תזונה בריאה לילדים

מה עושים עם בררנות אכילה של פעוטות

גם אם נדמה לכם שאתם ההורים היחידים שהילד שלהם הופך לפתע לבררן, דעו לכם שלמעשה מדובר בתופעה מוכרת ונפוצה בקרב פעוטות.

איכלה בררנית של פעוטות - מה עושים?

אחרי הגדילה המהירה של תחילת החיים חלה התמתנות בגדילה, דבר שמביא לירידה בתיאבון. בנוסף לכך, סביב גיל שנה ומעלה הפעוטות מתחילים לגלות את העדפות הטעם האישיות שלהם ובודקים עם עצמם מה הם אוהבים ומה לא, תהליך שיכול להיות מלווה בסוג של ״בלאגן״.

הורים רבים נתקלים במצבים בהם הפעוט מסרב למזונות שאהב קודם או מבקש שוב ושוב את אותו המזון האהוב עליו באותו הזמן, עד שזה נמאס עליו לחלוטין ולפתע הוא כבר לא מוכן לגעת בו. בנוסף, רואים גם שמגוון המאכלים שהפעוטות אוכלים הולך ומצטמצם עם הזמן. לעיתים קרובות תופעות אלה לא רק מתסכלות אלא גם מדאיגות את ההורים, שמוטרדים מכך שהבררנות תגרום לפגיעה בגדילה או בהתפתחות.
לצורך התמודדות טובה יותר עם המצב כתבתי עבורכם כמה טיפים שיעזרו לכם לעבור את התקופה הזאת ולצאת ממנה בשלום.

טיפ 1: איכלו יחד עם הילדים

למרות שלעיתים הדבר לא נוח, חשוב שבכל זאת תנסו לאכול יחד עם הילדים. הארוחה המשותפת היא הזדמנות נהדרת לעשות לילדים ״תיאבון״ עם האוכל שאתם עצמכם אוכלים. החשיבה הקדמונית הטבועה בכל ילד היא שהאוכל בצלחת של אמא או אבא הוא מושך וטעים. בכלל, הישיבה יחד וההנאה המשותפת מהארוחה )גם אם כל אחד אוכל משהו אחר( יוצרת קירבה רגשית, מרגיעה ותורמת לרצון להתנסות באוכל של ההורה. שימו לב שהדבר עובד נהדר כשמערכת היחסים שלכם עם הילד סביב נושא האוכל רגועה ולא כרוכה במאבקים או מתח. לכן, אם כבר קיים מתח סביב הנושא כדאי להרפות את הלחץ על הילד ולהחזיר את השלווה לארוחות כי הלחץ רק מזיק ומחמיר עוד יותר את הבררנות ואת ההתנגדות של הילד.

טיפ 2: אל תתייאשו מהר

לא מעט פעמים קורה שילד שטועם לראשונה מאכל מסויים לא אוהב אותו בטעימה הראשונה, אלא שזה לא אומר שלא ילמד ליהנות ממנו בהמשך. מחקרים מוכיחים שלעיתים נדרשות אפילו 10-20 טעימות חוזרות של מזונות חדשים, במרווחים של זמן בין האחת לשניה, כדי לאפשר לילד להתרגל לטעם, לריח ולמראה ולרצות לאכול מהם. גם אם הילד מסרב לאכול בפעם הראשונה – המשיכו להציע לו לטעום את המאכל בהזדמנויות אחרות. השתדלו גם להמשיך ולהציג את האוכל על השולחן ולהדגים איך אתם עצמכם נהנים ממנו. כמובן שחשוב לא לעשות עניין אם הילד לא אהב את מה שטעם, אחרת החוויה עבורו תהיה לא נעימה והוא לא ירצה לחזור עליה שוב.

טיפ 3: הציגו את האוכל בצורה כיפית

כל הילדים אוהבים אוכל שמוצג בצורה נעימה עבורם. היפכו את האוכל למושך על ידי כך שתערכו אותו בצלחת בצורות מוכרות ואהובות כמו פרצוף, פרח, צורות גיאומטריות ועוד. אל דאגה, אתם לא חייבים להיות אומנים דגולים כי כל צורה פשוטה ונחמדה תהיה מספיק אטרקטיבית עבור הילדים. שימו לב גם שילדים מאוד אוהבים פיסות אוכל קטנות שהם יוכלו לאחוז בקלות באצבעות או להעלות על הכפית. לכן, במקום להגיש להם למשל נתח שלם של חזה עוף או פרוסת לחם שלמה מרוחה בממרח כלשהו, חיתכו אותם מראש לחתיכות קטנות והגישו כמות קטנה מהן על הצלחת.


טיפ 4: גוונו בצבעים, מרקמים, צורות ודרכי הכנה

מספר מחקרים ארוכי טווח הוכיחו שככל שנציע לילדים מגוון רחב של מזונות בטעמים שונים, צבעים ומרקמים מגוונים, כבר מההתחלה, כך הם יהיו פתוחים יותר לטעמים חדשים בגילאים מאוחרים יותר. החשיפה המוקדמת תורמת להיכרות ולהפחתת החששות מאוכל חדש. כך הילדים גם מבינים שאוכל מגיע בצבעים, טעמים וצורות שונות והם לא יחששו לטעום ממנו, למצוא בו טעם מוכר ולהסכים להמשיך לאכול אותו.

טיפ 5: ערבו את הילדים בתהליך ההכנה של המזון

אני מניחה שהורים רבים כבר יודעים עד כמה הילדים אוהבים לשחק עם צעצועי אוכל מפלסטיק/עץ ובמשחקי בישול. אז למה שלא תתנו להם לשחק בדבר האמיתי, ותשתפו אותם בתהליך הכנת האוכל והבישול? גם ילדים צעירים מאוד, אפילו בגיל שנתיים, יכולים לבצע פעולות פשוטות במטבח. ההיכרות עם המזון, המגע איתו, הריחות של הבישול והכיף של הפעילות המשותפת על אמא או אבא יכולים לתרום רבות למוכנות של הילדים לטעום מזון חדש ולהתחבר אליו.

טיפ 6: שחקו עם הילדים במשחקי אוכל

חשיפה של הילדים למזונות שונים והיכרות עימם יכולה להיעשות גם דרך משחקים שלא קשורים ישירות לטעימה ואכילה של המזון, אלא בדרכים יצירתיות. למשל אפשר להשתמש בירקות ופירות אמיתיים במשחק ״מכולת״ או במשחקים אחרים. לצורך כך כתבתי מדריך למשחקי אוכל שיכולים לעודד את הילדים שלכם לאכול מגוון יותר, ואתם מוזמנים להוריד את המדריך במתנה בקישור זה.

בסופו של עניין,

הדבר החשוב ביותר שאפשר לעשות בעת הופעת הבררנות הוא לא להילחץ. בררנות אכילה היא אמנם נושא מורכב, אך יחד עם זאת יש הרבה דברים שניתן לעשות על מנת לשפר אותה. זיכרו גם, שככל שתתחילו ביישום הטיפים בגיל מוקדם יותר, ממש מתחילת הופעת הבעיה, כך השיפור יהיה יעיל יותר וימנע בררנות בהמשך והופעת בעיות בגדילה. כמובן שבמצבים קיצוניים מומלץ ליצור קשר עם דיאטנית ילדים מקצועית שמבינה בנושא ושתוכל להדריך אתם מה לעשות.

 

לחצו כאן על מנת להוריד את המדריך שלי למשחקי אוכל שיראה לכם, צעד אחרי צעד איך ליהנות ממשחקים עם הילדים ובאותו הזמן לעזור להם להיפתח למזונות חדשים ובריאים!

לדף הפייסבוק של ענת תבור – דיאטנית קלינית, מומחית בתזונת ילדים ומשפחה

לאתר של ענת תבור

 

ענת תבור, דיאטנית קלינית, מומחית בתזונת ילדים ומשפחה
שלום אני ענת, דיאטנית קלינית, מומחית בתזונת ילדים ומשפחה. עוזרת להורים הרוצים להקנות לילדיהם הרגלי אכילה נכונים לחיים בריאים ומאושרים אכילה נכונה ומאוזנת, במיוחד במעבר מהינקות לילדות, תורמת רבות להתפתחות בריאה, גופנית ונפשית כאחד. הליווי שלי משלב ניסיון רב בשילוב כלים מקצועיים מגוונים, המאפשרים לי להעניק את המענה האידיאלי לכל משפחה.

Leave a Response

חיפוש גני ילדים