קיץ מביא איתו הרבה הזדמנויות להיות במים עם הילדים, מעבר למקלחת. אבל מה קורה כשהילד מפחד ממים? שאלנו את תמי האן, מדריכת שחייה ותיקה לילדים ומבוגרים שמלמדת ילדים על הרצף, ילדים ומבוגרים עם אקווה פוביה (פחד מים). תמי משלבת בשיעורים כלים מעצימים מעולם השחיה והצלילה החופשית. אז מה עושים עם פחד ממים אצל ילדים?

למה בכלל מים?
מים הם מקור ראשוני של ריפוי. המים הם מרחב מאפשר. מנוחה
“השקט ששומעים” מתחת למים מרגיע אותי ולא מעט ילדים שמחפשים מפלט מהמסכים והעולם העמוס שם בחוץ. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מרגישים פחות מוצפים ומוסחים במים.  המים מנתקים ומחברים אותנו חזרה לגוף. במים יש תחושה של חוסר משקל.

מאיזה גיל אפשר להתחיל?
ניתן ללמוד שחייה כבר מגילאי 4.5-5. אם המטרה היא ללמד סגנון שחייה מסוים (חזה או חתירה) בצורה נכונה – כדאי להתחיל בגילאי 6-7 הטכניקה בשנים הראשונות הם ממש לא העיקר, המטרה העיקרית בלימודי השחייה בגילאים נמוכים היא שהילד יהיה מסוגל לבלות במים בצורה בטוחה ולהחזיק את הראש מעל המים ולהגיע מקיר לקיר בבריכה.

בגילאי 4.5-5 ניתן ללמוד טכניקת שחייה פשוטה המשלבת בין שני סגנונות השחייה המוכרים לנו – שחיית חזה וחתירה באמצעות עזרים כמו סנפירים , מצוף וקרש.
הטכניקה משלבת בין תנועת הידיים של שחיית החזה, בעוד תנועות הרגליים זהות לתנועות החתירה.בגילאי 6-7 (עדיף במהלך או בסיום כיתה א’) הרמה ההתפתחותית הבנתית ומוטורית של הילד מאפשרת תהליך קליטה מהירה יותר של מסגרת תנועות הידיים והרגליים ובדרך כלל הילד בוגר יותר מסוגל להבין מה מבקשים ממנו, לבצע את התרגילים ולשתף פעולה. כמובן שיש גם יוצאים מן הכלל ויש לזרום עם מצבו הרגשי מנטלי של הילד.

האם יש הבדל בין פחד ממים במקלחת לבין פחד ממים כמו בריכה או ים?
האמת שיש הבדל, ילדים עם פחד ממי המקלחת מפחדים בד”כ מהטיפות והתחושה על הפנים.
הרבה ילדים עם רגישות בויסות חושי יחוו פחד בשלב זה. ילדים החווים פחד ממים במקלחת לא בהכרח יחוו את אותו הפחד בים או בבריכה. 
פחד ממים בבריכה ובים הוא לרוב פחד יותר ראשוני הישרדותי. בד”כ ילדים שמפחדים הם ילדים מופנמים יותר שחייבים להרגיש שליטה ולכן חווים פחד כשהם לא יכולים לעמוד על הקרקע למשל . יש לא מעט טכניקות שניתן לבצע כדי להתגבר על פחד של הכנסת ראש למים, חבישת משקפת או בועות במים טיפ קטן שניתן לעשות הוא לגזור קש לחצי ולשחק איתו באמבטיה עם הילדים. עושים בועות דרך הקש ומעבירים כדור פינג פונג ע”י נשיפה בקשית לעבר הכדור. 

ועוד כמה טיפים להורים:

  1. מה שמשדרים לילדים הם סופגים כמו ספוג. תגידו להם שאתם מאמינים בהם ובסוף הם ידעו לשחות.
  2. אל תשבו על שפת הבריכה לצידם. ילדים נוהגים לחפש אישורים סביבתיים מהורים שנמצאים באזור ולפעמים יש חרדת ביצוע או פחדים מיותרים.
  3. תאמינו בתהליך.

הטכניקה שלי

אני משלבת מספר טכניקות ללימוד שחייה.מעולמות התוכן שלי. נשימות של צלילה חופשית להרגעה דיבור ושיח מקדם ללא שיפוטיות הם חלק מהשיטה.

אני רואה את כולם בגובה העיניים. ילדים על הספקטרום האוטיסטי שלא מתקשרים עם הסביבה מתקשרים איתי במים וזה סיפוק אדיר. אני מתאימה את הלימוד עם המצב המנטלי פיזי של מי שעומד מולי. עובדת עם מה שיש ולא עם מה שאין המטרה שלי היא לתת לשחיינים גדולים או קטנים את תחושת האוטונומיה.

תמי האן, מדריכת שחייה, שחיינית מים פתוחים וממייסדות קבוצת SAFSAL
נעים מאוד, קוראים לי תמי האן ואני מדריכת שחייה אני שחיינית מים פתוחים וממייסדות קבוצת SAFSAL שהיא קבוצת מים פתוחים בים בחוף הצוק. לפני שנה צלחתי בשליחים את תעלת למאנש. אני לומדת המון על התנהגויות ילדים דרך המפגש איתם במים ויכולה להעיד שהמים הם ראי לנפש. מרגישה שלימוד השחיה היא שליחות מבחינתי. אני באה למים עם אנרגיה אחרת. המים מאפשרים להרבה ילדים ומבוגרים להיפתח ולשחרר. החיבור שלי למים הגיע מגיל צעיר מאוד. כשהייתי בביהס יסודי אובחנתי עם דיסקלקוליה (לקות למידה קוגניטיבית) וההורים הבינו שכדאי למצוא לי מקום שיעצים אותי וצירפו אותי לקבוצת שחיה. שם הרגשתי חופשיה, לא שונה מאחרים ופרחתי המים הם ״המרחב השמח שלי״ -My happy place 054-8103810 נייד קרדיט צילום : אריק זינגר

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים