אם גם אתם דואגים לתזונת הילדים שלכם בגן, אתם ממש לא לבד. הגן הוא בסופו של דבר המקום בו מרבית הילדים מקבלים את ארוחת הבוקר והצהריים, שתי הארוחות המרכזיות שאמורות לספק להם את הערכים התזונתיים החיוניים להם עבור התפתחות נכונה ובריאה. איגדנו עבורכם חמישה עקרונות חשובים בנוגע לתזונה בגני ילדים שמומלץ שתבדקו בזמן חיפוש גן ילדים מתאים לילדכם, אך גם במהלך השנה. 

 1. מעקב נכון אחר תזונה בגן ילדים נעשה ברמה שבועית ולא יומית

כשמבררים על תזונה נכונה בגן ילדים, חשוב שקנה המידה שלנו יהיה שבועי ולא יומי, כלומר יש לבדוק האם ילדנו יקבל את כלל המרכיבים התזונתיים החיוניים לו לאורך ימות השבוע. לכן, שימו לב לתפריט השבועי ולאו דווקא היומי. הסיבה לכך היא פשוטה, הרי לא ניתן להעמיס על ילדים קטנים מאכלים רבים ביום אחד, ותזונה נכונה הנפרסת על כל ימות השבוע מאפשרת לגוון במאכלים המוגשים לילדים. מומלץ לבקש בשעת חיפוש גן ילדים לראות את התפריט השבועי של הגן, ודרך נוחה לעקוב אחרי תזונת ילדכם השבועית במהלך השנה היא לבקש מצוות הגן לתלות בלוח המודעות בכניסה לגן את התפריט שבועי.

2. תזונה בגני ילדים צריכה להיות מגוונת ועשירה

אחד העקרונות החשובים בתזונה בגן ילדים הוא מגוון. ככל שילדכם יחשף למגוון רחב יותר של מוצרי מזון, ובצורות הכנה שונות, כך תזונתו תשתפר. על התפריט השבועי בגן להכיל את כל אבות המזון ולשלב סוגי חלבון שונים (מוצרי חלב, עוף, דגים ובקר), במידה והגן צמחוני או טבעוני בידקו שהתפריט מספק לילדים סוגי חלבון מגוונים ומספקים מן הצומח, שלל ירקות חיים ומבושלים ובצבעים שונים, סוגים שונים של קטניות ומגוון רחב של פירות. כמו כן, חשוב שהתפריט ישלב גם פחמימות מורכבות (כמו קינואה, כוסמת, קוסקוס או פסטות מקמח מלא או קמח כוסמין, אורז מלא ) שהרבה יותר מומלצות הן עבור עיכול נכון והן עבור אגירת הפחמימות ושימושם עבור הגוף והמוח בפרט.

3. ברזל וסידן – מרכיבי תזונה קריטיים בתזונה בגני ילדים

שני יסודות תזונה קריטיים בגיל הרך שאליהם כדאי לשים לב במיוחד הם סידן וברזל. מאגרי הסידן של ילדינו המאפשרים בניית עצם נבנים בגופם עד גיל 20 בערך, ואחר כך משמשים אותם לאורך כל חייהם. ברזל הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר להתפתחות תקינה של המוח, ועם זאת, ילדים רבים סובלים מאנמיה.

בעקבות שינויים בתפיסת התזונה בשנים האחרונות, גני ילדים רבים מפחיתים בצריכת בשר ומוצרי חלב, או עוברים לתזונה צימחונית ואף טבעונית. במקרים כאלה, יש להקפיד כי מוגשים לילדים תחליפים ראויים לחלבון מן החי המספקים את כמות הברזל והסידן החיונית.

בנוסף, מומלץ לבדוק כי אלו לא תחליפי בשר מוכנים מראש (שהם כמובן פחות מומלצים) אלא תחליפים מחומרי גלם טריים איכותיים כמו ממרחי אגוזים וקטניות, דגנים מלאים, פירות מיובשים, ירקות ירוקים, טחינה, שומשום ועוד. אם זאת, חשוב לדעת כי ברזל המגיע מהצומח נספג בצורה פחות יעילה בגוף בהשוואה לברזל שמקורו בחי, לכן זכרו לברר, מהו המינון של המרכיבים האלו בתפריט השבועי.

4. שני סוגי מזונות שכדאי להימנע מהם בתזונה בגני ילדים

מזונות מעובדים/תעשייתיים – למרות ההיצע התעשייתי העצום, חשוב לוודא כי התפריט בגן לא כולל מזונות מעובדים ותעשייתים אשר לרוב מכילים חומרים מזיקים לבריאות. בגן ילדים חשוב שיוגש אוכל טרי שבושל באותו יום, זאת בין אם הוכן במטבח הגן ובין אם על ידי חברת קייטרינג. בעיקר יש לבדוק את איכות הבשר – חשוב שמנות העשויות מבשר או עוף יבושלו מנתחים טריים ולא מעובדים ויש לבדוק כי לא מוגשים לילדים מוצרי בשר מוכנים מראש כמו נקניקיות, קבבים וקציצות קפואות. מומלץ לבדוק גם כי בתבשילי הירקות לא מוסיפים אבקות מרק למיניהן אשר מכילות מונוסודיום גלוטמט וחומרי טעם סינטטיים אחרים.

מזון מטוגן – תזונת גן בריאה מורכבת ממזון שלא מכיל הרבה שומן, ועדיף מבושל, מאודה או אפוי – אבל לא מטוגן. זאת למרות שילדים אוהבים אוכל מטוגן כמו שניצלים, קציצות או צ’יפס ואף על פי שהכנת אוכל מטוגן יכולה להיות מהירה ופשוטה.

5. המעטה באכילת ממתקים ושתיה ממותקת

למרות שכיום גני ילדים רבים נוטים להקפיד על כלל זה, מומלץ לבדוק לאורך השנה כי הילדים לא צורכים ממתקים או שותים שתייה ממותקת לאורך היום (פרט בימי שישי או במסיבות יום הולדת). גני ילדים עם מודעות תזונתית גבוהה ידעו להלהיב את הילדים בפירות וירקות בעזרת צורות הגשה מקוריות. לדוגמה, דרך מעולה היא להגיש ירקות חתוכים, צבעוניים ומסודרים יפה על הצלחת עם מטבל טחינה. דרך נוספת היא להקפיא פירות כחטיפים לקיץ, כמו בננה על מקל, חצאי ענבים קפואים וכדומה.

לסיכום – האם ניתן לשלב את כל מוצרי המזון החיוניים בתזונה בגני ילדים?

גני ילדים אשר מקפידים על חמשת העקרונות שציינו יכולים לספק לילדיכם את הבסיס התזונתי הנכון, כאשר אתם תצטרכו להשלים רק מרכיבים מסוימים בארוחות בבית ליתר ביטחון. אך לא הכל תלוי בתזונה בגן הילדים, אלא גם בילדכם וברצון שלו לאכול את כל המרכיבים ובכמות הרצויה. לכן, הקפידו להתעדכן בתפריט השבועי לאורך השנה והקפידו לשאול על שגרת האוכל של ילדיכם בפרט. המידע הזה יסייע לכם לדעת אילו מזונות להשלים, ואף מאילו מזונות להימנע.
בנוסף, חשוב לזכור שערנות תמידית שלכם ההורים לנושא התזונה בגן  לאורך כל השנה ישמור על צוות הגן עירני לנושא גם.

אנחנו מזמינים אתכם להתחיל את חיפוש גן הילדים המתאים ביותר עבור ילדכם בעזרת אתר בדרך לגן. מיזם חברתי שהוא בית משותף להורים וגנים המרכז את כל המידע המקצועי, לצד המלצות מהימנות של הורים אמתיים מהגן.

לחצו כאן להתחיל בחיפוש גני ילדים באזור מגורכם.

בהצלחה!

 

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים