רובנו מתייחסים לתאומים, במיוחד אם הם זהים, כאל יחידה אחת, אבל כמו כל ילד גם הם זקוקים לנפרדות, כדי לפתח זהות אישית ואינדיבידואלית ולגדול כמבוגרים עצמאיים בעולם. איך עושים את זה? אם אתם הורים לתאומים, הכתבה הזו בשבילכם

כל הורה לתאומים יוכל להעיד על האתגר בגידולם, לצד הקשר המיוחד ויש שיאמרו אף הטלפתי ביניהם. אבל למרות שרובנו מתייחסים לזוג תאומים שאנחנו פוגשים כ”תאומים”, כלומר כזוג, ונוהגים להשוות ביניהם – ואם מדובר בתאומים זהים אז גם לא מבדילים ביניהם – הרי שגם הם, כמו כל שני אחים, עדיין שונים זה מזה וזקוקים לנבדלות ולחוויית נפרדות פסיכולוגית, לצד שימור הקשר החזק עם התאום או התאומה שלהם. הקונפליקט הזה והאיזון המתמיד בין ה”ביחד” ל”לחוד” הוא התפקיד המרכזי העומד בפני הורים לתאומים, כדי לעודד אותם ליצירת זהות אישית נפרדת, ולאפשר להם לגדול כשני מבוגרים אינדיבידואליים ועצמאיים. איך אפשר לעודד את הנפרדות הזו? הנה כמה טיפים יעילים:

1. אל תלבישו אותם אותו הדבר. זה אמנם חמוד מאוד לראות שני תינוקות זהים שלבושים בדיוק אותו דבר, אבל זה לא תורם לתחושת הנפרדות שלהם. לכן מומלץ שלכל תאום יהיה ארון בגדים נפרד משלו עם בגדים שונים, וכשהילדים יגדלו, כדאי גם לצייד את הארון בהתאם לטעם האישי של כל ילד, לצבעים שהוא אוהב וכיו”ב. הדבר יסייע לכל תאום לגבש זהות נפרדת, ויעזור גם לסביבה להבדיל ביניהם, בעיקר כשמדובר בתאומים זהים.

2. אפשרו לכל תאום מספר צעצועים משלו. נכון, הם באותו הגיל ולא הגיוני שלכל אחד מהם יהיו צעצועים ומשחקים משלו, אבל כדאי שלפחות מספר צעצועים כן יהיו בנפרד. זה אולי קל יותר לעשות במקרה של תאום ותאומה, אבל חשוב לייצר את זה גם במקרה של זוג תאומים או זוג תאומות. בימי הולדת, חגים או אירועים אחרים שבהם סבא וסבתא או שאר בני המשפחה נוהגים לחלק מתנות לילדים – בקשו מהם שיעניקו לכל אחד מהתאומים מתנה משלו, ולא מתנה אחת לשניהם.

3. הקפידו על פנייה ביחיד. נכון, תאומים גדלים לרוב באותו הקצב ולכן קל ונוח להאכיל אותם ביחד, להרדים אותם ביחד וכיו”ב, כי הם חווים את אותם שלבים בהתפתחות, אבל בכל הקשור לפנייה אליהם – הקפידו על פנייה ביחיד ולא ברבים. למשל: במקום לשאול “אתם רוצים לאכול?”, שאלו כל ילד בנפרד האם הוא רעב ומה ירצה לאכול. כך כל אחד מהם יבין שהוא אינדיבידואל עם רצונות וצרכים משלו. גם כשאתם מדברים עליהם עם בני משפחה אחרים או עם חברים, הקפידו לקרוא לכל תאום בשמו ולא בשם הגנרי “התאומים”. אגב, אם יש לכם שמות חיבה לילדים, הקפידו שאלה יהיו שמות שונים, בדיוק מאותה סיבה.

4. הקפידו על זמן איכות שלכם עם כל תאום. נכון, הכי קל לקחת את התאומים יחד לחוג  או לגינה, אבל כדאי להקפיד מדי פעם על זמן איכות של ההורים (כל פעם הורה אחר) עם כל תאום. כך הילד יקבל אתכם לבדו בלי הצורך “להתחרות” על תשומת הלב עם אחיו או אחותו התאומים, וגם אתם תוכלו להכיר כל תאום כאינדיבידואל, ולהיחשף לרצונות ולהעדפות שלו.

5. הקפידו לחזק כל ילד בתחום שבו הוא טוב. זה נכון לגבי אחים באופן כללי, ובעיקר לגבי תאומים – כדי לעודד את חווית הנפרדות בין האחים התאומים, חשוב שתחמיאו לכל ילד ספציפית לגבי החוזקות שלו, ולא תחלקו מחמאות גנריות. עודדו כל תאום לפתח את התחומים שבהם הוא טוב ושאותם הוא אוהב. אין צורך לרשום זוג תאומים לחוג ציור, למשל, אם רק אחד מהם מביע עניין בתחום.6. דאגו שיהיה לכם משהו אישי עם כל תאום בנפרד. זה יכול להיות סיפור שאתם מקריאים רק לו כי זה הסיפור שהתאום אוהב במיוחד, תוכנית טלוויזיה שאתם רואים רק שניכם ביחד, או שיר ערש לפני השינה, שיהיה ייחודי לכל אחד מהם. מומלץ אפילו להמציא שיר ערש (אפשר להלביש מילים שתמציאו על שיר ילדים קיים), שהמילים בו ישקפו את הייחודיות של אותו ילד, וכך לכל תאום יהיה את השיר שלו.  

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים