הורות לגיל הרך

סנדלים בגשם? כך תתמודדו עם הרצון לביטוי עצמי של הילדים דרך הלבוש

ביטוי עצמי לילדים דרך הבגדים

בגדים הם אחת הדרכים לביטוי עצמי לא רק אצלנו, המבוגרים, אלא גם אצל הילדים. מה עושים כשהרצון שלהם לא תמיד תואם לרצון שלנו או לתנאי מזג האוויר? 5 עצות שיעזרו לכם להתמודד.

מי לא מכיר את זה? דווקא בבוקר שבו התעוררנו מאוחר, או שאנחנו ממהרים לפגישה חשובה, הגוזל החליט שהוא רוצה מגפיים, וכפפות, ואז מה אם התחזית להיום היא 40 מעלות בצל. או להפך כמובן – ביום הכי גשום בעונה הוא שולף את הסנדלים ולא מוכן לשחרר. אנחנו לחוצים, וממהרים, וביקשנו יפה כבר ארבע פעמים, ומכאן הדרך לתחנונים או לחילופין לאיומים ממש קצרה, שבסופם רק דבר אחד בטוח: כל הצדדים יפסידו. אז מה עושים כשהרצון לביטוי עצמי של הילד דרך הלבוש לא תמיד עולה בקנה אחד עם הרצון שלנו, עם מזג האוויר או עם הדרישות בגן? הנה כמה עצות שיעזרו לכם להתמודד עם הסיטואציה:

1. גלו אמפתיה לרצון של הילד. הילדים שלנו צריכים לדעת שאנחנו רואים אותם, מבינים אותם ואת הרצונות שלהם. זה לא אומר שנאפשר להם כל גחמה, אבל אסור לנו לבטל אותה בזלזול, וכדאי תמיד לספק הסבר להחלטה שלנו. אם הילד מתעקש, למשל, לנעול סנדלים ביום גשום, תוכלו לומר: “אני מבין שאתה מאוד אוהב את הסנדלים שלך ורוצה לנעול אותם, אבל יורד גשם עכשיו, והרגליים יירטבו. תוכל לנעול את הסנדלים שוב בקיץ”. גם אם הילד בוכה ומשתולל הפגינו אמפתיה, חבקו אותו, אל תגררו לאיומים ומצד שני הישארו סמכותיים ואל תגיעו לתחנונים. 

2. גלו יצירתיות. הילד מתעקש ללבוש חולצה קצרה בחורף הקר? חשבו על פתרון יצירתי ועל אלטרנטיבה ראויה, והציעו לו למשל ללבוש את החולצה הקצרה מעל חולצה ארוכה וחמה. 

3. בחרו את המלחמות שלכם. בחרו את הדברים שחשובים לכם באמת ועל מה שלא, ותרו. אולי אם הילד רוצה ללבוש חולצה שיש בה כתם קטן, למשל, לא כדאי ללכת איתו ראש בראש. 

4. תנו לילד לבחור מבין שתי אופציות. אם הילד מתעקש למשל ללבוש מכנסיים קצרים בחורף, תוכלו להביא מהארון שני זוגות מכנסיים ארוכים בצבעים שונים, ולהציע לו לבחור ביניהם: “אתה רוצה ללבוש היום את המכנסיים הכתומים או הכחולים?”. בצורה כזו הילד ירגיש שיש לו אפשרות בחירה ושהוא שולט בסיטואציה, מה שבדרך כלל יפחית את ההתנגדות שלו. 

5. זכרו שהלבוש הוא אמצעי לביטוי העצמי של הילד. אם נזכור שהילד שלנו רוצה לבחור בעצמו את בגדיו כדי לבטא את עצמו ולא כדי לעשות לנו דווקא, נוכל להבין אותו יותר ולכעוס פחות. יש מקרים שאף רצוי לאפשר לילד לעשות זאת, ככלי לביטוי עצמי ולבניית הדימוי והערך העצמי, כל עוד הדבר לא נוגד את כללי הגן או את תנאי מזג האוויר באופן קיצוני. אם הוא רוצה ללכת לגן מחופש לגיבור על למשל, או ללבוש את החולצה הכי חגיגית שלו ככה סתם ליום חול, זרמו איתו. 

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים