הורות לגיל הרך

עשרת הדיברות של גמילה מחיתולים

החלטתם שילדכם מוכן להיפרד מהחיתול? קבלו עשרה טיפים ישימים על מנת לעבור את התהליך בצורה הטובה והחלקה ביותר

גמילה מחיתולים - עשרת הדברותImage: Flickr / Todd Morris

החלטתם שהילד מוכן לגמילה מחיתולים ? איזה כיף!

לא בטוחים אם זה הזמן הנכון להתחיל בגמילה? מזמינה אתכם לקרוא את הפוסט הקודם שלי: מתי הזמן הכי נכון להיפרד מחיתולים.

גמילה מחיתולים הוא שלב משמח ומשמעותי במעבר של הילד שלכם מינקות לילדות.

ארזתי לכם את עשרת הדברים שתוכלו לעשות ולא לעשות על מנת לייעל את התהליך ולדאוג שיעבור בצורה הטובה והפשוטה ביותר:

  1. התחלתם? תשמחו על כך!!! אל תגיעו מראש חוששים ומודאגים, תתייחסו לזה כמו לעוד צעד חשוב בהתפתחות של ילדכם (ממש כמו שלמד ללכת או לאכול לבד בכפית). הילדים שלכם מושפעים מאוד מהגישה שלכם לדבר, היו שמחים ונרגשים.
  2. הפיפי והקקי שלו – לא שלכם. זיכרו זאת היטב והקפידו להזכיר לו רק ביומיים שלושה הראשונים וגם אז, אין צורך בתזכורת כל עשר דקות. מספיק שלוש ארבע פעמים ביום וזהו. לאחר מכן העבירו את האחריות במלואה אל הילד, היא שלו. גמילה מחיתולים מתבצעת בגיל שבו גם ככה בהרבה מקרים יש התנגדויות רבות מצד הילד לבקשות שלנו- אל תהפכו את הצרכים שלהם לדרישה שלכם – אחרת גם זו עלולה להיתקל בהתנגדות.
  3. תנו להם לפספס – רק ככה לומדים. אל תעשו כל ביכולתכם למנוע פיספוסים, גם אם אתם יודעים שהוא צריך, אל תפנו אותו, תנו לו לפספס בשביל שיוכל ללמוד.
  4. החיים ממשיכים כהרגלם – מלבד היומיים הראשונים אין צורך לשנות תוכניות בגלל שהילד בתהליך, המשיכו כרגיל והילד ילמד להתאים את עצמו למצב.
  5. שימו לב לתגובות שלכם – כעס ותסכול (על אף שהם לגיטימיים וברורים לפעמים ) לא יקדמו אתכם במקרה הזה. רק להפך. כאשר הילד מפספס הגיבו בצורה עניינית: ״ מתוק שלי אני רואה שפיספסת, בוא נחליף״. גם אין צורך לחזור 70 מיליון פעם שפיפי עושים בשירותים, תאמינו לי , אחרי הפעם העשירית הם כבר הבינו… בכלל הימנעו מגלגולי עיניים ואנחות מיותרות, זה לא מקדם ורק נתפס כבקורת מיותרת.
  6. פוקוס על מה שעובד!!! התרכזו במה שכן הצליח. גם אם הילד פיספס 6 פעמים במהלך היום אבל פעם אחת ביקש והלך לשירותים? בשיחה לפני השינה התמקדו בזה.
  7. עידוד – עידוד תמיד טוב ותמיד מועיל . לכולנו ובכל גיל. על אחת כמה וכמה בתוך תהליכים חדשים. לכן הקפידו לעודד את הילד על דברים חדשים שהוא עושה, על התנהגות טובה, עודדו אותו על הילד שהוא, החבר שהוא, על מה שאתם מוצאים לנכון, העיקר שיהיה מעודד. ( מזכירה לכם שמילים כמו אלוף וכל הכבוד הם שבח , הם לא עידוד, הם גם חביבים לאוזן מידי פעם אבל לא מספיק עושים את העבודה כמו משהו שיכול להעלות את הערך שלו בעיני עצמו)
  8. הילד הצליח ועשה בשירותים? מדהים!! הקפידו לשמוח אבל לא לצאת מפרופורציה והכוונה שלי היא לא להתקשר ישר לכל המשפחה לספר (רק אם הוא דורש זאת) וגם לא לעשות מסיבה. לשמוח ולעודד זה יעשה את העבודה טוב יותר ולא יצור ציפיות גבוהות מידי לפעמים הבאות .
  9. אין הפסקות! אם המסר הוא שאני סומכת עליך ואתה יכול ומסוגל אז המסר חייב להיות עקבי ולכן אנחנו לא מחזירים חיתול בגלל נסיעה ארוכה באוטו או בגלל שאנחנו מפחדים על הריפוד של החמה. התחלנו? לא מחזירים חיתול מלבד זמני שינה כמובן, שנת צהריים ושנת לילה.
  10. גמילת לילה – גמילת לילה שונה מגמילת יום ומצריכה בשלות פיזיולוגית ולא רק למידה ועל כן ילד שבשל לגמילה ביום לא בהכרח בשל לגמילה בלילה. יש ילדים גמולים שנתיים במהלך היום והכל פיקס ועדיין מרטיבים בלילה. על כן חכו ורק לאחר שמספר לילות רצופים הילד מתעורר עם חיתול יבש אפשר להיפרד מהחיתול גם בלילות.

זיכרו שזה מצב זמני. הכביסות ושקיות הניילון בגן לא כאן להישאר (טוב אולי הכביסות כן .. ). ככל שתגדילו את המיכל שלכם בסבלנות ואמפתיה למצב ככה תקצרו אותו, תאמינו לי. ורק מילה אחרונה..

מתי בכל זאת כדאי להפסיק ולהחזיר חיתול?

חשוב לציין שבמקרים בהם במשך שבועיים אין כלל שיתוף פעולה מצד הילד ויש אפס הצלחות או במקרה שבו יש שינוי קיצוני בהתנהגות הילד בעקבות התהליך (בוכה המון, במתח, מתאפק בצורה לר סבירה) אז כמובן שכדאי להחזיר חיתול ולחכות שוב לרגע המתאים .

שיהיה המון המון בהצלחה!!!!

לדף הפייסבוק של מיטל פרנס, מדריכת הורים. 

מיטל פרנס, מדריכת הורים
מיטל פרנס היא מדריכת הורים ומנחת קבוצות מוסמכת מכון אדלר. מתמחה בגמילה מחיתולים ובהפרעות קשב וריכוז. מרצה לארגונים ובעלת קליניקה פרטית.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים