מגפת הקורונה מעמידה משפחות רבות בפני אתגר לא פשוט בהתמודדות המורכבת עם המצב החדש.
הורות בעידן הקורונה, הינו אחד האתגרים המורכבים שנתקלנו בהם בימי חיינו.
מוזמנים לקרוא את עשרת הדיברות להתמודדות עם ילדים בימי הקורונה

ההתמודדות בימי הקורונה היא מורכבת כי מעבר לכך שאנו צריכים להתמודד עם השינויים הדרמטיים בחיינו האישיים ,אנו מתמודדים גם עם המורכבות המשפחתית שנוצרה. 

אצל רובנו, התפוגגה התחושה שיש לנו שליטה על חיינו, חלק מהמטרות והתוכניות שרקמנו לעתיד כבר אינן רלוונטיות, אנו מצויים במצב של אי וודאות שאליה מתווספות חרדות קיומיות ודאגות שבעבר לא התעסקנו בהם, והופכות להיות רלוונטיות.

אל הסערה האישית בה אנו נתונים, מתווספת הדאגה לילדנו ולבני משפחתנו.

הדאגה ממוקדת בשמירת הבריאות והאיזון הרגשי של ילדינו. 

כל זה מתקיים בתוך “סיר לחץ” משפחתי של שהייה משותפת, אחד עם השני,  24 שעות ביממה ללא ידיעה מתי הדבר הזה יסתיים. אין ספק שבכל התמודדות יש גם היבטים חיוביים , רבים מתארים את הזמן המשפחתי כזמן מטיב, זמן בו נוצרת התקרבות בין כולם והידיעה שאין דרישות מהילדים, יוצרת אווירה של  “חופש”.

לצד זה, חוויה זו היא תנודתית ואצל חלק מהמשפחות, התחושה המרכזית שמלווה אותם  היא של מתח, חרדה וקושי בשל השהייה הממושכת יחד .

ברצוני להביא בפניכם את עשרת הדיברות להתמודדות עם ילדים בימי הקורונה
(טיפים אילו מיועדים לכל הגילאים) :

  1. שגרה: ילדינו זקוקים לשגרה קבועה ויציבה, שגרה כזו מייצרת אצלם תחושה של שקט וביטחון. כיום יציבות זו נמנעה מהם לכן, תפקיד ההורים לייצר זאת ככל שניתן .אחת הדרכים לייצר זאת היא בתכנון סדר היום.
    זמן זה צריך להתכתב עם המציאות היומיומית ולהקבע באופן גמיש לפי גילו של הילד. התכנון חשוב, אך לא צריך להיות מוקפד ולא אינטנסיבי , חשוב ליצור הפוגות של זמן פנוי בו הילד מייצר לעצמו את העניין. שעמום ותסכול הם מצע נפלא להתפתחות ,לא פחות מעשייה. לעיתים, השימוש במחשב הינו פתרון קל עבור ההורים אך גם בימי הקורונה ,חשוב להגביל את השימוש בו, כפי שפירטתי בכתבה הקודמת שלי.
  2. להמנע מחדשות– ילדינו חשופים ויודעים שכעת מתרחש משהו ששמו “קורונה”, חשוב לא לחשוף אותם לחדשות ולתווך להם את המתרחש דרך הסבר לצורך הפחתת החרדה. ההסבר צריך להיות פשוט, כן וקצר בהתאם לגיל הילד. כמו: יש חיידק שקוראים לו קרונה שרוצה לפגוע בנו לכן, אנחנו בבית ויש רופאים מאד טובים שמטפלים בו כדי שלא יפגע בנו.
  3. תקשורת בין בני הזוג– בתקופה זו שיתוף הפעולה בין ההורים (בני זוג) הינו חשוב ביותר, לכן תאמו ציפיות ביניכם כיצד כל אחד מכם רוצה שהתקופה הזו תראה, מה כל אחד צריך מהשני, חלוקת תפקידים וכו’. חשוב שבזמן הזה, גם אתם ההורים, תזינו את עצמכם, לכן אם ניתן, לקבוע זמן בו כל אחד מבני הזוג דואג גם ל “זמן אישי ” שלו ובת הזוג מגבה אותו .
  4. זמן איכות משפחתי–  זמן של הנאה צרופה לילדים וגם להורים. קביעת זמן בו (גם חצי שעה זה מספק)  לוקחים חלק כל חברי המשפחה ,זמן למשחק, שיחה ,הכנת ארוחת ערב, עוגיות וכו’.
  5. הכרות– השהייה יחד בבית היא הזדמנות מצוינת להעמיק את ההיכרות עם ילדיכם ולהכיר צדדים נוספים שלהם. הדרך לעשות זאת, היא להתעניין בהם , במעשיהם, להציע להם דברים חדשים . כאשר יש יותר מילד אחד בבית, חשוב לנסות להעניק זמן איכות אישי. 
  6. ספורט- זמן פעילות ספורטיבית משפחתית, להשתמש ברהיטים, שמיכות וכל דבר אחר לצורך יצירת פעילות ספורטיבית. 
  7. צחוק והומור– לעשות כל יום דבר אחד לפחות שהוא משעשע ומצחיק כמו חפשו את המטמון,  סימני דרך עם משימות מצחיקות, לצפות בתוכנית מצחיקה, זמן בדיחות וכו’. צחוק מקרב בין אנשים וגם מרגיע סטרס. 
  8. לשמור על קשר עם סבתא וסבא– הניתוק של ילדכם מסבים, סבתות ,בני משפחה אחרים לא פשוט להם ,לכן הקפידו שילדיכם ישמרו על קשר אתם באמצעים הדיגיטלים , אפשר ליזום שעת סיפור של סבתא או כל פעילות אחרת .
  9. גמישות- לצד ההקפדה על סדר יום, זה לא הזמן לעסוק במשמעת בצורה הרגילה,גלו גמישות בכללים או הגבולות שנהוגים אצלכם,קבעו ביניכם אלו כללים אתם מקפידים (הכי הרבה שלושה) ועם אילו כללים, אתם מגלים גמישות, שתפו את הילדים בזה. 
  10. חשיבה חיובית– כל ערב (ככל הניתן) ,קיימו עמם שיחה על מה שעשיתם היום, חזקו ותחמיאו להם על לפחות 2 דברים טובים שנהניתם אתם או מהם, דבר אחרון, תנו להם לבחור דבר אחד שהם מבקשים מכם .
עדה אביעד- MSW, מטפלת זוגית ומשפחתית ומדריכה מוסמכת
עדה אביעד- מטפלת זוגית ומשפחתית ומדריכה מוסמכת. מנהלת מרכז הורים וילדים בעיריית כפר סבא ובעלת קליניקה פרטית

Leave a Response

חיפוש גני ילדים