מה זה מחונן? איך יודעים שהילד מחונן? מה האיי קיו (IQ) של ילד מחונן? איך מזהים מחוננים בגיל הרך? מדריך מיוחד בנושא מחוננות, כישרונות מיוחדים ואבחון ילדים מחוננים בגיל הרך.

מהי מחוננות?

ילדים מחוננים הם אלו שמפגינים יכולת או כישרון יוצא דופן בתחום מובנה אחד או יותר של פעילות או למידה. לדוגמא, תחומים מובנים אלו כוללים מוסיקה, אומנות, מתמטיקה, שפה, מחול וספורט. 

תינוק או פעוט מחונן בדרך כלל יגלה מיומנויות תקשורת מתקדמות מאוד ביחס למצופה מבני גילו – מה שמהווה את הסימן המוקדם ביותר למחוננות אצל ילדים. לכן, כאשר ילדים בגיל הרך מגלים כישרונות מיוחדים, נדרש מההורים לתמוך בהם ולטפח את יכולת החשיבה, הרגשות וההתנהגות שהופכים אותם לילדים מיוחדים.

בשלב זה של תקופת הילדות המוקדמת, חשוב ביותר לספק לילד המחונן את מלוא תשומת הלב והטיפול הנדרשים לטיפוח ההתפתחות הרגשית, ההתפתחות החברתית וההתפתחות הקוגניטיבית הדרושות לפיתוח חיים יוצאי דופן. בהמשך, במידת הצורך, ניתן לפנות לביצוע אבחון מחוננים פרטי.

איך לזהות תינוק או פעוט מחונן?

הסימנים הראשונים למחוננות אצל תינוקות ופעוטות בני מספר חודשים הם זיהוי המטפלים העיקריים שלהם והתבוננות בקשב רב בסביבתם. למעשה, החזקת המבט למשך זמן ארוך יותר משקפת מיקוד ועוצמה המאפיינים ילדים מחוננים.

בעוד תינוק מחונן מאופיין ברמת ערנות גבוהה במיוחד לאנשים, לדברים ולהתרחשויות סביבו, פעוט מחונן נוטה להתבונן על אחרים בזהירות ולהתחיל לחקות את הפעולות וההתנהגויות שהם רואים.

ביחס לילדים “רגילים”, תינוקות ופעוטות מחוננים קולטים במהירות רבה את מה שהם שומעים ומבינים הרבה יותר מהר את מה שמתרחש סביבם, שכן המוח שלהם מסוגל לקלוט יותר. במקרים רבים, הורים למחוננים מופתעים מכמות הדברים שהילדים הצעירים שלהם כבר יודעים.

בנוסף, התפתחות מוטורית והתפתחות שפתית מוקדמות אצל תינוקות, כולל תינוק שמתחיל להתגלגל, ללכת או לדבר מוקדם בהרבה מאשר תינוקות אחרים, גם כן מהוות סימנים מוקדמים למחוננות אצל ילדים.

בשלב מתקדם יותר, פעוטות מחוננים מגלים רמת מעורבות גבוהה במיוחד בדברים המעניינים אותם והם עשויים להגיב קשה ולהתפרץ אם קוטעים או עוצרים אותם באמצע פעילות מעניינת. לדוגמא, פעוט מחונן לרוב יגלה עניין במחשבים, יהיה צמא לידע חדש וירצה כל הזמן לחקור את סביבתו.

אף על פי שזה יכול להוות סימן מוקדם למחוננות אצל פעוטות, הורים צריכים להבחין בדפוסי התנהגות חוזרים כדי להחליט מהי הסיבה האמיתית, זאת משום שייתכן שמדובר בכלל בחוסר בגרות רגשית.

איך מזהים ילד מחונן עד גיל שנתיים?

  • עד גיל 6 חודשים יגלה תשומת לב כשמישהו יקריא לו
  • עד גיל 12 חודשים ידפדף בספר
  • עד גיל 14 חודשים יפיק משפטים של שתי מילים
  • עד גיל 18 חודשים יאמר ויבין רצף של מספר מילים
  • עד גיל שנה יהיה מסוגל לשבת בשקט די זמן כדי לצפות בתוכניות טלוויזיה ובסרטי ילדים ולזהות את אלו האהובים עליו
  • עד גיל שנתיים יוכל לספור עד 10, יזהה צבעים, יגלה עניין בחידות ויפתח טווח קשב ארוך יותר

איך יודעים שהילד מחונן בגיל הרך?

ילדים מחוננים בגיל הרך מתחילים לצמוח ולפתח עניין בזמן. מלבד העובדה שילד מחונן בן שנתיים נוטה להיות בעל זיכרון מעולה ביותר, לעתים עד כדי כך שמבוגרים נדהמים ממנו, הוא בדרך כלל גם זוכר עובדות בקלות, במיוחד כל מה שהוא שומע בטלוויזיה, רואה בסרטים או קורא בספרים.

בתקופה זו, הילד המחונן גם מתחיל להרכיב פאזלים מאתגרים יותר, לפתח חברים דמיוניים או ליצור תרחישים דמיוניים. כמו כן, בשלב זה ילדים מחוננים מגלים סקרנות חריגה שמניעה אותם לשאול שאלות ללא הרף ולרצות לפתור בעיות בכוחות עצמם כדי להפיק מכך סיפוק רב.

מכיוון שלא כל הילדים המחוננים מעוניינים בחופש על מנת לבטא את היצירתיות שלהם, בהחלט ייתכן שילד מחונן יחפש ביטחון במבנה עקבי וקבוע. בזכות תחושת הנוחות שהם חווים בסביבה מובנית, מתאפשר להם להעצים את הכישורים המיוחדים שלהם בקצב שלהם.

בהמשך, עד גיל 3-4 שנים, ילדים מחוננים כבר מזהים סימנים וסמלים, סופרים כמויות קטנות, כותבים את שמם בעצמם ומפתחים כישרון אמנותי או כישרון מיוחד בתחום ספציפי אחר, כמו מספרים, שפה או מוסיקה.

מאפיינים של ילד מחונן בן 3-4 שנים

בגילאים אלו, ילד מחונן כבר מסוגל לערוך חישובים בראשו, לצייר ציורים מציאותיים, להבין היטב את המתמטיקה, לחבר ולהחסיר, לפתח אוצר מילים עשיר הרבה יותר מהמצופה בגילו ולהתבטא במשפטים שילדים אחרים בני גילו אינם מכירים או מבינים. 

כמו כן, ילדים מחוננים בגיל הרך לרוב פעילים מאוד, מתלהבים מתחומי העניין שלהם ונמשכים לאתגרים מורכבים כדי להוכיח לעצמם שהם מסוגלים לבצע אותם. חשוב להדגיש, כי רמת פעילות מוגברת זו עלולה להוביל לבעיות שינה, כך שהורים למחוננים צריכים להיות מודעים לעובדה שמדובר בתופעות לוואי רגילות של פעילות יתר.

בנוסף, ילד מחונן בן 3-4 שנים הינו בעל תפיסה טובה יותר משל ילד “רגיל” והוא צפוי להבחין בדפוסים משתנים, להיות רגיש מאוד לרגשותיהם של אנשים אחרים, לפתח חוש הומור ייחודי ולראות אסוציאציות חריגות בין אובייקטים ומצבים שונים.

מתי מומלץ לשקול אבחון מחוננים פרטי?

במידה וילדכם מפגין את מרבית הסימנים והמאפיינים שתוארו לעיל, ייתכן מאוד שעליכם להמשיך להתבונן בהתנהגותו ולתמוך באופן פעיל בהתפתחות מיטבית של הילד, עד שיגיע לגיל בו ניתן לפנות לביצוע הערכה מקצועית מקיפה על ידי פסיכולוגית ילדים.

אבחון מחוננים פרטי, הכולל מבחן אינטליגנציה (IQ) מלא, נערך על ידי פסיכולוגים חינוכיים לילדים החל מגיל 3 וחצי שנים. באופן כללי, רמת האינטליגנציה (איי קיו) הממוצעת הינה 100 ומנת המשכל (איי קיו) של ילדים מחוננים הינה 140 ומעלה.

מטרת האבחון אינה רק לזהות ילד מחונן, שכן ישנם גורמים נוספים שהורים למחוננים צריכים להכיר מלבד רמת האינטליגנציה (IQ) שלהם, על אחת כמה וכמה כשילדיהם משתלבים בבית הספר היסודי.

לדוגמא, ילדים מחוננים רבים סובלים מסוגים שונים של לקויות למידה או מהפרעת קשב (כ-25% מהם בערך), כך שלעתים קרובות הורים ומורים מבחינים בלקות הלמידה או בקשיי הקשב אך לא במחוננות של הילד. לכן, עליכם להיות מודעים למצבו הפסיכולוגי והרגשי של הילד ולנקוט בכל הצעדים הדרושים על מנת להתאים את סביבת הלמידה לצרכים ההתפתחותיים הייחודיים שלו.

במידת הצורך, מומלץ לפנות לפסיכולוגית חינוכית המתמחה בעבודה עם ילדים מחוננים והוריהם כדי שתעזור לכם להנחות את הילד, לא רק בתחום האקדמי או החינוכי, אלא גם בסוגיות חברתיות והתנהגויות האופייניות לילד המחונן.

חשוב לזכור, כי מטרתו של אבחון ילדים מחוננים בגיל הרך הינה לזהות את הכישרונות המיוחדים של הילד, להעריך ולהתרשם ממנת המשכל שלו ולאתר לקויות למידה או קשיי קשב וריכוז לפני כניסתו לכיתה א’.

רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה
רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, מנהלת מכון דרור - פסיכולוגיה וחינוך בגבעתיים. חברה במועצת הפסיכולוגים של משרד הבריאות ויועצת מקצועית לעמותות וארגונים שונים. בעלת מעל 35 שנות ניסיון באבחון וטיפול בילדים ובני נוער מחוננים, מתוכן כ-20 שנות ניסיון כפסיכולוגית של כיתות המחוננים ברמת-גן וחולון.

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים