים וצריך שוב ללמוד להיפרד מהם.
  • תפיסת הזמן אצל ילדים שונה מאשר אצל מבוגרים לכן הזמן בו לא שהו בגן נתפס אצלם כזמן ממושך, אף יכול להתפרש כזיכרון רחוק, עבורם זה כמעט כמו להתחיל משהו חדש.
  • הילדים צריכים להסתגל לשגרה יותר תובענית שיש בה  יותר הקפדה על הכללים, על סדר היום, כל זאת מצריך יותר מאמץ.

הקושי בחזרה לגן משתנה מילד לילד, ישנם ילדים שיגיבו בקושי רב וישנם כאלה שלא יגלו קושי.

ברצוני להביא בפניכם מס’ המלצות כיצד להקל על ילדיכם את החזרה לגן: 

  1. הילדים, כמו המבוגרים, זקוקים להכנה מראש לפני מה שצפוי להם, לאור זאת ממליצה מידי יום בטרם החזרה לגן, לתזכר אותם שחוזרים לגן, אפשר להכין טבלה עם הימים ולספור יחד אתם את הימים עד החזרה לגן.
  2.  שוחחו עם ילדיכם על החזרה לגן, למה מצפים? מה אהבו לעשות בגן ? עם מי אהבו לשחק?    עודדו אותם לדבר על רגשותיהם סביב החזרה לגן, הצטרפו לתחושות שמעלים. אם למשל ילד אומר: “אני לא רוצה לחזור לגן” ,תאמרו לו שאתם מבינים שאחרי הרבה זמן שלא היה  בגן זה קשה לחזור אבל יהיה גם כייף כי…
  3. בקרו בגן ובסביבה שלו גם אם הוא עדיין סגור.
  4. הסבירו להם את הכללים החדשים בגן בגלל הקורונה.בשפה פשוטה לאמר שעדיין צריך להיזהר לכן, הכללים בגן יהיו אחרים כמו שאי אפשר יהיה להתקרב לגננת כמו בעבר, להכין אותם לכך שהגננות יהיו עם מסכות ,בבית הם לא מורגלים לראות אתכם עם מסכות ולכללים הנוספים כפי שיקבעו.
  5. התחילו לחזור באופן הדרגתי לשגרה , לטקסים ולסדר היום אליהם היו מורגלים טרם ימי הקורונה.
  6. אם הגננת לא יוזמת קשר עם הילד שלכם ,צרו אתם אתה קשר ובקשו שתדבר מס’ מילים עם  הילד שלכם כדי שייווצר חיבור מחדש.
  7. תיזמו מפגשים עם ילדי גן אחרים, אפשר כבר להתכנס בקבוצות קטנות בגני שעשועים  או באמצעיים דיגיטלים כדי שהילד שלכם יתרגל מחדש לחברים שלו.
  8. אם הילד שלכם עדיין יגלה קשיי הסתגלות בכך שיהיה לו קשה להיפרד מכם, יבכה בגן, פחות ישתף פעולה , גלו כלפי זה סבלנות ואמפאטיה כי זה טבעי ואף צפוי.

המסר הוא אנחנו סומכים עלייך שתסתדר גם אם קשה עכשיו.

כל שתגלו מצד אחד סבלנות ומצד שני מסר ברור וסומך עליו, כך יהיה לילד שלכם קל יותר להסתגל מחדש לגן. התפיסה שלכם כלפי החזרה לגן והתחושות שמתלוות אצלכם מול זה, ישפיעו על הילד שלכם בהסתגלות שלו בחזרה לגן .

בהצלחה וימי שיגרה שקטים ונעימים!

עדה אביעד- MSW, מטפלת זוגית ומשפחתית ומדריכה מוסמכת
עדה אביעד- מטפלת זוגית ומשפחתית ומדריכה מוסמכת. מנהלת מרכז הורים וילדים בעיריית כפר סבא ובעלת קליניקה פרטית

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים