הורות לגיל הרך

להישאר בגן או לעזוב? כל מה שכדאי לקחת בחשבון לפני שמחליטים אם להמשיך לעוד שנה בגן

כל השאלות והתשובות שחשוב לבדוק ולדעת לפני שמחליטים על גן ילדים

ההחלטה אם לרשום את ילדכם לשנה נוספת בגן או להעביר אותו לגן אחר היא החלטה שיש לתת עליה את הדעת. ריכזנו עבורכם את השאלות המרכזיות שכדאי לכם לשאול את עצמכם, שיעזרו לכם לגבש דעה בנושא

מציאת גן לילד היא משימה לא פשוטה – אנחנו לרוב מכניסים את הגוזלים שלנו לגן עוד לפני שהם יודעים לדבר, היצע הגנים רב ויכול לבלבל, והמחשבה שהילדים שלנו יבלו בגן את רוב שעות היום כשהם בהשגחה של מבוגר שאינו אנחנו, עלולה להלחיץ. רובנו נבצע תחקיר של ממש בטרם נבחר את הגן המתאים ביותר לילדנו, ונקשיב גם לתחושות הבטן שלנו. אחרי קשיי ההסתגלות והקליטה הראשוניים רובנו נושמים לרווחה, ומרגישים שהגענו ליעד. אבל אז, בתום השנה, ניצבת בפנינו מחדש הבחירה האם להמשיך עם אותו גן או להעביר את ילדינו לגן אחר. וכן, זו לגמרי בחירה שלנו.

אז מה הם השיקולים שכדאי לקחת בחשבון לפני שמחליטים אם להמשיך לשנה נוספת בגן או לעבור לגן אחר? הנה כמה דברים שכדאי לכם לבחון:

1. האם ילדכם שמח בגן? טובת הילד היא כמובן השיקול המרכזי בהחלטה האם להשאיר את ילדכם בגן הנוכחי או לעבור לגן אחר. ילד שלא טוב לו בגן לא חייב לחוות חלילה התעללות, אבל גם יחס קר, חוסר ביטחון שלו בגן או אווירה מלחיצה ולא נעימה הם דברים שלא יטיבו עם ילדיכם. אתם אמנם לא נמצאים איתו שם, אבל ישנם סימנים שיכולים להעיד האם טוב לו בגן או לא. שאלו את עצמכם האם ילדכם נכנס בשמחה לגן? האם הוא ישן ואוכל בגן? (ילד שלא טוב לו בגן עלול לחוות קושי להירדם בלילה, או לסרב לאכול). האם הוא לא משחרר בגן את המוצץ או חפץ אחר שהוא קשור אליו (מובן שמדובר בימים של שגרה ולא בתקופת הסתגלות או שינוי אחר שהילד עובר בבית, כמו לידה של אח/ות, מעבר דירה וכיו”ב). סימן אחד לא אמור להדליק לכם בהכרח נורה אדומה, אבל אם זיהיתם כמה סימנים לאורך זמן, יתכן שגם בצירוף רגרסיה בבית, כדאי לבדוק את הדברים לעומקם ולשקול מעבר גן.

2. כימיה עם הצוות. נכון, הגננת לא אמורה להפוך לחברה הכי טובה שלכם, אבל חשוב שתהיה כימיה איתה ועם שאר הצוות המטפל בילדיכם. האם נעים לכם לשוחח עם הצוות? אתם מרגישים בנוח להעלות בפניהם דברים שמפריעים לכם? האם אתם מרגישים שאפשר להתייעץ איתם ולקבל מענה מקצועי? אם העליתם בעבר בפני הגננת נושא שהפריע לכם, שאלו את עצמכם: האם קיבלתם מענה לשביעות רצונכם?.

3. אמינות הצוות. כולנו היינו רוצים לפעמים להיות זבוב על הקיר בגן, רק כדי לחזות מקרוב בזמן אמת במתרחש בו, לתצפת על ילדינו ולבחון איך הצוות מתנהל. מכיוון שעדיין אין לנו את האפשרות להפוך לרואים שאינם נראים, אין לנו ברירה אלא להסתפק בדיווחים של הצוות על הנעשה בגן, בתמונות שנשלחות אלינו בקבוצת הוואטסאפ ובניסיונות נואשים שלנו לדובב את הגוזל (במידה שהוא כבר מדבר) לשתף איך היה בגן קצת מעבר ל”היה כיף”. במצב הזה, יחסי אמון עם הצוות ושקיפות מול ההורים בכל הנוגע למתרחש בגן הם הכרחיים. שאלו את עצמכם האם תפסתם אי פעם את הצוות בדיווח לא אמין או בהתנהלות שנגדה את מה שנאמר לכם? זה לא חייב להיות משהו גדול ודרמטי, אבל אם למשל ביקשתם מהגננת לקצר לילד את שנת הצוהריים, קיבלתם הבטחה שכך יהיה אך באחד הימים בהם הגעתם לאסוף את ילדכם מוקדם מהרגיל ובלי התראה, גיליתם שהוא עדיין ישן –  יש כאן דבר ששווה בדיקה. יתכן שמדובר בעניין חד פעמי שהצוות יוכל להסביר, אך במידה שלא, לא כדאי להעלים עין מהסיפור. חוסר אמינות יכול להתחיל בדברים קטנים ולהמשיך לדברים גדולים יותר.

4. ההתנהלות הכלכלית של הגן. תקופת הקורונה הביאה איתה חוסר ודאות וקושי כלכלי ללא מעט עובדים, ובראשם לעצמאיים. בעלי גנים רבים החליטו להעביר חלק מהאחריות להורים, בדרישה להמשיך לשלם חלק מהתשלומים גם כשהגן סגור, במקרה של סגר או בידוד לגן הספציפי. ישנם בעלי גנים שהגיעו להבנה עם ההורים ולסעיף מוסכם, עליו חתמו כל הצדדים, וישנם כאלה שהחליטו על דעת עצמם לחייב את ההורים בתשלום כלשהו, מבלי לפתוח את הנושא לדיון. התנהלות לא נעימה לגבי הנושא, במיוחד בהתחשב בכך שהקורונה כנראה תלווה אותנו גם בשנה הבאה, יכולה להיות שיקול האם להמשיך באותו גן או לעזוב.

5. שיקולי מרחק. ראיתם גן שאהבתם, עשיתם את כל הבדיקות האפשריות מבחינתכם והכנסתם אליו את ילדיכם. ואכן, עברה עליו (וגם עליכם) שנה מצוינת, אלא שהמרחק מהבית, שבתחילת השנה היה נראה כמו משהו שולי, הולך וסוגר עליכם. יתכן שלא לקחתם בחשבון ענייני פקקים, או שלא חשבתם מראש על כמה הנסיעה תעיק עליכם בימי החורף הגשומים. לקראת תום השנה אתם כבר למודי ניסיון, ותוכלו לקחת את הכל בחשבון – וזה כולל, אם יש ילדים נוספים במשפחה, את מיקומי המסגרות שלהם. בשקלול כל הנתונים, תוכלו להגיע להחלטה מושכלת האם להישאר בגן שנה נוספת או לעבור.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים