חג ט”ו בשבט הגיע וזו הזדמנות נפלאה לחגוג יחד עם הילדים את החיבור לאדמה ולהשיב לה על כל מה שהיא נותנת ומאפשרת לנו בחיי היום יום.
שמי יותם קפלן, גדלתי ביוקנעם המושבה, אני חי ונושם את האדמה כל חיי ומעל 10 שנים עוסק בתחום תכנון והקמת גינות ולחג ט”ו בשבט משמעות מיוחדת עבורי.
כשחגגתי לראשונה את החג עם יובל הבן הבכור שלי, לפני קצת יותר מ-3 שנים, החג קיבל משמעות עמוקה ונוספת לחיבור לאדמה, לראשוניות.
החלטתי שבכל חג ט”ו בשבט נעשה פעילות משותפת שתחבר ותעביר את האהבה שלי לטבע גם ליובל.
קיימות פעילויות רבות שאפשר לעשות עם הילדים בט”ו בשבט, ויש להתאים את הפעילות לסביבה בה אנו חיים וגם לגיל ולשלב ההתפתחותי של הילדים שלנו.
כשיובל היה בן שנה הלכנו ביחד למשתלה, בחרנו שתיל ולאחר מכן שתלנו אותו בגינה שלנו.
אם אין לכם גינה בבית, אפשר לקנות כלי / אדנית, אדמה ושתיל ולשתול ביחד במרפסת או בתוך הבית.

בשנה לאחר מכן, כשיובלי היה בן שנתיים הכנו קומפוסטר, כלי ליצירת דשן אורגני.
כדי להכין קומפוסטר בבית צריך דבר ראשון כלי לאיסוף הפסולת (כלי פלסטיק, או כלי ייעודי לכך), את כל הפסולת נשים בכלי הזה אותו כדי למקם בצל במרפסת או בגינה ולא בתוך הבית.
הפסולת שצריך לזרוק לכלי כדי לייצר קומפוסט היא פסולת אורגנית ביתית לדוגמא: שאריות של פירות וירקות, עשבי תיבול, גרעינים, ממתקים, קרקרים, שאריות קפה, שקיות תה, גזם, פרחים, קרטוני ביצים, טישו, צמר גפן, עלי שלכת.
אסור להכניס שאריות בשר, דגים, מוצרי חלב, חומרי ניקוי, בטריות, פלסטיק וזכוכית.
כשזורקים את הפסולת לכלי האיסוף יש להניח מעל כל שכבה של חומרים רטובים שכבה של חומרים יבשים. כשהערימה מספיק גדולה לטעמכם, צריך לתת לה “להתבשל”.
איך תדעו שהקומפוסט מוכן? הוא יהיה בצבע חום שחור והריח יהיה כמו אדמת יער לחה.
יובל, ואני הכנו את הקומפוסט במשך תקופה ארוכה. בסיום כל ארוחה מיינו את המזון לפי פסולת ופסולת לקומפוסט, לאחר מכן שפכנו את הפסולת האורגנית למיכל. כשהערימה הייתה גדולה מספיק לטעמנו, סגרנו את הכלי ונתנו לקומפוסט להתבשל. במשך הזמן הזה צפינו ביחד כיצד שאריות המזון שלנו הופכות לקומפוסט/דשן.
כשהקומפוסט/דשן היה מוכן (צבע חום שחור עם ריח כמו אדמת יער לחה) פיזרנו אותו בגינה, ויובל זכה לראות כיצד שאריות המזון שאכל מעשירות עכשיו את האדמה.
השנה, בחגיגת ט”ו בשבט השלישית של יובל, שילבנו את שתי הפעילויות לאחת.
קנינו זרעי ירקות במשתלה. לאחר מכן פיזרנו את הקומפוסט/דשן שייצרנו על האדמה והפכנו אותה עם כלי עבודה מותאמים לילדים, לבסוף זרענו את זרעי הירקות בגינה.
אתם יכולים לתאר לעצמכם כמה אושר וסיפוק הציפו את יובל ואותי בחגיגת ט”ו בשבט השנה.

עכשיו זה הזמן שלכם לחגוג את ט”ו בשבט בפעילות משותפת עם הילדים שלכם, תוכלו להכין עציצים / לשתול בגינה ולקטוף את תות השדה הראשון שיבצבץ משתיל ששתלתם ביחד, תוכלו להכין ביחד קומפוסט ולפזר על האדמה, לצייר את הטבע, לאסוף עלים – כל פעילות משותפת שתחבר אתכם ואת הילדים לאדמה, לשורשיות ותייצר חוויה משותפת תמלא אתכם ואת הילדים באושר וסיפוק גדול.

חג ט”ו שמח!

“ט”ו בשבט, ט”ו בשבט ,
חג היום לגן.
ט”ו בשבט, ט”ו בשבט
חג היום לגן.

חג לפרח, חג ליער,
חג לכל אילן.
חג לפרח, חג ליער,
חג לכל אילן”

שלכם,
יותם

לאתר של יותם

יותם קפלן
יותם קפלן, אבא של יובל נשוי ליעל. עוסק באדריכלות נוף וגינון מזה 10 שנים, הבעלים של "משל יותם", תכנון אחזקה והקמת גינות

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים