יש מצבים שחייבים לקחת תרופה, או לעשות פרוצדורה רפואית חשובה.
מה עושים עם הילדים במצב כזה כשהם לא ממש משתפים פעולה? איך אפשר לגייס אותם מתוך כבוד אליהם ולגוף שלהם.
ביקשנו מד”ר קרן שחר – ניסן לחלוק איתנו 5 טיפים מהניסיון שלה.

  1. שקיפות בגובה העיניים

ילדים הם מופלאים ונבונים. לעיתים קרובות איננו מעריכים מספיק את היכולת שלהם להבין מצבים שלנו נראים “בוגרים” ומורכבים בשבילם. הסבירו להם למה הם צריכים לקחת תרופה, תארו להם מה קורה לגוף שלהם (יש לכם וירוס שצריך לסלק, או, הגוף מתחמם יותר מדי כשעולה לכם החום וצריך לקרר אותו) ואז מה התפקיד של התרופה שהם צריכים לקחת ולמה היא חשובה. 

  1. שיתוף מניסיון אישי

ספרו לילדים על חוויה אישית שלכם בה נאלצתם להתמודד עם משהו שהיה לכם קשה, או לא נעים. סיטואציה בה הייתם צריכים לעשות משהו שאתם לא בהכרח רוצים, ואפילו מאוד לא רוצים. שתפו אותם למה התגברתם בכל זאת, מה הייתה המטרה שמעבר – וגם בכלים שעזרו לכם להתמודד ולהתגבר. 

  1. אמצעים מקלים

חשבו יחד עם הילדים מה יכול להקל עליהם בלקיחת התרופה. אם הטעם מציק להם – הציעו להם לאכול לפני ואחרי סוכריה או משהו טעים שימסך את הטעם. אולי ארטיק או משהו קפוא שיקרר את הפה לפני וימסך את הטעם של התרופה. בררו אם ניתן לערבב את התרופה במיץ פטל, במעדן, במזון כלשהו ואפילו בגלידה. הציעו להם לסתום את האף, לעשות פרצוף מצחיק יחד בזמן שלוקחים את התרופה, או לדמיין משהו שהם אוהבים תוך כדי.

  1. שליטה

ילדים אוהבים להיות בשליטה מסוימת על כל מצב. אפשרות השליטה, או הבחירה – יכולה להרגיע אותם גם במצבים בהם “חייבים” לקחת תרופה. תנו להם לבחור אם הם רוצים לקחת את התרופה במזרק כתום או סגול, לפני או אחרי המשחק שתשחקו יחד, עם אבא או עם אמא, עם פטל או עם מיץ תפוזים. איפה שאפשר במצבים האלו – יצרו להם אופציות בחירה, כך שירגישו שותפים לתהליך. 

  1. נסו להקריא להם את הסיפור

את טובי הכי כדאי להכיר עוד כשבריאים ומרגישים טוב. בספר, הוא מכין שיקוי במיוחד לכל ילד שלא מרגיש טוב – אבל לפעמים הוא מבולבל או ממהר, וקצת נשפך לו – ואז התרופה לא יוצאת טעימה או נעימה כמו שהוא היה רוצה. למרות זאת, הילדים לומדים שאם מתגברים על הרגעים הראשונים של נטילת התרופה – היא תמיד עוזרת. 

הקריאו להם אותו, דברו איתם על המסלול הדמיוני שהתרופה עוברת בגוף עד שהיא עוזרת. שוחחו איתם על הנושא של לקיחת תרופות, ועל המצבים בהם אנחנו (ילדים ומבוגרים) לא מרגישים טוב. ואם יקרה חלילה מצב בו הם לא ירגישו טוב – הוציאו אותו שוב, הביאו להם את התרופה להורדת חום או האנטיביוטיקה במיוחד מטובי, ותנו להם להיזכר במוסר ההשכל ובמסר של הסיפור. 

לרכישת הספר בהנחה מיוחדת לשבוע הספר: https://doctorkeren.com/ 

ד"ר קרן שחר - ניסן, אמא לשני ילדים ורופאת ילדים המתמחה ברפואה דחופה
ד"ר קרן שחר - ניסן' אמא לשני ילדים ורופאת ילדים המתמחה ברפואה דחופה. מתוך החוויה האישית, החיבור העמוק שלה לילדים והרצון להקל על המצוקה שלהם - נולד ספרה הראשון. קרן מאמינה שילדים הם מופלאים, בוגרים וראויים להיות שותפים לכל תהליך רפואי שהם נדרשים לעבור. לפי תפיסתה, אמפתיה, צחוק ואהבה הם המרכיב החשוב ביותר בתהליך הריפוי.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים