הרבה הורים לילדים עם קשיים מאובחנים או שלא מאובחנים,  מתמודדים עם השאלה הזו בימים אלה ממש (מרביתם התחילו לחשוב עליה כבר לפני מספר חודשים, אבל זו שאלה שנהפכת ליותר רלוונטית בתקופה זו של השנה), כאשר בפברואר אנשי החינוך השונים (תלוי באיזה גיל מדובר) מתחילים לדבר על הנושא הזה עם ההורים של הילד.

בעולם אוטופי הייתי אומרת לכל ההורים לשלב, כי זה חשוב גם לילד עצמו וגם לחבריו למסגרת. הילד המתקשה רואה וכך לומד התנהגויות רצויות, ציפיות ודרישות חברתיות. הילדים מסביבו רואים ומכירים שהשונה קיים והוא לא מפחיד והוא לא באמת כל כך שונה מהם: גם הוא אוהב לשחק, ימי הולדת, לשיר, לרקוד, לאכול שוקולד ועוד.

אך העולם שלנו עדיין לא אוטופי ובמסגרות השונות יש טווח תמיכה וסיוע משתנה הן להורים והן לילד. השאלה הזו צריכה להישאל על ידי כל אחד מההורים בצורה רצינית ופתוחה, על פי צרכי הילד. אתן כאן מספר שאלות וטיפים שיכולים לעזור לתת את המענה הכי מתאים לילד שלכם:

  1. מה הגנן/נת או המורה המחנך/כת אומרים עליו?

האם הוא חברתי, האם הוא מפיק מהגן כפי שהוא יכול להפיק ממנו, מה יכול לסייע לו להפיק יותר…

  1. מה חושב הצוות הפרא רפואי שמלווה את הילד?

לחלק גדול מהילדים הללו יש מטפל אחד או יותר שמלווה את הילד ומקדם אותו (קלינאי/ת תקשורת, מרפא בעיסוק, מנתח/ת התנהגות, מטפל/ת רגשי/ת).

  1. איך הוא מתנהג בחברת ילדים בני גילו בלי קשיים או עם קשיים?

יהיו ילדים שיחקו את ההתנהגויות הלא מקובלות ויהיו כאלה שלהפך יראו את החוזקות שלהם ויעזרו למתקשים יותר; יהיו את אלה שיבהלו מהקושי שעליהם להתמודד איתו וילכו לפינת החדר ויהיו את אלה שיראו את האתגר וינסו להתמודד שוב ושוב.

  1. איפה הקשיים של הילד? האם מדובר בקשיים שפתיים? אקדמיים? מוטוריים? האם מדובר בקשיים חברתיים בלבד? האם מדובר במספר תחומים?
  2. מה דרגת הפער? של שנה? שנתיים? יותר?
  3. כמה הילד עצמאי?
  4. כמה הילד מצליח להתמודד במקומות מרובי ילדים ?

לרוב במסגרות החינוך המיוחד יהיו מספר מועט של ילדים, בהשוואה למסגרות החינוך הרגילות שהמספרים יעמדו על 30 פלוס ילדים (במסגרות הציבוריות) ובמסגרות הפרטיות כ- 20 ילדים (תלוי מסגרת).

  1. כמה כוחות יש לכם, ההורים והמשפחה, להחזיק שילוב?

בשילוב הרבה מהעבודה נשארת בידי ההורים, אכתוב על זה מאמר נוסף בקרוב.

  1. נסו לדבר עם הורים שחוו את שני סוגי המסגרות, אך קחו בחשבון שהילד שלהם זה הילד שלהם וייתכן מאוד שמה שמתאים לילד שלהם לא מתאים לילד שלכם.

 

קראו את השאלות, נסו לענות עליהן שניכם לבד, ביחד עם הצוות החינוכי בגן שמכיר את הילד והמטפלים הפרא רפואיים שלכם שעובדים עם הילד האישי שלכם.

בכל בחירה שלא תעשו יש יתרונות וחסרונות, זכרו שאתם עושים את ההחלטה הטובה ביותר על בסיס המידע העכשווי שיש לכם! בהצלחה!

 

מאת אורית דיקשטיין M.A. חינוך מיוחד, מנתחת התנהגות BCBA.

אורית דיקשטיין, הוראה מתקנת ושילוב חברתי
שלום, אני אורית דיקשטיין, מוסמכת תואר שני לחינוך מיוחד (MA) האוניברסיטה העברית בירושלים, מנתחת התנהגות מוסמכת (BCBA) אוניברסיטת תל אביב ובעלת תעודת הוראה בחינוך מיוחד- מכללת לוינסקי בוגרת הכשרה כיועצת שינה - בגישת "לילה טוב". בעלת ניסיון רב שנים מגוון בתחומי החינוך המיוחד: שילוב ילדים עם בעיות תקשורת, אוטיזם ותסמונות נדירות תוך הקנייה ותרגול מיומנויות חברתיות, תקשורתיות הוראה מתקנת והכנה לכיתה א'. בניית וליווי תוכניות ביתיות לקידום הילד במגוון תחומים.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים