הורות לגיל הרך

על מריבות בין אחים

סוף השבוע כבר פה, הילדים וגם חלק מההורים בהתרגשות, מתכננים חוויות משפחתיות מהנות, טיולים, ים ועוד... לתוך ההתרגשות הזו, ובכל סוף שבוע מחדש, נדמה שהמריבות בין האחים מועצמות יותר.

מריבות בין אחים

ריבים בכלל וריבים בין אחים בפרט התקיימו מאז ומעולם, מריבות בין אחים הן חלק ממרקם יחסים מגוון ומורכב המתקיים בין אחים במשפחה.

על מה רבים? על משאב אחד ששניים (או יותר) מעוניינים בו, לדוגמא:

טלוויזיה, מחשב, משחק, בכורה, אהבה, יופי, חוכמה, על אהדת ההורים וכו’.
אולי זה נשמע מוזר אך גם במריבות הילדים מרוויחים. לומדים לעמוד על שלהם, לנהל משא ומתן, לגשר, לוותר, לפתור קונפליקטים, להתפייס, ולרוב אם לא נתערב הם גם יפתרו את זה בעצמם בדרכים יצירתיות משלהם.

אך לפעמים ממריבה טבעית ולגיטימית המריבה הופכת להיות על משאב אחר – ההורים.
המריבה היא דרך מוטעית להשיג תשומת לב מההורים.

ההורים רוצים שלילדים שלהם יהיו יחסים טובים ותקשורת טובה אחד עם השני, קשה להם להבין או להכיר במצבי סכסוך בין הילדים.

הורים מתקשים לעמוד מנגד כאשר הילדים רבים והתערבות ההורים במריבות, כמעט בכל המקרים, מוסיפה שמן למדורה ומלבה את המריבה במקום להפסיק אותה.

היחסים בין האחים נמשכים אל תוך החיים הבוגרים, לכן יש חשיבות רבה ל”קול” ההורי שנותן את הטון.

מה עושים?

אחרי שהבנו שרוב מריבות הילדים הן מטרתיות, מלמדים את הילדים איך אפשר לריב באופן הגון כל עוד המריבה נעשית בגבולות והכללים שההורים התוו במשפחה.

איך עושים זאת?

  • הימנעו מהתחקות אחר סיבת הריב בין הילדים
  • לא ננקוט עמדה, הורים אינם שופטים
  • הימנעו מיצירת קואליציות עם אחד מהילדים
  • להימנע מלעודד תחרות בין האחים
  • להימנע משימת תוויות על הילד
  • לדבר בלשון רבים
  • אפשרו להם לבטא רגשות
  • להיות עקביים בהחלטה שלכם ולא להתערב
  • הגברת שיתוף פעולה בין האחים
  • יחסי האחים עומדים בראש סולם העדיפויות ולא הצדק

ולסיום, מריבות הן חלק אינטגרלי מחיינו. בין אם נאהב זאת ובין אם לאו. אם נאפשר לילדינו לפתור את חילוקי הדעות ביניהם בדרך הנכונה להם, תוך שאנו מודעים לדוגמא האישית שאנו משמשים בביתנו, סביר להניח שנגדל אחים הדואגים ואוהבים אחד את השני, יודעים להתמודד עם אנשים והתנהגויות שונות ומקבלים את השוני תוך שהם סומכים על עצמם.

לדף הפייסבוק של סיגל וצלר

Tags : אחים
סיגל וצלר, מדריכת הורים, מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך
שמי סיגל וצלר, נשואה לפורש צה"ל (לאחר 28 שנות שירות מבצעי). לפני כ- 13 שנה המשפחה שלנו עברה טלטלה קשה, איבדנו את הבן הצעיר שלנו. הצלחנו אחרי תהליך אישי ומשפחתי להתאושש ולבחור בצמיחה ובהתפתחות לצד האובדן. אני מאמינה שהמפתח לפתרון בעיות בתוך המשפחה, טמון במערכת היחסים המשפחתית. לכל משפחה מערכת היחסים שלה וההתמודדויות שלה, ולכן חשוב להתאים את הכלים לדינמיקה המשפחתית ולמצב המשפחתי הייחודי. אם אתם חווים משבר במשפחה, או שחוויתם אובדן במשפחה, אם דרושים לכם הכלים להשתלבות בחיי המשפחה גם ללא נוכחות פיזית קבועה (בשל תחום העיסוק) – אני פה בשבילכם. תחומי המומחיות שלי: מתן כלים למשפחה להתמודדות מול אתגרים משפחתיים. מתן כלים למשפחה למניעת בעיות ומשברים ומעבר לצמיחה. הדרכה במשפחות בהן אחד מבני הזוג עסוק והעומס בטיפול המשפחה נופל כולו על בן/בת הזוג (אנשי קבע, עובדים בחו"ל ועוד). התמודדות עם אובדן במשפחה

Comments are closed.

חיפוש גני ילדים