גני ילדים

גני מעורבות הורים: כל מה שצריך לדעת

מה זה גן מעורבות הורים? מה היתרונות ומה החסרונות?

בגני מעורבות הורים מי שמנהל בפועל את הגן הם ההורים – הם קובעים את הגישה החינוכית, את תפריט הארוחות, בוחרים את הצוות ולפעמים אפילו משמשים בעצמם כגננים וגננות.
מה היתרונות והחסרונות בגנים שכאלה והאם זה מתאים לכל אחד?

יצא לכם פעם להגיע לגן של הילד, ולגלות במפתיע שבמקום הסייעת הוותיקה והאהובה הגיעה סייעת חדשה? להציץ בלוח החופשות של הגן ולחטוף חום למראה 4 ימי חופש בחנוכה? יש לא מעט הורים שלא מרוצים מהתנאים שמנהלי גנים פרטיים מכתיבים, אבל יש גם מי שהחליטו לעשות עם זה משהו, ולהקים או להצטרף לגן מעורבות הורים. מדובר במודל של גן, שמי שמנהלים אותו אלה ההורים עצמם. זה לא קונספט חדש – גני מעורבות הורים קיימים בארץ כבר משנות השמונים, אך בשנים האחרונות הם צוברים תאוצה ופופולריות. וכך, לצד הגנים הפרטיים במודל המסורתי, בהם מעורבות ההורים שואפת לאפס, קמים יותר ויותר גני מעורבות הורים, על ידי הורים שרוצים לקבוע את האג’נדה בגן, להיות שותפים מלאים בניהולו, ולקחת חלק מלא בהתנהלות היום-יומית שלו. 

לכל הורה יש תפקיד פעיל בגן

איך זה עובד בפועל? ישנם גני מעורבות הורים שבהם ההורים מופקדים יותר על הפן הניהולי של הגן, על כל המשתמע מכך – החל מבחירת הגננת ושאר הצוות בגן ועד בחירת הירקן ממנו מזמינים את הירקות לארוחות הגן, וישנם גני מעורבות הורים בהם ההורים לוקחים חלק פעיל אף יותר, ומשמשים כגננים וגננות בגן. כך או כך, בגני מעורבות הורים, ההורים לוקחים על עצמם תפקידים שונים – כך למשל, הורה אחד יכול להיות אב הבית, הורה אחר אחראי על הקשר שבין הגננת לשאר ההורים, הורה שלישי אמון על הפרסום והשיווק של הגן וכן הלאה. במקרה שיש צוות שכיר כמו גננות וסייעות, השכר מגיע מהתקציב השוטף של הגן, שהוא למעשה תשלום ההורים. בגלל שאת תפקידי הניהול ותפקידים רבים אחרים מבצעים ההורים ללא שכר, ברוב המקרים גני מעורבות הורים יהיו זולים יותר מגנים פרטיים רגילים.

היתרונות בגני מעורבות הורים

היתרונות להורים ולילדים בגני מעורבות הורים ברורים: הילדים נהנים מצוות שנבחר בפינצטה על ידי ההורים עצמם, וזוכים לבלות יותר עם הוריהם. ההורים הם אלה שמתווים את התוכן בגן ואת הגישה החינוכית יחד עם הגננת, את התפריט בארוחות וכיו”ב, ולא מקבלים תנאים מוכתבים מלמעלה, כך שהם זוכים ליותר שקט וביטחון בכל הנוגע לנעשה בגן עם ילדיהם. גם המחיר כאמור יהיה לרוב זול יותר. בנוסף, בגנים שכאלה ההורים יכולים להיכנס לגן בכל זמן שירצו, ואף גננת לא תרים על כך גבה. הם הרוויחו את זה ביושר, וכאן אנחנו מגיעים לאתגר הגדול ביותר בגני מעורבות הורים: ההורים צריכים באמת להשקיע זמן, מחשבה ואנרגיה בגנים שכאלה. 

אבל יש גם חסרונות

אם אתם מההורים שנבהלים מבקשה של הגננת להביא חלה לגן בקבלת שבת ומסיתים את המבט הצידה כשהיא מחפשת הורים שישמשו כוועד, כנראה גן מעורבות הורים פחות יתאים לכם. גם אם יש לכם קריירה תובענית סביר להניח שלא תוכלו להירתם לעבודה הכרוכה בגני מעורבות הורים; בגלל שבגן מעורבות הורים כל הניהול של הגן נמצא בידי ההורים – וזה כולל גיוס ילדים חדשים לשנת הלימודים הבאה – אם הדברים לא נעשים, הם פשוט לא יקרו. לכן בגן מעורבות הורים פחות תמצאו הודעות נוסח “חצר הגן לא מספיק מקורה, זה לא בסדר” בקבוצת הוואטסאפ של ההורים, אלא יותר הודעות נוסח “שמתי לב שהקירוי בחצר הגן לא מספק, אבדוק הצעות מחיר ועד שבוע הבא אדאג לקירוי מתאים”. האחריות בידי ההורים כבר אמרנו?. 

אתגר נוסף בגן מעורבות הורים הוא הצורך לקבל החלטות משותפות, ואלה לרוב עולות להצבעה באסיפות ההורים המתקיימות בתדירות גבוהה יחסית בגני מעורבות הורים. תנאי קבלה בדרך כלל אין, והסינון נקבע לפי גילי הילדים ושיחה עם ההורים, שבה מובהר שיתוף הפעולה הנדרש מההורים למען קיום הגן. אם לסכם, גני מעורבות הורים הם למעשה גני קהילה, שבהם ההורים משתפים פעולה יחד למען מטרה אחת, אולי הכי חשובה בחיי כל הורה: אושרם של ילדיהם. 

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים