פסיכולוגיה ילדים

למדו את ילדיכם להיות שותפים במטלות הבית

פסיכולוגית ילדים עם טיפים יעילים כיצד ללמד את ילדינו להשתתף במטלות הבית, כנסו וקראו באתר בדרך לגן

ללמד ילדים צעירים לקחת חלק בעבודת הבית דורש זמן, סבלנות, עבודה והתמדה.
בקיצור, זו לא מעט טרחה. למה בכל זאת להשקיע בזה? אז זהו, שיש סיבות טובות.

ראשית, ביצוע של מטלות בית מלמד ילדים מיומנויות של ארגון ותכנון של רצף של פעולות.
אפילו מטלה פשוטה, כמו לטאטא את הרצפה, דורשת לארגן את הכלים הנדרשים, לפנות כיסאות ולתכנן את העבודה במרחב החדר כך שתהיה יעילה. בנוסף, ילדים שיודעים לעשות דברים בבית מקבלים תחושה טובה של מסוגלות וכח והרגשה שההורים סומכים עליהם. למשל, ילד שיודע לפנות כלים למדיח ירגיש שהוריו סומכים עליו גם עם כלי זכוכית. לבסוף, שותפות במטלות הבית יכולה ליצור חוויה של משפחה מלוכדת שפועלת יחד למען מטרות. הילדים ירגישו חשובים ובעלי משמעות בתוך המערכת המשפחתית שתלויה גם בהם.

אז איך עושים את זה?
קודם כל לוקחים בחשבון שמדובר בהשקעה שלא תניב רווח באופן מיידי. במילים אחרות, תדרשו להקדיש זמן להדגים משימות, לעזור בפועל לילדכם לבצע אותן, לעודד, להתעקש מול סירוב ולפקח על התוצאה.
מתחילים בהחלטה על טיב המשימה שאותה הילד/ה יבצעו. חשוב שהמשימה תהיה מותאמת לגיל ושתוך כדי המטלה הילד יוכל להיות בקרבת ההורה כדי לקבל תמיכה ועזרה. למשל, לא כדאי שהמשימה הראשונה שתבחרו תהיה סידור החדר מכיוון שלרוב זה לא יהיה בקרבת ההורים. כדאי להעדיף מטלות מטבח פשוטות או כל מטלה אחרת שהיא באזור משותף של הבית. חשוב מאוד להתאים את הבית וכלי העבודה לילדים: לקנות שרפרף לכיור מטבח, לקנות מטאטא ויעה קטנים, למקם צלחות וכוסות בהישג ידם וכו’.
כדאי מאוד לתכנן מראש מה תסבירו לילדים וכיצד תציגו את החשיבות של השותפות החדשה שאתם רוקמים. לדוגמא, “אנחנו משפחה ואנחנו עובדים ביחד כדי שיהיה לנו נעים בבית. כל אחד עושה לפי יכולתו. אמא עושה את… ואתה עושה את…”.
חשוב להדגים שוב ושוב את המשימה אם יש צורך, להקפיד לומר מילה טובה תוך כדי ביצוע המשימה וגם בסופה. לרוב, לילדים יקח זמן רב להשלים משימה (לפחות בהתחלה) – אל תתייאשו ואל תתפתו “לשחרר” אותם ולקחת על עצמכם את סיום המטלה. באותו אופן, הקפידו שאיכות הביצוע תהיה סבירה ואם יש צורך תקנו אותם והתעקשו על ביצוע איכותי יחסית. גישה כזו מלמדת ילדים כיצד להתמיד ומעבירה מסר כי אתם סומכים עליהם שהם יכולים להתמודד עם קשיים.

נקודה אחרונה וחשובה מאוד, אל תתרגשו מסירוב והתנגדויות. זה חלק מהעניין. היו בטוחים בחזון שמכוון אתכם למשפחה מתפקדת ומשתפת פעולה וחיתרו לשם גם למול התנגדויות. תתפלאו כמה מהר ילדים לומדים להעריך את זה.

מאת:

עידית בן נתן, פסיכולוגית קלינית מומחית

עידית עובדת בשירות פסיכולוגי חינוכי בפרדס חנה בבתי ספר וגנים. מטפלת בקליניקה פרטית בפעוטות, ילדים ומתבגרים. מבצעת טיפולים פרטניים, טיפולים דיאדיים (הורה-ילד), הדרכות הורים ועורכת אבחונים פסיכודיאגנוסטיים.

עידית בן נתן, פסיכולוגית קלינית מומחית

נטלי מסר גרא, פסיכולוגית. בעלת M.A בפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת חיפה.
עובדת עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים בקליניקה פרטית ובהתמחות בפנימייה עם בני נוער השייכת לעליית הנוער. מייסדת ומנהלת קבוצת הפייסבוק ‘נפש הילד- פסיכולוגים עונים להורים’.

 הצטרפו לקבוצת נפש הילד – פסיכולוגים עונים להורים בפייסבוק 

נפש הילד- פסיכולוגים עונים להורים
שלום, נעים להכיר, אנחנו קבוצה של אנשי מקצוע בתחום הטיפול. בקבוצה חברים פסיכולוגים מתחומים שונים: קליניים, קליניים של הילד, התפתחותיים וחינוכיים. אתם מוזמנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק שלנו, קבוצה זאת נועדה לתת ייעוץ ומענה פסיכולוגי ראשוני סביב סוגיות הנוגעות לילדים מכל הגילאים וחווית ההורות, מתוך הבנה כי יש צורך במענה מקצועי מסוג זה. לפסיכולוגים יש ידע התפתחותי והבנה מעמיקה של נפש הילד כך שניתן להתייעץ בנושאים כמו שאלות התפתחותיות, פחדים, חרדות, נושאים הקשורים לגן, יחסי אחים, שאלות של גמילה ושינה, גיל ההתבגרות חווית ההורות וכל מה שמעסיק אתכם וקשור לתחום.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים