גידול ילדים בעידן הטכנולוגי הוא אתגר נוסף שמתמודדים איתו הורים היום. אז איך המדיה מעצבת את החיים שלנו ושל הילדים שלנו?

כולנו זקוקים לקשר קרוב עם ההורים שלנו כדי להתפתח בצורה מטיבה.
המדיה הדיגיטלית המתפתחת, מהווה היום חלק אינטגרלי של מציאות חיינו ולכן, היא משפיעה ומעצבת במידה רבה את חיי כולנו.
כל ילד יודע כבר מיום היוולדו שאת תשומת הלב לה הוא זקוק, ייאלץ לחלוק יחד עם הסמארטפון של הוריו ומנגד, כל ילד יודע לזפזף בו כבר מגיל מאד צעיר.

לא אחת, אני מתבוננת על משפחות שמבלות יחד במסעדה, בפארק, בסופר או כל מקום אחר וחברי המשפחה במקום להיות אחד עם השני, עסוקים בסמארטפון שלהם.
בקליניקה, אם יכולה לשתף אותי כיצד בעודה מניקה או משחקת עם ילדה התינוק על השטיח, עיניה ותשומת לבה ממוקדות בסמארטפון.
הצרכים הרגשיים שלנו לקשר אנושי לא השתנו, כל תינוק לצורך התפתחותו התקינה זקוק לתשומת לב של מגע ,קשר עין, נראות, אישור ,תיווך ,חיזוקים, התפעלות  ועוד…

בעידן הטכנולוגי קיים חשש כי צרכים אלו של התינוק לא יסופקו בצורה מספקת בשל העובדה כי האמצעים הטכנולוגים האחרים מהווים מתחרה רציני על תשומת לבו.
כאשר ההורה מתייחס לילד כבדרך אגב ולא באמת מושקע בו בהיותם יחד, הילד “קולט” זאת בשל הסנסורים החדים שיש לו, ישנם אף מצבים בהם ילדים מוותרים על הפנייה להורה כי הם יודעים שהוא לא באמת פנוי אליהם.
להתפתחות הטכנולוגיה יש יתרונות ופוטנציאל רב להעשיר אותנו, לא ניתן לעצור או להימנע משימוש בה אך הטכנולוגיה אינה מהווה תחליף לדינמיקת יחסים אינטימית בין אישית.

טיפים מה כדי לעשות:
– לאור זאת, אני ממליצה לכל הורה לעשות שימוש מודע באמצעים הטכנולוגים בזמן שהוא נמצא עם ילדיו, לקבל החלטה כי בזמן בו אנו מבלים עם ילדינו ונמצאים בזמן איכות איתם, שמים את הסמארטפון בצד ומעניקים להם את מלוא תשומת הלב לה הם זקוקים .
– כדי לעשות זאת אפילו פשוט יותר, אפשר להניח בשעות מסוימות את הסמארטפון בחדר או במגירה סגורה (על שקט כמובן). 

כך ילדנו ייהנו מאינטימית אמיתית , דבר שחיוני להתפתחותם התקינה.

בנוסף לכך, אם נהיה מסוגלים כהורים להניח את הסמארטפון לזמן מוגבל בצד, נהווה עבורם דוגמא אישי ונלמד אותם כיצד ניתן להשתמש במכשיר זה באופן מושכל.

עדה אביעד- MSW, מטפלת זוגית ומשפחתית ומדריכה מוסמכת
עדה אביעד- מטפלת זוגית ומשפחתית ומדריכה מוסמכת. מנהלת מרכז הורים וילדים בעיריית כפר סבא ובעלת קליניקה פרטית

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים