גני ילדים

בדרך לגן – תקשורת נכונה עם הגננת

איך לנהל תקשורת טובה עם הגננת ולמה זה כל כך חשוב לילדים שלנו.

רוצים להרגיש בנוח להציף בעיות בגן, לדבר על דברים שמפריעים לכם וגם לשמוע על ההתפתחות של ילדכם?
יש כמה צעדים בסיסיים בדרך לתקשורת טובה עם הגננת. רכזנו לכם טיפים חשובים.

הדבר הכי חשוב עבור כולנו בגן של הילדים שלנו הוא שהוא יהיה טוב עבורם. אבל יש עוד דבר חשוב: שיהיה טוב עבורנו.
נכון, לא אנחנו אלה שנמצאים בגן רוב היום, אבל אם לא נצליח לתקשר עם הגננת בצורה טובה, לבקש, להתייעץ ולדבר איתה על דברים שמפריעים לנו, נסבול מתסכול וחוסר אונים עד תום השנה, והדבר גם עלול לחלחל לילדנו. תקשורת טובה עם הגננת תגרום לנו להיות מעורבים יותר בנעשה בגן כשילדינו שם, להבין מהלכים שנעשים בגן ולשתף עמם פעולה. וכמו בכל דבר, בשביל תקשורת טובה צריך שניים, ובשביל לשפר אותה כדאי להתחיל מהצד שיש לכם שליטה עליו, שהוא הצד שלכם. ברגע שאתם תבואו בגישה הנכונה, זה יקרה כמו קסם – גם הצד השני ישתנה בהתאם. אז איך לתקשר נכון עם הגננת? הנה כמה הצעות:

1. כבדו את הגננת. זה נשמע כל כך טריוויאלי אבל חשוב להגיד את זה: כדי לבנות תקשורת טובה עם כל אדם, עליכם ראשית לכבד אותו. הגננת לא צריכה להפוך מחר לחברה הכי טובה שלכם, אבל עליכם לכבד אותה כמי שלמדה והוסמכה לחנך ילדים בגיל הרך או כמי שבחרתם בה לחנך את ילדכם, וכמי שאמונה עכשיו על הביטחון וההתפתחות של ילדכם בזמן שהותו בגן. זה לא אומר שכל עצה שלה אתם חייבים למהר ליישם, אבל תנו לה את הכבוד הראוי.

2. כבדו את חוקי הגן. כפי שבבית ודאי יש לכם מספר חוקים, כך גם בגן, ועליכם כהורים לכבד אותם. אם הגננת מבקשת להגיע עד שעה מסוימת, לא להיכנס עם אוכל ולא להביא צעצועים לגן, פשוט הישמעו לכך. מעבר לשיתוף הפעולה שיסייע לכם לבנות תקשורת טובה עם צוות הגן, זו הדוגמה האישית הכי טובה שתוכלו לתת לילדכם בעניין (כי אם אתם לא נשמעים לחוקי הגן, איך תוכלו לצפות מהם אחר כך להישמע לחוקי הבית?).

3. רוצים לדבר עם הגננת? מצאו את הזמן שנוח לשני הצדדים. זמן ההגעה לגן וזמן האיסוף מהגן הם לרוב זמנים מאוד לחוצים הן לצוות הגן והן להורים, ועכשיו, בתקופת הקורונה, כשכל הורה מחכה לתורו מחוץ לגן כדי להיכנס מבלי ליצור התקהלות, לדבר עם הגננת בזמנים אלה הפך למשימה כמעט בלתי אפשרית. אם יש לכם דבר מה להגיד לגננת – בין אם זו בקשה או הצפה של מה שמפריע לכם – עשו זאת מעבר לשעות הגן, בשיחה טלפונית. אל תעשו את זה על רגל אחת, מצאו את הזמן שבו אתם נינוחים וללא הפרעות, תוך התחשבות בזמן החופשי של הגננת. אם יש שעות שהיא ציינה שהיא לא זמינה בהן, הימנעו מלהתקשר אליה דווקא בזמן זה. ההמלצה שלנו היא לסמס לה טרם השיחה שברצונכם לדבר, והאם עכשיו זה זמן נוח מבחינתה. או לבקש שתפרסם להורי הגן את השעות בהן ניתן לדבר איתה טלפונית.

4. הציפו דברים שמפריעים לכם מול הגננת ולא מול שאר ההורים. קבוצת הוואטסאפ של הורי הגן זה דבר נחמד ויעיל, אבל שימו לב שאתם לא גולשים בה לרכילות זולה. אם נתקלתם בדבר מה שמפריע לכם, נסו להימנע מלהציף אותו דווקא בקבוצה, דבר שעלול ליצור התלהמות וסערה עוד לפני שביררתם את העניין עם צוות הגן. אל תשמרו בבטן אבל גם אל תמהרו להיות הרשות השופטת והמבצעת, ובדקו את הנושא מול הגננת מבלי להפנות כלפיה אצבע מאשימה. אם אתם רוצים שיתוף פעולה מצדה זכרו שדרך אנטגוניזם לא תשיגו את זה.

5. תנו גם פידבקים חיוביים. אם אתם רוצים להתלונן בפני הגננת על דבר מה, אל תתחילו את השיחה בתלונות. פתחו בגישה חיובית, ספרו עד כמה אתם מרוצים מהגן וכמה ילדכם מאושר להגיע אליו (בהנחה שכך המצב), ולאחר מכן דברו על מה שמפריע לכם. נסו להימנע מהכללות ומקביעת עובדות נוסח “כולם יודעים שזה מסוכן לתת לילדים בני שנתיים לשחק בחיתוך פירות עם סכין”, ודברו רק בשם עצמכם תוך מתן פידבק חיובי: “אני סומכת עליך ועל הצוות במאה אחוז, אבל הייתי מעדיפה שהבן שלי לא ישחק עם סכין בחיתוך פירות, כי אני קצת חוששת מכך”. 

6. התעדכנו בהודעות מצד הגננת. הרבה פעמים אנחנו מפספסים הודעות שנתלות בלוח המודעות בגן (במיוחד עכשיו בימי הקורונה), ולעיתים אנחנו מפספסים גם הודעות שנשלחות ממנה בקבוצת הוואטסאפ, עם עשרות הקבוצות האחרות שאנחנו חברים בהן. גם אם במהלך היום פספסתם הודעות חשובות כי הייתם עסוקים בעבודה או מכל סיבה אחרת, הקפידו בסוף היום לקרוא ולהתעדכן במה שהחמצתם. כך גם תוכלו להיות מעורבים יותר בנעשה בגן, וגם תמנעו משיחות מיותרות עם הגננת על דברים שכבר נמסרו על ידה, מה שגם עלול להתפרש אצלה כזלזול.

7. שתפו את הגננת בנעשה עם ילדכם בבית. אם אתם רוצים שלגננת תהיה תמונה מלאה על ילדכם, שתפו אותה בהתנהגותו בבית לאורך השנה. ידעו אותה על שינויים והתרחשויות חדשות בחייו, כמו לידת אח או אחות, מעבר חדר או דירה, משבר בזוגיות ההורים, בעיות אכילה או שינה וכיו”ב. כך תרוויחו גננת שמעורבת יותר בנעשה בחיי ילדיכם ורגישה למצבו, וגם תוכלו דרך השיתוף שלכם לעודד אותה לשתף אתכם בנעשה איתו בגן.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים