איך נרשמים לגן עירייה, האם אפשר לערער על השיבוץ שקיבלנו, כמה ילדים יהיו בגן והאם הילד חייב להיות גמול מחיתולים? רגע לפני שמתחילה ההרשמה לגני עירייה לשנת הלימודים תשפ”ב, אנחנו פה עם כל מה שחשוב לדעת

נדמה שרק אתמול ילדתם את התינוק המתוק שלכם, והנה בשנת הלימודים הבאה הוא כבר יכנס לגן עירייה. הצעד הזה מלווה בהתרגשות גדולה אבל גם בלא מעט חששות ובלבול בקרב ההורים, בעיקר אם מדובר בילד ראשון במשפחה שנכנס למסגרת כזו. אבל אל דאגה, אנחנו כאן כדי לעשות לכם קצת סדר בדברים:

מאיזה גיל אפשר להיכנס לגן עירייה?

גני עירייה מתחילים בטרום טרום חובה (טט”ח), לאחר מכן טרום חובה ולבסוף גן חובה. על פי חוק חינוך חובה חינם, מי שיוכל להיכנס לגן עירייה (טט”ח) הוא מי שמלאו לו 3 שנים עד לתאריך 31 לדצמבר של אותה שנת לימודים. כך למשל, בשנת הלימודים הבאה שתחל ב-1 בספטמבר 2021, יוכלו להירשם לגן טט”ח רק ילדים שיחגגו יום הולדת 3 עד לתאריך 31.12.21. חשוב לציין שבינואר השנה משרד החינוך הוציא הודעה לרשויות המקומיות, לפיה לא יתאפשר יותר רישום חריג לגנים, כלומר אישור של ועדת חריגים להכניס ילדים שנחשבו צעירים יותר ולא נכללו במסגרת השנתון.

כמה ילדים ואנשי צוות יש בכל גן?

בהתאם לתקן משרד החינוך, בכל כיתת גן ישובצו עד 35 ילדים. צוות הגן כולל גננת מוסמכת בפיקוח משרד החינוך, וסייעת בפיקוח הרשות המקומית. בהתאם להחלטת הממשלה ובכפוף להוראות משרד החינוך, בגן שבו לפחות 30 ילדים בגילי 3-4 תפעל סייעת נוספת, 5 ימים בשבוע (ראשון עד חמישי). ילדים בעלי צרכים רפואיים מיוחדים (למשל אלרגיה למזון מסכנת חיים) זכאים לסייעת רפואית.

מה הן שעות הפעילות של גני עירייה?

גני עירייה פועלים בימים ראשון עד חמישי בשעות 7:30-14:00, כשבימי שישי ישנם גנים שמתחילים בשעה 7:30 וישנם כאלה שמתחילים ב-7:45, והם נמשכים עד 12:45. לאחר שעות הפעילות, בימי חול, מופעל צהרון בתשלום, אליו יש להירשם מראש, עוד לפני תחילת השנה. הצהרון מתחיל עם סיום יום הפעילות בגן (14:00) וממשיך לרוב עד 17:00 (יש צהרונים שפועלים עד 16:30, תלוי ברשות העירונית ובמפעיל). הצהרון פעיל גם בזמני החופשות של מערכת החינוך. את הצהרונים מפעילים גופים פרטיים, החברה העירונית, החברה למתנ”סים וכיו”ב, והם באחריות הרשות המקומית.

האם יש ארוחות בגני עירייה?

בגן עירייה הילדים מקבלים ארוחת בוקר (ההורים משלמים על הזנה) ולרוב גם פירות בשעה מאוחרת יותר. בצהרונים (כאמור, בתשלום) הילדים מקבלים ארוחת צוהריים חמה, ופירות או כריך בשעה מאוחרת יותר. 

איך ומתי מתבצע הרישום?

ראשית, כדי לרשום את הילד לגן עירייה עליכם להיות רשומים כתושבי המקום. לכן אם בתעודת הזהות שלכם אתם עדיין רשומים בכתובת של ההורים או בכתובת ישנה כלשהי שבה אתם לא מתגוררים כעת, כפי הנראה תקבלו זימון השייך לכתובת הלא רלוונטית. במקרה כזה חשוב שתסדירו את העניין כמה שיותר מהר עם שינוי כתובת בתעודת הזהות במשרד הפנים – הזימונים לרישום לגני עירייה נשלחים במהלך החודשים ינואר-פברואר. תושבים חדשים בעיר (או כאלה ששינו לאחרונה כתובת בתעודת הזהות) יאלצו לגשת למרכז הרישום של העירייה/המועצה המקומית, בהתאם לימים ולשעות הנקובות בזימון לרישום ועם המסמכים הרלוונטיים (כגון תעודות הזהות של שני ההורים עם כתובת מעודכנת, חוזה דירה ואישורי ארנונה). השאר, כלומר כל מי שבתעודת הזהות שלו רשום בכתובת העדכנית שבה הוא מתגורר, צריך להיכנס לאתר העירייה ולבצע את הרישום. חשוב לציין שגם אם הילד כבר נמצא בגן עירוני (למשל בטט”ח), עדיין יש לבצע עבורו את הרישום לשנת הלימודים הבאה.
השיבוץ עצמו נעשה בסביבות יוני-יולי, אז גם תקבלו את שם הגן שאליו הילד שלכם משויך.

האם יש אפשרות לבחור לאיזה גן הילד ישויך?

לרוב לא – ההורים מקבלים שיוך לגן עירייה שנקבע באופן אוטומטי, על פי רוב בהתאם לאזור המגורים, ושיקולים נוספים כגון איזון מגדרי ומספרי, כשהזכות שעומדת לרשות ההורים היא הבחירה בין זרמי לימוד בלבד. ישנן רשויות מקומיות שמאפשרות להורים לבחור מבין כמה גנים, בהתאם לאזור הרישום, אך גם כאן לא מובטחת קבלה של הגן המבוקש. אם קיבלתם שיוך לגן מסוים ואתם מעוניינים לערער, תוכלו לעשות זאת באתר הרשות המקומית ותוך זמן קצוב (המשתנה מרשות לרשות). 

האם יש היכרות עם הגן לפני תחילת השנה?

ישנן רשויות מקומיות שמאפשרות מפגשים של הורה-ילד עם הגננת בשעות אחר הצוהריים (בימים שלפני הקורונה), בהם ההורים והילדים זוכים להיכרות קצרה עם הגננת. בגנים אחרים המפגשים מתקיימים לפי קבוצות, למשך כחצי שעה בחצר הגן, זמן קצר לפני תחילת שנת הלימודים. לרוב תתקיים אספת הורים מעט אחרי תחילת השנה.

איך אפשר לקבל מידע על הגן?

אם ברצונכם לקבל מידע על הגן ששובצתם אליו, תוכלו לעשות זאת דרך חיפושי המלצות או חוות דעת בקבוצות פייסבוק ייעודיות (למשל בקבוצת הורים מקומית ביישוב שבו אתם גרים), באמצעות תשאול של הורים בגני שעשועים וכיו”ב – בדיוק כפי שביררתם מידע לפני הכנסת הילד לגן פרטי.

האם יש הסתגלות בגן עירייה?

בגן טט”ח (השנה הראשונה של הילד בגן עירייה) קיימת הסתגלות, כשביומיים הראשונים הילדים מגיעים לכשעתיים, ובדרך כלל מהיום השלישי והלאה הם יגיעו ליום מלא. עם זאת, אם אתם מרגישים שילדיכם זקוק ליותר מכך, תוכלו לשוחח עם הצוות בגן ולהתייעץ עמו, ואף לאסוף את הילד מוקדם יותר גם בימים שלאחר ההסתגלות.

עוד כמה פרטים שחשוב לדעת:

בגן עירייה לא ישנים שנת צהריים, בניגוד לגנים פרטיים. עם זאת, אם ילדיכם זקוק לכך עדיין, בגן טט”ח הגננות לרוב מאפשרות לילדים שצריכים או מבקשים זאת לנוח על גבי מזרון. בנוסף, מומלץ להכניס ילדים לגן עירייה כשהם גמולים מחיתולים. עם זאת, אם תהליך הגמילה לא הושלם עם הכניסה לגן טט”ח, יש ליידע את הצוות בגן ולהתחיל תהליך משותף, לעיתים בלוויית גורם מקצועי שיסייע.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים