האם להפריד תאומים בגן? עוד רגע זה קורה – צריך להחליט האם להפריד בין התאומים במסגרות בשנה הבאה או לא…
קרן דור עם טור מלא בעצות במיוחד בשבילכם. 

יש כמה דברים שמייחדים הורים לתאומים, אחד מהם הוא ללא ספק הצורך להחליט האם להפריד בין התאומים במסגרות החינוך או לא. הפרדת התאומים במסגרות היא נושא שמצוי במחלוקת תמידית.
לא מעט גננות ואנשי מקצוע ממליצים להפריד, באופן גורף, וכמה שיותר מוקדם יותר טוב.
מנגד, הרבה הורים חשים (ובצדק) שהפרדה בגיל צעיר מאוד היא לא נכונה, שהתאומים זקוקים זה לזה וההפרדה מוקדמת מידי ולא טבעית.

אך איך יודעים מי צודק? מה באמת נכון לתאומים שלכם?

ראשית חשוב לדעת כי ההורים הם היחידים שמחליטים לגבי הפרדת התאומים במסגרות, כך שגם אם הגננת או בית הספר ממליץ – ההחלטה היא עדיין של ההורים ולכן התעלמו מרעשי רקע ונסו להתחבר לתחושות שלכם ההורים ולתאומים הספציפיים שלכם.

שנית, תמיד נחמד להתייעץ, אך בסופו של דבר אין החלטה אחת נכונה. לכל זוג תאומים יש את ההחלטה שמתאימה לו לפי העבר, האופי ועוד. 

חמישה דברים שחשוב לדעת רגע לפני שמחליטים: 

  1. אין מחקר ברור שאומר האם הפרדה עדיפה על הישארות יחד במסגרות. יתרה מכך, אף מחקר לא באמת ייחס חשיבות לקשר בין התאומים לפני שהופרדו או הושארו יחד במסגרות החינוך.
  2. קיים בלבול מושגים בין הפרדה לנפרדות ולכן, לפעמים יש מחשבה שההפרדה תפתח נפרדות.
    למעשה, נפרדות היא תהליך פסיכולוגי שבו כל ילד לומד שהוא יישות בפני עצמה. תהליך הנפרדות יכול, ואף כדאי, שיתחיל להתפתח גם כאשר התאומים נמצאים יחדיו בבית או במסגרת החינוכית. אין צורך להפריד ביניהם בכדי לפתח את הנפרדות ביניהם. ההפרדה במסגרות יכולה לתמוך בתהליך אך לא להחליף אותו.
  3. מחקרים קיימים מראים שאם ההפרדה מתבצעת כאשר יש כבר נפרדות מפותחת בין התאומים אז ההפרדה תהיה מוצלחת יותר. מוצלחת יותר הכוונה היא שהילדים יקבלו את ההפרדה בהבנה ויסתדרו במסגרות החינוכיות בנפרד.
  4. ישנם שני כללים שממש לא כדאי לעבור עליהם:
    • לא מפרידים תאומים לשכבות גיל שונות (למשל, לא מעלים תאום אחד לכיתה א ומשאירים את השני בגן) כיוון שאז יווצר ביניהם פער בלתי ניתן לגישור.
    • לא מוציאים תאום אחד מהגן ומשאירים באותו הגן את התאום השני כיוון שהתאום שמוצא מהגן עלול לחוש דחיה חברתית.
  5. עדיף לא לשאול את התאומים מה הם מעדיפים כיוון שהם לא באמת מבינים את ההשלכות של הבחירה הזו (וכמובן שהם יכולים לשנות את דעתם בדיוק עוד רגע…).

כפי שבטח הבנתן, לכל אחת מהאפשרויות (הפרדה או הישארות יחד) יש יתרונות ויש חסרונות – אין פתרון אחד מושלם. 
השאלה היא מה הבחירה שיש לה הכי הרבה יתרונות עבורכם ועבור התאומים שלכם ופה התשובה שונה לכל זוג תאומים כי הקשר ביניהם, הסביבה הלימודית וההתנהלות בבית שונים עבור כל זוג תאומים.

בסופו של דבר, גם הנושא הזה, כמו נושאים רבים שקשורים בגידול התאומים, דורש התארגנות והכנה מראש. לכן, ככל שאתם ההורים תלמדו יותר על היתרונות והחסרונות של כל אפשרות בנושא יהיה לכם קל יותר לקבל את הבחירה שמתאימה לכם.

קרן דור, מדריכה ומלווה משפחות עם תאומים
קרן דור, נשואה לעידו, אמא ליותם, נדב, תמר ומאיה (שהן גם תאומות). מדריכה ומלווה משפחות עם תאומים, מדריכת אנשי מקצוע על הדרכת הורים לתאומים ואמא לתאומות מקסימות בעצמה. 052-6969932 או במייל keren@kerendor.co.il.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים