הימים הקרובים מעמידים אותנו בהרבה סימני שאלה. לא להכול יש לנו תשובות, לא כהורים ולא כמבוגרים. אלו ימים שבודקים את היחסיות שבחיים שלנו, ימים שיכולים לטלטל את ההסתכלות על החיים, והם יכולים גם להעלות שאלות על מה זה בשבילי להיות ישראלי או יהודי בימים אלה.

כהורים, אלו ימים שלא קל להיות בהם הורה. עולות שאלות כמו – איך זה היה להיות הורה לילדים בתקופה אחרת בהיסטוריה או בכלל לכאן ועכשיו, מה זה להיות הורה לילדים במדינה שלנו? ועוד.
אלו שאלות לא פשוטות שהורים שואלים את עצמם.
אבל תקופה זו מזמינה אותנו לחשיבה הורית ולהרחבת מודעות הורית.
מה זה בשבילי להיות הורה? איך אני בוחר לחיות את חיי? איזה ערכים אני מביא להורות ולתפקיד ההורי שלי? ומה התפקיד שלי בכלל?
כתלות בגיל הילדים שלנו, גם להם עולות הרבה שאלות.
למה יש צפירה? ולמה הייתה מלחמה? ומי הרעים? ומי הטובים? ומי ניצח בסוף?.
אלו שאלות שיכולות להגיע מהילדים עצמם ולא תמיד תהיה לנו תשובה ברורה לתת להם.
מה שחשוב שנאפשר את השיח הזה, כמובן כתלות בגיל הילד. אנחנו יכולים להגיד לילד שפונה בשאלה:
“אתה יודע חמוד, לא תמיד יש לי תשובות להכל ולא להכל יש גם תשובות קלות ופשוטות, אנחנו יכולים לדבר ולחשוב על זה ביחד, ואני פשוט שמחה שאתה משתף אותי במה שאתה חושב ומרגיש”. 
לילדים קטנים נסביר בצורה מאוד קצרה ומצומצמת את הסיבה לצפירה לדוגמא, אפשר לדבר איתם שהם חוזרים מהגן – נכון הייתה היום צפירה? מה כולם עשו בזמן הצפירה? ואיך המורה/ גננת הסבירה לכם? ולספר להם בגדול ובלי יותר מידי פרטים.
אז מה הימים האלה כן מאפשרים לנו כהורים?
אלו ימים שיכולים להיות הזדמנות לדבר על הערכים שחשובים לנו בבית. ערכים כמו עזרה לזולת, תרומה לאחר, אהבת האדם, קבלה של השונה, כבוד לאחר, ערכים של אהבת הארץ, עצמאות, אחריות, ערכים שהם יפים לדיבור אבל גם הימים האלה מדגימים לנו הלכה למעשה איך הם מבוטאים לאורך שנות הקיום שלנו כעם וכאומה. 
זו הזדמנות לשיח משפחתי, אפשר סביב ארוחת הערב או סביב משחק.
אם נדבר על עצמאות אפשר לשאול את הילדים – איך העצמאות באה לידי ביטוי בבית שלנו? במה הם היו רוצים להיות יותר עצמאיים? במה הם כבר עצמאיים? מה העצמאות הזו יכולה לאפשר להם? באותה המידה נשאל על המדינה – מה אתם חושבים שהעצמאות שלנו כמדינה מאפשרת לנו? במה כמדינה אנחנו עצמאיים? שווה לעשות עם הילדים שיחה קטנה על זה, במידה, בזמן מתאים, לא להכביד, וכמובן בהתאם לגיל הילדים.

* אתם מוזמנים לעלות פה מטה שאלות ואמירות שהילדים שלכם שיתפו ושאלו אתכם בהקשר של הימים המתקרבים ואני אשיב עליהן*.

שלכם,
דפנה

דפנה יודפת, מדריכת הורים ומנחת קבוצות הורים, מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך
היי, נעים מאוד. קוראים לי דפנה ואני אמא של איתי ונועה, נשואה לגל, גרה בתל אביב. מנחת קבוצות וסדנאות להורים מוסמכת מכון אדלר. מנחת אימהות בחופשת לידה ובמעבר להורות, מתנדבת בעמותת "אם לאם" תל אביב יפו. בעלת B.A במדעי ההתנהגות ו- M.A במשפטים.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים