הורות לגיל הרך

חינוך פיננסי לילדים בשגרת קורונה – צו השעה

איך להכין את הילדים לכלכלת המשפחה בשגרת הקורונה ובדרך לתת להם את אחד מהשיעורים החשובים בחיים! קראו הכל כאן

איך להכין את הילדים לכלכלת המשפחה בשגרת הקורונה ובדרך לתת להם את אחד מהשיעורים החשובים בחיים! כולנו באותה הסירה בים הסוער. הסערה האמתית עוד לפנינו ולא, אני לא מדברת על מספר הנדבקים. אני מדברת על ההתמודדות הכלכלית בשגרת הקורונה. חוסר האיזון הכלכלי שנוצר מחודש מרץ השנה, הולך ומחמיר.
מי יסביר לילדים את השפעת מגפת הקורונה על כלכלת המשפחה?
ואם לא לימדו אותנו איך נלמד את ילדינו בצורה שתטיב עימם?

מגפת הקורונה פגעה לנו בהכנסות בזמן שההוצאות נותרו בעינן. הגרעון בכלכלת המשפחה הולך ומעמיק ואין מי שישטח את עקומת הכלכלית שלנו. בתוך כל הכאוס הזה יש כל כך הרבה חוסר ודאות, שגם לנו המבוגרים קשה להתמודד איתו. עכשיו, תארו לכם מה עובר על ילד ששומע חדשות, שיחות חולין בגן, בבית הספר, אצל חברים או בין ההורים. חוסר הודאות והדאגה המרחפים מעל כולם, משתקפים בעיניו, בעולמו.

מחקרים מצביעים על כך שרוב ההורים חושבים שחינוך פיננסי מגיל צעיר חשוב, אך מחציתם אינם יודעים איך לדבר עם הילדים על כסף והתנהלות כלכלית.

ההורים של רובנו, לא דיברו אתנו על כסף ובטח שלא איך להתנהל איתו.
על מערכת החינוך, הצבא או האוניברסיטה, אין בכלל מה לדבר – הם לא לימדו אותנו!
אז בעצם את אחד השיעורים הכי חשובים בכישורי החיים שלנו, לא לימדו אותנו.

אם לא לימדו אותנו, מה גורל ילדינו?

האם ניתן לילד שלנו לחצות כביש מבלי ללמד אותו ולהסביר לו מה זה כביש, איך חוצים אותו, מה הסכנות ומהי הדרך הנכונה לחצות כביש?
כך גם לגבי כסף!
תפקידנו ללמד את הילדים שלנו ולהסביר להם על כסף.

מה זה כסף, למה הוא משמש, כיצד הוא מגיע, מהי הדרך הנכונה להתנהל איתו, מהו חיסכון ומדוע הוא חשוב (בעיקר באירועים בלתי צפויים כמו מגפת הקורונה).
הרי לא נרצה שהילדים שלנו יחוו חרדות כלכליות היום או קושי כלכלי בבגרותם, בגלל שלא לימדנו אותם. יתרה מכך, היעדר הסבר עלול לגרום לפרשנות מוטעית מצד הילדים כשאנחנו לא נענים לבקשותיהם, כמו: ‘אני לא ילד טוב’ או ‘הם לא אוהבים אותי’.
היעדר הסבר גם עלול לגרום לילדים לחרדות במיוחד, כשהם שומעים שיחות על הקשיים הכלכליים ומפרשים אותם כאיום הישרדותי.

אז איך נכין את הילדים להתנהלות כלכלית בשגרת קורונה?

עכשיו, כשלכולם מאתגר וחלקנו עדיין מחוסרי תעסוקה, זו הזדמנות להסביר לילדים על הצורך:

– בשינוי בהרגלי הצריכה

– בהגדרת סדרי עדיפויות

– בתכנון אופן השימוש בכסף

– בצמצום הוצאות

אחת הדרכים להעלות נושא לשיחה היא באמצעות ספרים ומשחקים.

ספר הילדים “התגלית של גלית כסף לא גדל על עצים“, אשר קיבל תו תוכן של מכון אדלר, משמש נקודת פתיחה לשיחה מעשירה ומיטיבה עם הילדים על כסף וערכים של נתינה ושמירה על הסביבה.

הילדים נהנים מעלילה משעשעת בחרוזים וההורים מקבלים מדריך פרקטי וכלים לחינוך פיננסי ערכי. בכל עמוד פסקה מיוחדת להורים עם תוכן מעשיר וגם הצעה לפעילויות.

הערכה המלאה משלימה את חוויית הקריאה באמצעות חוברת פעילות מהנה, מדבקות וקופת ‘חיסתרום’ להקניית הרגלי חיסכון ונתינה.

מחקרים מצביעים על כך שלהתנהגות ההורים יש השפעה ארוכת טווח על ילדיהם. לכן, כדאי שנשים לב בתקופה מאתגרת זו, כיצד אנו מתנהגים ליד הילדים, מה אנו אומרים להם וחשוב שנתרגם להם את כל המתרחש סביבם, מחוץ לבית ובתוכו.

חינוך פיננסי ערכי לילדים מתחיל מהבית!

ורד יהודה, רו"ח חינוך פיננסי ערכי לילדים ומבוגרים
ורד יהודה, רו"ח עוסקת בחינוך פיננסי לילדים באמצעות ערכת ספר הילדים "התגלית של גלית כסף לא גדל על עצים" הכוללת את הספר, שקיבל תו תוכן של מכון אדלר ומתאים לגילאים 3-8, חוברת פעילות מהנה, מדבקות וקופת 'חיסתרום' להרגלי חיסכון ונתינה. פעילותה כוללת סדנאות לילדים המבוססות על תוכנית הרשומה במאגר התוכניות של משרד החינוך וכן הרצאות העשרה והשראה למבוגרים, על חשיבות החינוך הפיננסי מגיל צעיר וכיצד לעשות זאת בצורה מיטיבה, מניסיונה המקצועי והאישי כילדה שחוותה מחסור.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים