כיום, רוב מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל אינן בפיקוח, מתוך חצי מיליון תינוקות ופעוטות בגילאי לידה עד שלוש שנים, רק 100 אלף שוהים במוסדות מפוקחים, המשמעות הינה שכ-400 אלף ילדים שוהים במסגרות שאינן מפוקחות והערכה היא כי קיימים כ-20,000 פעוטונים משפחתונים וגנים פרטיים לגיל הרך בישראל.

על פי נוסח הצעת החוק שאושרה אתמול בוועדה לזכויות הילד, כלל מעונות היום בהם שבעה פעוטות ומעלה יידרשו החל מה-1 לספטמבר 2019, לפעול רק לאחר קבלת אישור מהממונה מטעם אגף למעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך.
תפקידו של הממונה לבחון את בקשות מתן הרישיון של מעון יום.
במסגרת הבחינה יבדוק הממונה את מבקש הרישיון, בעל המעון, מנהלו ואת עובדיו וייוודא שאינם בעלי רישום פלילי.
בנוסף, מעונות היום בעלי הרישיון ידרשו לעבור הכשרת עזרה ראשונה, לעמוד בסטנדרטים של בטיחות והכשרות נוספות.
החוק מעניק לממונה אמצעי אכיפה ובסמכותו להעניק צווים ואף לסגור מעונות יום.

על פי הצעת החוק, הממונה יפרסם לציבור הרחב מרשם של כל המעונות המאושרים על ידו ואת סטטוס הבקשה שלהם באתר האינטרנט ובאמצעים נוספים, ובכך יאפשר לכלל הציבור להיחשף למידע אודות מעונות היום לגיל הרך.

יו”ר הוועדה לזכויות הילד, ח”כ יפעת שאשא ביטון, אמרה לאחר אישור הצעת החוק בוועדה: “היום עשינו היסטוריה – ההורים, הארגונים וחברי הכנסת. אמנם מדובר בצעד קטן ביחס להצעת החוק הפרטית שיזמתי, אך בצעד גדול ומשמעותי עבור הילדים בגילאי לידה עד שלוש והוריהם, ואפילו עבור מעונות היום עצמם. החוק יסדיר את שטח ההפקר הקיים במציאות כיום ואת הפיקוח שלא היה קיים בפועל, ודאי לא ברמה שמדינה מתוקנת צריכה לדרוש מעצמה. אני נלחמת על החוק הזה שנים, אך לצערי היה זה מותה של יסמין וינטה ז”ל שהוביל לגיוס התמיכה הציבורית ולהפנמת המצב בקרב הגורמים הרלוונטיים. פעלנו במהירות כדי ליצור מציאות חדשה, במסגרתה נצמצם ונפסיק את הפריצות בתחום זה”.

המועצה לשלום הילד פירסמה: “כבר 15 שנים שאנחנו נאבקים על קידום חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות. היום, אחרי מאבק ממושך וקשה שהסתיים לא פעם במפח נפש, הוא נשא פרי – לראשונה הכירה המדינה באחריותה לפעוטות בגילאי לידה עד שלוש. העברת החוק בוועדת זכויות הילד הינה הישג היסטורי לכל פעוט בישראל. מדובר בחוק הכרחי להגנה על שלומם הנפשי והפיזי של פעוטות.

החוק ישים סוף להפקרות שקיימת היום ומאפשרת לכל אחד לפתוח מסגרת לפעוטות, גם אם אין לו רישיון או הכשרה, גם אם המקום מסוכן לפעוטות, ואפילו אם מי שפתח את הפעוטון הורשע בפגיעה בילדים.”

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים